Temat kompleksowy: Pracowita Wiosna
25.03.2020
Temat dnia: Wiosenne porządki w domu
Cel zajęć: Wzbogacenie zasobu słownictwa o określenia przedmiotów charakteryzujących wiosnę, doskonalenie umiejętności szeregowania przedmiotów.

,,Do czego to służy?”
Rozmowa na temat wiosennych prac- porządków domowych; poszerzanie słownika czynnego dzieci. Rodzic gromadzi różne przybory do prac porządkowych w domu. Prezentuje każdy przedmiot i zadaje pytanie:
Jak to się nazywa i do czego służy?
Rodzic zwraca uwagę na to, by odpowiadały zdaniami złożonymi.

,,Odczytywanie szeregów”
Zabawa dydaktyczna rozwijająca pamięć wzrokową.
Rodzic ustawia w szeregu przybory służące do prac porządkowych w domu np. wiaderko, gąbka, szufelka, szczotka, płyn do mycia okien. Na początku dzieci podają nazwy kolejnych przedmiotów i starają się zapamiętać ich ustawienie. Następnie rodzic zmienia kolejność przedmiotów. Zadaniem dzieci jest wychwycić różnice i ustawić przedmioty w pierwotnym położeniu.

,,Rób to co ja!”
Zabawa naśladowcza
Rodzic wykonuje ruchy naśladujące: np. zamiatanie podłogi, wycieranie kurzu, mycie okien, pranie ręczne, trzepanie dywanów itd. Zadaniem dzieci jest odgadnąć pokazaną czynność i naśladować ją. Później rolę prowadzącego może przejąć dziecko.

,,Jak czystość naszego otoczenia wpływa na nasze zdrowie?”
Pogadanka
Rodzic zadaje pytania w celu usystematyzowania wiedzy dzieci.
Dlaczego należy dbać o higienę otoczenia?
Co się kryje w brudzie?
Komu przyjemniej jest mieszkać w uporządkowanym, czystym mieszkaniu?
Komu przyjemniej jest mieszkać w nieuporządkowanym, brudnym mieszkaniu?

,,Robimy porządki”
Zabawa poprzez działanie
Rodzic wyznacza dzieciom/ dziecku zadania: wytarcie kurzu w różnych miejscach, wyczyszczenie zabawek lub umycie ich.