List od Kłapciatka” autor: Dorota Niewola

W sosnowym lesie, na prawo od Borówkowej Polany, mieszkał zajączek Szaraczek. Miał wielu przyjaciół, z którymi bawił się w chowanego i w berka, fikał koziołki, podskakiwał i wesoło brykał.
– Szaraczku, poczęstujesz mnie marchewką? – spytał jelonek.
Zajączek, zadowolony, że może ugościć kolegę, od razu dźwigał kosz z marchewkami.
– Oj! Boli mnie gardełko – narzekała wiewiórka.
Szaraczek od razu parzył rumianek i pocieszał przyjaciółkę.
– Nie umiem rozwiązać tego zadania – biadoliła w leśnej szkole sowa. – Kto mi pomoże?
Oczywiście to nasz zajączek spieszył od razu z pomocą.
W świerkowym lesie, na lewo od Borówkowej polany, mieszkał inny zajączek. Nazywał się Kłapciatek. Często siedział na pieńku i biadolił:
– Nikt nie chce się ze mną bawić! Nie mam przyjaciół!
Pewnego razu do świerkowego lasu przyszedł jelonek.
– Jestem głodny. Burczy mi w brzuszku – narzekał.
– Widzicie go! – śmiał się Kłapciatek. – Zachciało mu się moich marchewek?
Za kilka dni zajączek spotkał wiewiórkę.
– Pomóż mi! – prosiła. – Zwichnęłam nóżkę.
– Nie trzeba było tyle skakać – odparował Kłapciatek. – A poza tym, nie mam teraz czasu. Muszę wyczyścić swoje futerko i uczesać wąsiki.
Zajączek nie pomógł również sowie, która nie umiała rozwiązać zadania.
– Fujara jesteś! – śmiał się.
A potem, siedząc na świerkowym pieńku przed swoją norką, pisał list do przedszkolaków:
– Poradźcie, co zrobić. Chcę mieć przyjaciół i wesoło się bawić. Kłapciatek.

Rodzice, porozmawiajcie z dziećmi o zachowaniach obu zajączków, pomóżcie dziecku napisać list do Klapciatka, poproście, aby dziecko narysowało rysunek o tym, co może zrobić Kłapciatek dla swych przyjaciół.

  • Zabawa motywująca: niech to przejdzie na mnie – Rodzice, zainspirujcie dziecko do tego, aby zrobiło dobry uczynek dla kogoś z domowników, koniecznie zwróćcie na to uwagę i powiedzcie:
    – „ Mam nadzieję, że to przejdzie na mnie”, możecie dodać do tego jakiś gest (i odwdzięczyć się komuś innemu)
  • Zabawa dramowa: emocjonalny zajączek – rodzic wymyśla dla dziecka emocje do odegrania, podaje powód tych emocji, możecie też z dzieckiem powymyślać jeszcze inne okazje do odczuwania tych emocji.

Wesoły zajączek – bo dostał marchewkę i może ją teraz ze smakiem zjeść.
Smutny zajączek
– bo wyrwał z ziemi same zielone liście marchewki, a słodki jej korzeń pozostał.
Przestraszony zajączek
– bo w jego norce jest włochaty pająk.
Zły zajączek
– bo ktoś mu zjadł ostatnią marchewkę.
Zdziwiony zajączek –
bo otworzył drzwi od swojej norki i zobaczył w niej wiewiórkę, która przyniosła mu pęczek świeżutkich marchewek.
Szczęśliwy zajączek –
bo na dobranoc przyszła go przytulić i opowiedzieć bajkę jego mama.
Dzieci i rodzice mogą przypomnieć sobie, kiedy i w jakiej sytuacji odczuwali te same emocje, co zajączek.

  • Zabawa zręcznościowa: zajączek smaży naleśniki –możemy dać dziecku rakietkę pingpongową lub tackę, albo talerzyk plastikowy (patelnia). Na nim kładziemy ulepiony z plasteliny placek lub inną zabawkę, która się nie tłucze (naleśnik). Dziecko jedną ręką podrzuca naleśnik do góry i stara się, aby chwycić go znów na patelnię.
  • Zabawa ruchowa: idzie burza – rodzic daje dziecku do rąk dwie metalowe pokrywki (albo plastikowe lub papierowe talerze, itp.), rodzic recytuje wiersz i prosi dziecko o odegranie gestem:
    „Idzie burza” autor: Maria Broda-Bajak
    Hop, hop, hop – po kałużach! – d
    ziecko wykonuje trzy podskoki w miejscu
    Grzmot, grzmot – idzie burza! – dziecko trzykrotnie uderza pokrywkami
    tup, tup, tup – nie zwlekamy, – dziecko naprzemiennie tupie nogami
    tylko przed nią się chowamy! –
    dziecko przykuca, przykrywa głowę pokrywkami

    Dziecko może wymyśleć jeszcze inną tego typu zabawę, namówmy je, aby nauczyło się tego prostego wierszyka i poprośmy, aby wyrecytowało go z radością, ze smutkiem, ze strachem, ze złością, ze zdziwieniem…

  • Zabawa odprężająca: malowanie nosem – rodzic prosi, aby dziecko stanęło wygodnie na środku pokoju i mówi do dziecka, aby wyobraziło sobie, że jego nos jest ołówkiem, którym dziecko może narysować na niby, co chce (np. koło, ślimaka, kwiatek, domek, zwierzątko, ludzika, chmurkę, słonko, itd.).

MIŁEJ ZABAWY!