27.03.2020 r. (piątek)
Temat: Pierwsze kwiaty.
Cele: 1. Zapoznanie z wyglądem i nazwami pierwszych wiosennych kwiatów: przebiśnieg, krokus, tulipan, żonkil, hiacynt.
2. Dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła radości i satysfakcji estetycznej.
3. Kształtowanie orientacji w przestrzeni oraz szybkiej reakcji na bodziec słuchowy – głos.
Pomoce dydaktyczne: zdjęcia przedstawiające przebiśniegi, krokusy, tulipany, żonkile i hiacynty; zdjęcie parku wiosną; utwór “Poranek” E. Griega, kredki kontury tulipana
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=poranek+e+grieg
Realizacja:
I. “Taniec wiosny” – zabawa muzyczno – ruchowa do utworu “Poranek” E. Griega.
Rodzic klęczy skulony na dywanie, dziecko porusza się swobodnie w rytm muzyki. Gdy dotknie dłonią rodzica, ten powoli wstaje naśladując budzący się do życia kwiat – najpierw kuca, następnie powoli przechodzi do pozycji stojącej i unosi ręce. Zamiana ról – kilka razy.
II. Rodzic czyta dziecku wierszyk D. Niemiec “Jak pięknie jest na świecie”.
Nie mogę uwierzyć, jak pięknie jest na świecie.
Wszystko się zieleni, obsypuje kwieciem.
Nastała wiosna, budzi się wszystko do życia.
Małe przebiśniegi wychodzą z ukrycia.
Radość w głośnych ptasich ćwierkaniach – ĆWIR! ĆWIR! – wybrzmiewa.
Szczęśliwe są młode listki rosnące na krzewach.
Jest słonecznie, pachnąco, otoczenie pięknieje.
A ja spacerując po parku, z radości się śmieję.
park wiosną
Swobodna rozmowa rodzica/ opiekuna z dzieckiem w oparciu o tekst utworu:
– Jaka pora roku opisywana jest w wierszu?
– Jak wygląda świat?
– Czy podoba Ci się ta pora roku?
– Dlaczego świat wiosną jest piękny?
– Co robiła osoba w wierszu? Jak się czuła?
– Jakie kwiaty “ukryły się ” w wierszu? (jeśli dziecko nie pamięta można jeszcze raz przeczytać wierszyk)
przebiśniegi
Rodzic dziecku pokazuje zdjęcia jeszcze innych kwiatów: krokusa, żonkila, tulipana i hiacynta.
– Spójrz, tu są zdjęcia innych kwiatów, które zakwitają wczesną wiosną. Czy znasz nazwę któregoś z nich? Dziecko ogląda i jeśli zna nazwę to mówi, jeśli nie – rodzic mówi nazwę.
żonkile
tulipany
żółte krokusy
fioletowe krokusy
hiacynty
III. Zabawa ruchowa pt. “Jaskółeczka”
Jaskółeczką jest dziecko, gniazdkiem są ramiona rodzica.
Jaskółeczka wylatuje z gniazdka, biega ostrożnie po dywanie w dowolnym kierunku. Na hasło rodzica “Uważaj jaskółeczko – idzie burza?” dziecko szybko wraca do gniazdka- rodzic ramionami obejmuje i przytula dziecko. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Dla urozmaicenia zabawy i większej radości Państwa pociechy – rodzic może być jaskółeczką, a dziecko – gniazdkiem, pozytywne emocje gwarantowane!
Uspokojenie organizmu – zaproszenie dziecka do pokolorowania tulipana kredkami.