TEMATY KOMPLEKSOWE NA MIESIĄC STYCZEŃ DLA CZTEROLATKÓW
Tydzień I
Temat kompleksowy: Nadchodzi nowy rok
Cele ogólne:
- poznanie czynności wykonywanych w dzień i w nocy, dostrzeganie rytmu w następowaniu po sobie dnia i nocy
- utrwalenie znajomości nazw dni tygodnia, doskonalenie umiejętności logicznego myślenia, rozwijanie kreatywności, doskonalenie umiejętności liczenia
- zapoznanie z cyklicznością pór roku i nazwami miesięcy, umuzykalnianie dzieci, zachęcanie
do wspólnego spędzania czasu na zgodnej zabawie - poznanie cech pór roku i zjawiska ich rytmiczności, poszerzanie doświadczeń plastycznych, utrwalenie wiadomości związanych z czasem i jego przemijaniem, zdobywanie nowych wiadomości za pomocą poznania wielozmysłowego
Tydzień II
Temat kompleksowy: Sporty zimowe
Cele ogólne:
- poznanie zasad sportowego zachowania, rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uczuć i podawania ich nazw, rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do zachowania postawy fair play podczas zabaw
- utrwalanie znajomości zasad bezpiecznego zjeżdżania z górki na sankach, wdrażanie
do zachowania zasad bezpieczeństwa w czasie zabaw na sankach - poznanie łyżwiarstwa figurowego jako dyscypliny sportowej, wdrażanie do zachowania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie
- poznanie nazw olimpijskich dyscyplin sportowych, utrwalenie wiadomości związanych
ze sportami zimowymi
Tydzień III
Temat kompleksowy: Dzień Babci i Dzień Dziadka
Cele ogólne:
- poznanie znaczenia słowa szacunek w odniesieniu do osób starszych, kształtowanie pozytywnych cech charakteru, uwrażliwianie na potrzeby ludzi starszych
- utrwalanie znajomości nazw członków rodziny i poznawanie relacji ich łączących, ukazywanie walorów posiadania rodziny, głównie dziadków
- wskazywanie cech charakteryzujących dzieci i osoby starsze, wzmacnianie więzi rodzinnych, wskazywanie na wagę wzajemnego pomagania sobie w rodzinie
- utrwalenie wiadomości na temat relacji z babciami i dziadkami, zachęcanie do przełamywania lęku przed publicznymi występami
Tydzień IV
Temat kompleksowy: Karnawał
Cele ogólne:
- poznanie znaczenia słowa karnawał, kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, rozwijanie tężyzny fizycznej, rozwijanie empatii, uwrażliwianie na potrzeby drugiego człowieka
- poznanie tradycji związanych z tłustym czwartkiem, zachęcanie do włączania się w przygotowania
do tłustego czwartku - utrwalenie wiadomości dotyczących karnawału, rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem podczas wykonywania pracy plastycznej, rozbudzanie ciekawości poznawczej, kształtowanie zmysłów