Środa 14.04.2021 r.

 

Temat dnia: widzimy, słyszymy, wąchamy

 

Cele:

– umuzykalnienie dzieci

– rozwijanie umiejętności klasyfikowania

 

 

1.. Zabawa Dokończ zdanie.

Rodzic wypowiada początek zdania, a dzieci za każdym razem próbują podać jego inne zakończenie. Np.: Dbać o przyrodę to znaczy… (nie zrywać roślin).

 Dbać o przyrodę to znaczy… (nie deptać trawników).

Dbać o przyrodę to znaczy… (oszczędzać wodę). Itd.

 

  1. Zabawa Pozwólcie mówić papierkom.

Rodzic mówi, że często zaśmiecamy papierami różne miejsca, ale papier można także wykorzystać do różnych ćwiczeń słuchowych. Rozdaje dzieciom po małej kartce papieru.

  • Dzieci drą trzymaną kartkę na dwie części, wsłuchując się w odgłos, który powstaje podczas wykonywania tej czynności.
  • Dzieci drą papier najpierw bardzo szybko, a potem – bardzo wolno. Zwracają uwagę na różnice między powstającymi dźwiękami.
  • Zgniatają różne rodzaje papieru i plastikowe torebki. Przysłuchują się powstałym dźwiękom.
  • Każde dziecko robi papierowe kulki różnej wielkości, a następnie nasłuchuje, jakie odgłosy powstają, gdy upuszcza kulki na podłogę.
  • Dzieci wrzucają zgnieciony papier do kosza.

 

  1. Słuchanie piosenki Nasze uszy słyszą świat (sł. Dorota Gellner, muz. K. Kwiatkowska).

 

https://www.youtube.com/watch?v=NCvIZ9rIkeg

 

  1. Każdy z nas ma dwoje oczu, które widzą wszystko, widzą wszystko. Błękit nieba, biały domek, zieleń traw i listków, traw i listków.

Ref.: Uszy słyszą ptaków śpiew, dzwonki deszczu, granie drzew, a nad stawem chóry żab – nasze uszy słyszą świat!

  1. Każdy z nas ma jeden nosek do wąchania kwiatków, do wąchania. Czasem także do kichania, lecz na szczęście rzadko, do kichania.

Ref.: Uszy słyszą ptaków śpiew…

 

  1. Rozmowa na temat piosenki.

 − Z ilu zwrotek składa się piosenka?

− Czy ma refren?

− Co robią oczy? Co robią uszy?

− Do czego służy nosek?

 

  1. Zabawa przy piosence.

Podczas pierwszej zwrotki dzieci spacerują po sali, przyglądając się domkowi, niebu, trawie… Podczas refrenu zatrzymują się i wspólnie z rodzicem wyklaskują rytm piosenki. Podczas drugiej zwrotki dzieci spacerują po sali, wąchając kwiatki, a potem kichając.

 

  1. Tworzenie formy ronda do tekstu przysłowia Kwiecień – plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata.

 Część A Dzieci wspólnie recytują tekst przysłowia w rytmie 3 4 , akompaniując sobie klaskaniem w dłonie i uderzeniami dłoni o kolana.

 Część B Jedno z dzieci improwizuje melodię do całego tekstu przysłowia.

 Część A Powtórzenie recytacji.

Część C Inne dziecko lub rodzic mówi wolno tekst przysłowia w rytmie 4 4 i jednocześnie uderza pałeczką w talerz.

Część A Powtórzenie recytacji.

Część D Trzecie dziecko śpiewa na własną melodię zmieniony tekst przysłowia, np. Kwiecień, kwiecień, przeplata, przeplata wiosnę z latem.

Część A Powtórzenie recytacji.

 

  1. Klasyfikowanie przedmiotów ze względu na dwie cechy równocześnie.

Rodzic pokazuje jednocześnie dwa kartoniki z zakodowanymi cechami, np. małe, żółte. Dzieci muszą wybrać karty przedstawiające: małe żółte liście: klonu, kasztanowca i dębu. Nauczyciel wybiera karty, np. mały zielony liść dębu, duży zielony liść dębu. Zadaniem dzieci jest wskazanie kartoników z cechami wspólnymi i ich nazwanie (zielone liście dębu). Jeżeli dzieci nie będą miały kłopotów z tymi ćwiczeniami, można spróbować klasyfikacji kart ze względu na trzy cechy, np. brązowe duże liście klonu.

 

  1. Zabawa Kwiat.

Rodzic układa ze skakanek na podłodze kształt kwiatu. Przymocowuje skakanki do podłogi taśmą klejącą. Dzieci chodzą po skakankach, mówiąc rymowankę: Kwiaty – piękne i pachnące – zobaczysz na każdej łące.

 

  1. Wykonanie papierowego kwiatka.
  • Oklejanie rolki po papierze toaletowym zielonym papierem (o wymiarach: 16 na 10 cm).
  • Przerysowanie kielicha kwiatka z szablonu (przygotowuje rodic) na kolorowy papier i wycięcie go nożyczkami. Postawienie rolki po papierze toaletowym pośrodku kwiatka i obrysowanie jej ołówkiem. Następnie wycięcie powstałego w środku kółka i nałożenie papierowego kwiatka na rolkę. • Zgniecenie kawałka bibuły w innym kolorze w dużą kulkę i umieszczenie jej w otworze.