Tydzień IV: Nadchodzi wiosna
Czwartek – 26.03.2020r.
Temat dnia: Deszczowe kropelki
- Ćwiczenia poranne
- „Słońce wschodzi i zachodzi” – Ćwiczenie dużych grup mięśniowych
Dziecko w siadzie skulnym – słońce śpi. Na hasło: „Słońce wschodzi” dziecko powoli podnosi
się, aż do wspięcia na palce, porusza palcami dłoni jak słoneczko promykami. Następnie dziecko robi kilka kroków – słońce przesuwa się po niebie. Na hasło: „Słońce zachodzi” powoli kuli się do siadu skulnego – słońce zaszło i śpi.
- Kalendarz pogody – stworzenie własnego kalendarza pogody i omówienie sposobu prowadzenia.
- Stworzenie własnego kalendarza pogody
Ustalamy wspólnie z dzieckiem, przez ile dni będziemy obserwować pogodę (wystarczy tydzień).
Następnie wykonujemy kalendarz. (Wystarczy narysować na zwykłej kartce, kratki. Ilość kratek równa
się ilości dni, przez które będziemy obserwować pogodę.) Kolejnym krokiem jest słowne stworzenie legendy w formie zabawy w skojarzenia. (Przykład: narysowane słonce może oznaczać bezchmurne niebo, słońce za chmurą – częściowe zachmurzenie, chmura – całościowe zachmurzenie, chmura
z kroplami – deszcz, słońce za chmurą i krople – przelotny deszcz, itp.) Ostatnim etapem jest obserwacja dzisiejszej pogody i zaznaczenie jej w pierwszej kratce Waszego kalendarza – zgodnie
z wcześniej ustaloną legendą. Należy pamiętać o systematycznym uzupełnianiu kalendarza.
- Zabawa orientacyjno – porządkowa „Deszcz i po deszczu”
Dziecko spaceruje. Na ustalony sygnał (na przykład klaskanie rodzica) tworzy z rąk parasol
nad głową. Kiedy sygnał ustaje, wraca do spaceru.
- Dla chętnych – Zabawy z cyfrą 9.
- Kreślenie cyfry 9 w powietrzu, na plecach rodzica bądź rodzeństwa.
- Wybranie 9 zabawek i głośne przeliczanie ich.
- Stworzenie dwóch zbiorów jeden 8 – elementowy, drugi 9 – elementowy
i porównywanie ich przy pomocy pytań: Gdzie jest więcej/mniej? O ile jest więcej/mniej? - Liczenie na palcach używając liczebników głównych i porządkowych w zakresie 9.
- Zabawy popołudniowe
- Utrwalenie wiersza Datkun-Czerniak „Czekam na wiosnę” z dnia poprzedniego.
- Zabawy z wykorzystaniem przysłowia „W marcu jak w garncu.”
Zapoznanie z przysłowiem, wspólne wyjaśnienie, co ono oznacza. Powtarzanie przysłowia w różnym tempie, z różną intonacją głosu. Śpiewanie przysłowia na wymyśloną melodię.
- Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez rodzica.