– Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu Jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.
– Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata lub inna osoba, którą dziecko zna.
– Rozmawiając z dzieckiem o przedszkolu staraj się okazywać pozytywne emocje. Przedstawiaj korzyści z chodzenia do przedszkola. Przytocz przykłady z własnego dzieciństwa.
– Skróć czas pożegnania do minimum – buzi, „baw się dobrze”, „mama/tata przyjdą po ciebie”.
– W pierwszych dniach możesz odbierać dziecko trochę wcześniej, żeby nie przemęczyło się i nie zniechęciło już na samym początku.
– Przez pierwsze tygodnie wstawajcie trochę wcześniej, dopóki dziecko nie przyzwyczai się do dyscypliny i większego tempa porannych czynności.
– Przed zaśnięciem dłużej się przytulajcie, poczytajcie książeczkę, żeby maluch się wyciszył i nacieszył wami.
– Nie obiecuj prezentu za pozostanie w przedszkolu. Kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu maleńki prezent, ale nie może to być forma przekupywania, lecz raczej nagroda.
– Staraj się określać, kiedy przyjdziesz po dziecko w miarę dokładnie: po obiedzie, po leżakowaniu. Najważniejsze jest to, by DOTRZYMYWAĆ SŁOWA!
– Ustalcie komu najlepiej wychodzi odprowadzanie dziecka do przedszkola. Czasami łatwiej jest tacie zachować spokój, gdy dziecko zaczyna płakać. W niektórych rodzinach to mamy są bardziej stanowcze. Musicie się zastanowić, kto w waszej rodzinie będzie w tej sytuacji bardziej opanowany.
– Przygotujcie dzień wcześniej z dzieckiem to, w co rano będzie się musiało ubrać.
– Pamiętaj, że w tych pierwszych dniach przedszkolak uczy się wielu rzeczy, wszystko jest dla niego nowe, musi przyzwyczaić się do hałasu. Po powrocie z przedszkola może być zmęczony lub rozdrażniony.
– Po przedszkolu nie wypytuj dziecka o to, co robiło w ciągu dnia. Jeśli było coś nieprzyjemnego albo szczególnie wesołego, dziecko samo wam o tym powie, jak będzie gotowe. Maluchy często po powrocie do domu chcą się bawić i wykorzystać czas z rodzicami, a nie odpowiadać o przedszkolu.