25.03.2020 r. (środa)

Temat: Wiosenne kotki.

Cele: 1. Rozumienie wieloznaczności określenia “kotki”.

          2. Wzbogacenie słownika dziecka o nowe pojęcia: miękkie, delikatne, puszyste, miłe.

          3. Czerpanie radości ze wspólnej zabawy.

          4. Usprawnianie motoryki małej – ćwiczenie mięśni dłoni.

Pomoce: obrazki przedstawiające wierzbowe bazie i małe zwierzątko – kotka, gałązka wierzbowa z baziami, kartka papieru, kredki, wata, klej,

Realizacja:

1. Przeczytanie wierszyka   J. Kulmowej  “Kotki marcowe”

Na wierzbie

nad samym rowem –

srebrne kotki marcowe.

Na deszczu i na słocie

srebrnieją im futra kocie.

Plucha i zawierucha.

Nie ma mamy, co wyliże brzuch do sucha.

Ale kotki marcowe nie piszczą.

Huśtają się na gałązkach.

Mruczą:

– Nareszcie wiosna!

I sierść mają coraz srebrzystszą.

 

Bazie, Wierzbowe Gałązki, Przedwiośnie

 

Bazie, Wierzba, Kotki Wierzbowe

                                                                                                                

Rozmowa kierowana z dzieckiem na temat treści utworu.  np.:

– O czym jest wiersz?

– O jakich kotkach była mowa w wierszu?

– Jaki kolor mają kotki na wierzbie?

– Czy wiesz jak inaczej można nazwać te kotki? (bazie)

– Na wierzbowe bazie możemy mówić kotki, a na co jeszcze? (na zwierzątko domowe – kot, np. pieszczotliwie nazywanie kogoś bliskiego)   

Kot, Baby, Słodki, Ładny, Kotek, Pet, Portret, Zwierząt

                                                                                                

 2. Zabawa sensoryczna “Kotki na gałązkach”  Rodzic pokazuje dziecku gałązkę wierzbową z baziami, dziecko słownie opisuje jej wygląd. Dziecko dotyka dłońmi gałązkę i bazie, następnie określa ich kolor, kształt. Rodzic prosi , aby dziecko określiło  jakie są bazie w dotyku (miłe, delikatne, mięciutkie, milutkie, puszyste). Może też pogłaskać nimi swoje policzki (czoło, szyję, nos) oraz policzki (czoło, szyję, nos) rodzica.

3. Zabawa ruchowa pt. “Kotki w słońcu”   zabawa na dywanie.                                                                                                   Dziecko leży jak kotek na boku na dywanie i wygrzewa się w słońcu. Na słowa rodzica “Ojej, chmurka zasłoniła słonko” – dzieci/kotki wstają, wyciągają się robiąc koci grzbiet i idą szukać miejsca, gdzie świeci słonko. Przechodzą na czworakach w inne miejsce na dywanie. Kładą się na drugim boku  i wygrzewają w słonku. Powtarzamy kilka razy. Rodzice również mogą być kotkami.

 

 

4. Praca plastyczno – techniczna “Wierzbowe bazie”, wykonanie gałązek z baziami.                                                       Rodzic na kartce papieru rysuje kontur wazonu z kilkoma brązowymi gałązkami wierzbowymi. Dziecko jest poproszone o  pokolorowanie kredkami wazonu na dowolny kolor (zwracamy uwagę czy dziecko prawidłowo trzyma kredkę w dłoni), następnie nakleja kulki z waty na gałązki. Na koniec rodzic chwali dziecko za pięknie wykonaną pracę i wspólnie z swoją pociechą omawia pracę. Można (a nawet trzeba) pracę plastyczną powiesić w widocznym miejscu w domu, tak, aby wszyscy domownicy mogli ją podziwiać.