Temat: Tęczowy świat

CELE:

  • obserwowanie przebiegu doświadczenia;
  • podejmowanie próby wyciągania wniosków;
  • rysowanie zgodnie z podanym kierunkiem na kartce.

 

  1. Tęcza – słuchanie wiersza W. Słobodnika

 

Tęcza

Włodzimierz Słobodnik

 

Czy to łuk promienny

jarzy się nad laskiem?

Czy świetlista brama

lśni czarownym blaskiem?

Czy to wstążka jasna,

w powietrzu wisząca,

siedmioma barwami

na dzieci patrząca?

Nie, to w kroplach deszczu

cała wykąpana

tam nad laskiem wzeszła

tęcza malowana.

Deszczyku, deszczyku,

jesteś jak czarodziej,

bo po tobie tęcza

siedmiobarwna wschodzi.

Ile dni w tygodniu,

tyle barw lśni w tęczy.

Będzie dobry tydzień,

tęcza za to ręczy!

 

Opiekun zadaje dziecku pytania: Kiedy powstaje tęcza?; Jakie kolory w niej występują?; W jakiej porze roku możemy najczęściej zaobserwować tęczę na niebie?; Z czym kojarzą się tobie kolory występujące w tęczy?.

 

  1. „Jak powstaje tęcza?” – eksperyment.
  • Opiekun przynosi dużą szklaną miskę z wodą, lusterko i białą kartkę. Eksperyment najlepiej wykonać w słoneczny dzień (lub pochmurny z użyciem latarki). Do miski wypełnionej wodą opiekun wkłada pod kątem lusterko tak, by było skierowane w stronę źródła światła. Nakrywa miskę kartką. Na kartce powstaje tęcza. Opiekun pyta dziecko, dlaczego tak się stało (wynik rozszczepienia światła przechodzącego przez powierzchnię wody, rozkład światła białego na wielobarwne widmo).

 

  1. „Tęcza na CD” – samodzielne zaobserwowanie tęczy.
  • Dziecko dostaje płytę CD. Kieruje ją do światła tak, aby na jej odwrocie ukazała się tęcza.
  • Płytę można potem wykorzystać do stworzenia pracy plastycznej, np. słoneczników. W tym celu wystarczy dokleić do płyty płatki z żółtego papieru i narysować na niej czarnym markerem kratkę symbolizującą nasiona.

 

  1. „Wędrująca woda” – obserwacja wyników eksperymentu z poprzedniego dnia. Dziecko wyciąga wnioski z przeprowadzonego doświadczenia, potwierdza hipotezy, które stawiało przed doświadczeniem.

 

5. „Tęcza w torebce” – zabawa plastyczna. Mieszanie barw, doskonalenie motoryki małej, utrwalenie grafemów.

  • Dziecko pracuje przy stoliku. Otrzymuje foliową torebkę strunową. Na stoliku znajdują się miski, do których opiekun wlewa po dwie szklanki wody, wsypuje szklankę mąki i łyżkę soli. Miesza całość. Dziecko zabarwia mieszaninę barwnikami w kolorach tęczy. Nakłada łyżką trochę masy w każdym kolorze do woreczka. Zamyka woreczek i rączkami rozprasowuje masę. W tak powstałej tęczowej masie można kreślić literki, cyferki, wzory.

 

  1. „Dyktando graficzne” – zabawa dydaktyczna.
  • Dziecko dostaje kartkę formatu A4 i komplet kolorowych kredek. Kartka jest przyklejona taśmą klejącą do stolika tak, aby dziecko nie mogło nią manipulować. Opiekun prosi, żeby dziecko wykonywało dokładnie to, o co je poprosi: Na środku kartki narysuj kwiatek; Nad kwiatkiem narysuj żółte słońce; Obok kwiatka z prawej strony narysuj biedronkę; Obok kwiatka z lewej strony narysuj motyla; Z lewej strony słońca narysuj niebieską chmurę; Z prawej strony słońca narysuj różową chmurę; Na dole kartki narysuj trawę.

 

  • KARTY PRACY:
  • Praca z , 28 – doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
    Kolorowanie tęczy.
    Zadanie dodatkowe- odszukiwanie różnic na obrazkach.