Piątek 27.03.2020 r.

Temat tygodnia: Witaj Wiosno!

Temat dnia: Ja nie choruję!

Celem tych zajęć jest uświadomienie dzieciom potrzeby ruchu dla utrzymania zdrowia; kształtowanie odpowiedzialności za własne zdrowie.

  • „Ja nie choruję!” – rozmowa na temat sposobów zapobiegania chorobom na podstawie do­świadczeń dzieci i opowiadania Hanny Łochockiej Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele?

 

Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele?

Hanna Łochocka

Miał wróbelek Elemelek lekki katar i kaszelek. Dziób wycierał chustką babci. No i kichał: apci, apci! Bo ta zima, choć już czas jej iść za morze, psoci nam, jak tylko może. Wciąż się bierze na sposoby, by podrzucić nam choroby.

Babcia: Owiń gardło ciepłym szalem i nie wychodź z domu wcale.

Wiewiórka: Wbij jajeczka do kubeczka, zmieszaj dobrze, cukru dosyp, dodaj 10 kropli rosy i popijaj to, nie rzadziej niż dwadzieścia razy na dzień.

Zajączek: Weź rondelek, Elemelku, zaparz ziółka w tym rondelku. Pij sok z malin i jeżyny, weź pięć proszków aspiryny.

Sowa: Ot, masz tu skarpetek parę, bardzo ciepłe, chociaż stare. Dzień i noc je miej na nóż­kach i czym prędzej wchodź do łóżka.

Wzdycha biedny Elemelek: Czy to aby nie za wiele? Aż pewnego dnia wyraźnie poczuł się wróbelek raźniej. Dosyć już się wyleżałem. Dwa tygodnie leżę całe. Skrzydła w bok i mach ogo­nem! Dwa podskoki w lewą stronę. Dwa podskoki w stronę prawą. I do lasu – frr! A żwawo! Szybko fruwa Elemelek, gubi katar i kaszelek. Schowam chustkę, tę od babci. Nie chcę kichać: apci, apci! I skarpetki oddam sowie. Chcę być zdrów! Niech żyje zdrowie!

Rodzic zadaje dziecku pytania: Co dolegało Elemelkowi? Co poradziły mu poszczególne postacie? Jak poczuł się, gdy zastosował te wszystkie rady? Co zrobił, by poczuć się zupełnie zdrowo? Dzie­ko wstają i wykonują ćwiczenia Elemelka: Skrzydła w bok i mach ogonem! (dziecko wyciągają ręce w bok, ruszają miednicą na boki) Dwa podskoki w lewą stronę. Dwa podskoki w stronę prawą. I do lasu – frr! A żwawo! (ruszaja rękami i przemieszczaja się).

  • „Warzywa i owoce” – praca z KP2.18.

Przed wykonaniem karty dziecko rozmawiają z rodzicem o tym, że jedzenie owoców i warzyw jest niezbędne do prawidłowego rozwoju – dzięki prawidłowej diecie jesteśmy odporniejsi na choroby.

  • „Ruch to zdrowie”– wykonywanie ćwiczeń ogólnorozwojowych z plastikową butelką.

Dziecko maszerują po obwodzie koła. Każde dziecko ma plastikową butelkę. Dziecko uderzają w butelkę jedna dłonią. Zatrzymuje się i wykonuje ćwiczenia:

– stojąc w rozkroku, przekładają butelkę między nogami;

– unoszą butelkę do góry, ręce wyprostowane, kołysze się na boki;

– leży przodem (na brzuchu), nogi wyprostowane, butelkę trzymając oburącz, podnosi głowę i ręce (nadal trzymając butelkę);

– leży tyłem (na plecach), nogi zgięte w kolanach, między nimi butelka, robi skłon głową i podcią­ga kolana, dotykając butelką do głowy;

– podskakuje obunóż z butelką między kolanami;

– przeskakuje przez butelkę w przód i w tył;

– wyciszenie – dziecko kładzie się na butelce (butelka znajduje się pod ich plecami) i turla  się wolno w przód i w tył.