Proponowana strategia wydawania skutecznych poleceń zwiększa dostosowanie się dzieci do obowiązujących reguł. Ułatwia dzieciom rozumienie poleceń i może redukować wystąpienie zachowań trudnych. Często nieintencjonalnie formułujemy niejasne polecenia lub polecenia składające się z kilku elementów, co sprawia, że są one trudne do zrozumienia i wykonania przez dzieci. Polecenia niejasne i składające się z wielu (więcej niż dwóch) kroków, są szczególnie trudne do realizacji dla dzieci z zaburzeniami (np. ADHD, Autyzm, trudnościami w uczeniu się).

Kolejne kroki w wydawaniu skutecznych poleceń:

Wydając polecenia musimy mieć pewność, że dziecko nas rozumie i słyszy.

  1. Podejdź do dziecka, wymień jego imię i zawieś na chwilę (2-3 sekundy głos).
  2. W delikatny sposób usuń z pola uwagi dziecka coś co może go rozpraszać ( np. odwróć go od rówieśnika, z którym wchodzi w interakcję).
  3. Zachęć dziecko do spojrzenia na dorosłego przez pozytywny, ciepły ton głosu oraz miły wyraz twarzy.
  4. Polecenia powinny być konkretne, odnoszące się do zachowania (unikamy mówienia „bądź grzeczny”, ”musisz się słuchać”)
  5. Wydaj dziecku polecenie składające się z jednego lub dwóch elementów. Umieść w środku lub na końcu słowo „teraz”(np. Olu, odłóż zabawkę i podejdź do mnie teraz). Polecenia nie powinny być w formie pytania np. „Czy możesz odłożyć zabawkę?”. Możemy natomiast dodać słowo proszę na początku lub końcu wypowiedzi np. ”Aniu (pauza), proszę podaj mi ołówek, teraz”.
  6. Pochwal dziecko i powiedz co konkretnie dobrze zrobiło, np. „Olu, bardzo ładnie, że odłożyłaś zabawkę i podeszłaś do mnie”.
  7. Jeśli dziecko nie wykona polecenia, odczekaj 15 sekund i powtórz je. Niektóre dzieci potrzebują więcej czasu aby przetworzyć i zrozumieć polecenie.
  8. Po powtórzeniu polecenia, nie oddalaj się od dziecka. Bądź blisko i monitoruj wykonanie polecenia.