Cele: rozpoznawanie i podawanie nazw ptaków: skowronka, bociana, jaskółki; rozpoznawanie ptaków po ich głosie; doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej; stymulacja dotykowa; kształtowanie prawidłowej reakcji na sygnał słowny.
Pomoce: zdjęcia/obrazki jaskółki, bociana, skowronka, szpaka. Nagrania dźwięków oraz piosenki z internetu.
Realizacja:
1. Osłuchanie z piosenką i zabawa muzyczno – ruchowa przy piosence.
“Hej, zielona żabko”
Hej, zielona żabko,
Miło poznać cię.
Ładnie sobie skaczesz.
Skakać naucz mnie.
Hej, złota rybko,
Miło poznać cię.
Ładnie sobie pływasz,
Pływać naucz mnie.
Hej, żółta pszczoło,
Miło poznać cię,
Ładnie sobie fruwasz,
Fruwać naucz mnie.
Rozmowa kierowana pytaniami:
– O jakich zwierzątkach jest piosenka?
– Jak porusza się żabka?
– Jak porusza się rybka?
– Jak porusza się pszczółka?
2. Zabawa słuchowa połączona z analizą sylabową. Dzieci słuchają uważnie nagranych głosów ptasich. Nazwę ptaka mówią, sylabizując. Można utrudnić zadanie – klasnąć między sylabami.
Co to za ptak?
https://www.glosy-ptakow.pl/bocian-bialy/
https://www.glosy-ptakow.pl/skowronek/?type713
https://www.glosy-ptakow.pl/dymowka/ (Jaskółka)
3. Rozwiązywanie zagadek. Dzieci rozwiązują zagadki, wskazują zdjęcia przedstawiające odpowiednie ptaki.
“Ptasie zagadki”
Elegancką jest wśród ptaków, bo ciągle fruwa we fraku. Zwiastuje koniec zimy, choć “pierwsza wiosny nie czyni”. (Jaskółka)
Ten wspaniały śpiewak Zrywa się o świcie, Żeby ludziom w polu Uprzyjemniać życie. (Skowronek)
Przyleciał z Afryki z wesołym klekotem: – Witajcie kochani, już jestem z powrotem! (Bocian)
4. Zabawa ruchowa z elementami skoku.
“Bocian i żabki”
Dziecko (można zaangażować rodzeństwo) skacze jak żabka po dywanie. Na hasło: Bocian! Zastyga w bezruchu, a jedna osoba chodzi dookoła – naśladując chód bociani i patrzy czy żabka (żabki) się poruszają. Jeśli się poruszy to zamiana ról. Jeśli jest więcej domowników wtedy wszyscy są żabkami,a jedna osoba bocianem.
5. Zabawa oparta na dotyku – wprowadzenie dziecka w stan relaksu
“Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki” Marty Bogdanowicz
“Bocian i szpak”
A to było tak: (dziecko leży na brzuchu lub siedzi zwrócone do nas plecami)
Bociana drapał szpak, (lekko drapiemy je po jednej łopatce)
a potem była zamiana
i szpak drapał bociana. (mocniej drapiemy je po drugiej)
Co wynika z tej zmiany? (Prosimy, by pokazało lub nazwało tę stronę,
po której silniej odczuwało drapanie)
Kto był bardziej podrapany?
A było też i tak: bociana dziobał szpak (lekko stukamy w plecy dziecka)
a potem była zmiana i szpak dziobał bociana (stukamy w plecy w innym miejscu)
Potem były jeszcze trzy zmiany (stukamy w plecy w trzech dowolnych miejscach)
Ile razy szpak był dziobany?