https://sp.depositphotos.com/similar-vectors/63468753.html?qview=151515562

 

Środa 13.05

Temat dnia: O CZYM OPOWIADA NAM MUZYKA?

 

Cele: kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat „historii” usłyszanej podczas trwania utworu muzyki klasycznej; kształtowanie ekspresji ruchowej i poczucia ryt-mu; wyzwalanie kreatywności twórczej

 

Masaż na dobry humor

Żeby było nam wesoło, masujemy swoje czoło.

Raz, dwa i raz, dwa, każdy ładne czoło ma.

Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.

Język w górę raz i dwa. Ładny język każdy ma.

Powiedz: mama, tata, lala i zaśpiewaj: la la la la.

Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.

Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.

Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz  

 

Piosenka o beksie – inscenizacja do piosenki

Piosenka o beksie sł. Jerzy Dąbrowski, muz. Jarosław Kukulski

Czeka nas dzisiaj nie lada gratka,                             Dzieci idą w prawo.

bo w tej piosence będzie zagadka.                            jw.

Jak się nazywa osoba,

która płacze jak ciemna chmura?                             Idą w lewo i się zatrzymują.

Płacze, gdy każą umyć jej szyję.                              Naśladują mycie szyi.

Płacze, gdy chudnie, płacze, gdy tyje.                      Obie dłonie zwracają do siebie wnętrzem – najpierw bli­sko siebie, później w większej odległości.

Płacze, gdy zrobi w zeszycie kleksa.                        Lewa dłoń otwarta, wnętrzem do góry, z prawej dłoni

                                                                                       robią dzióbek, uderzają nim w środek lewej dłoni

                                                                                       i roz­prostowują palce.

Jak się nazywa – Beksa.                                            Na słowo – beksa – unoszą gwałtownie obie ręce do

                                                                                       góry.

Ref.: Beksa to jest taka dama,                                   Robią ukłon.

co bez przerwy robi dramat.                                      jw.

Zawsze nie tak, zawsze źle.                                      Kiwają palcem wskazującym.

Beksa ciągle mówi be.                                              Unoszą gwałtownie obie ręce do góry, dłonie

                                                                                      przykładają do ust i mówią – be.

Beksa to jest taka pani,                                             Unoszą gwałtownie obie ręce do góry, obracają się w

                                                                                      prawo.

co się nie uśmiechnie za nic.                                   Kiwają palcem wskazującym.

Nie ma mowy, nie ma nie.

Beksa ciągle mówi be.                                              Unoszą gwałtownie obie ręce do góry, dłonie

                                                                                      przykłada­ją do ust i mówią – be.

Czeka nas dzisiaj trudne zadanie.                           Dzieci trzymają się za dłonie i idą w prawo.

Jak wygnać z beksy to jej płakanie?                          jw.

Jaką tu radę znaleźć dla beksy,

uśmiech tu jest najlepszy.                                         Idą w lewo i zatrzymują się.

Bekso, spróbuj, a zobaczysz,                                    Unoszą gwałtownie obie ręce do góry.

ile uśmiech w życiu znaczy.                                     Obie dłonie unoszą do ust. Dzieci od środka rozchodzą

                                                                                       się na boki.

Tylko ten się czuje źle,                                             Trzymając się za ręce, idą do środka kręgu.

kto bez przerwy mówi be.                                       Wracają na miejsce.

Bekso, nie rób takiej miny,                                     Unoszą gwałtownie obie ręce do góry.

bo się w końcu obrazimy.                                        Podskakują.

Bekso, tak prosimy cię,                                           Unoszą gwałtownie obie ręce do góry.

przestań wreszcie mówić be.                                  Tupią prawą nogą.

 

„Zaczarowany berek” – zabawa ruchowa, bieżna

Jedna osoba jest berkiem. Dzieci biegają swobodnie po pokoju, osoba dotknięta przez berka staje z rozstawionymi szeroko nogami, jeśli inne dziecko przejdzie pomiędzy nimi – wraca do zabawy.  

 

O czym opowiada nam muzyka?” – rozmowa na temat przekazu muzycznego na podstawie utworu W grocie króla gór Edvarda Griega https://www.youtube.com/watch?v=H8_XFdBxOaw  lub Marzenie Roberta Schumana. https://www.youtube.com/watch?v=HrBMrTH2Jh4

Dzieci leżą na dywanie i słuchają utworu W grocie króla gór Edvarda Griega lub Marzenie Roberta Schumana. W czasie słuchania dzieci wyobrażają sobie, o czym opowiada dany utwór. Po wysłu­chaniu muzyki siadają przy stolikach i rysują to, co sobie wyobraziły. Wielokrotnie uru­chamiamy utwór, aż do ukończenia pracy przez dzieci. Dzieci pokazują swoją pracę i opowiadają, co sobie wyobraziły.

 

Impresje ruchowe do utworu muzycznego.

Dzieci tańczą swobodnie do utworu W grocie króla gór Edvarda Griega https://www.youtube.com/watch?v=H8_XFdBxOaw  lub Marzenie Roberta Schumana. https://www.youtube.com/watch?v=HrBMrTH2Jh4

 

 „Teraz czuję, jak pada deszcz” – malowanie w rytm muzyki Fryderyka Chopina Preludium desz­czowe op. 28 nr 15. https://www.youtube.com/watch?v=aWkwe4yZ0VI

Dzieci siadają przy stoliku, na którym leżą farby plakatowe, woda w kubeczkach, grube pędzle. Włączamy utwór Fryderyka Chopina Preludium deszczowe. https://www.youtube.com/watch?v=aWkwe4yZ0VI.

Mówi, że ten utwór opowiada o padają­cym deszczu. Dzieci palcami w powietrzu malują do usłyszanego rytmu padający deszcz. W czasie powtórnego słuchania malują już farbami po kartce. Dostosowują dotknięcia pędzla do tempa i natężenia utworu. Gdy utwór grany jest głośniej, dzieci mocniej przyciskają pędzel do kartki. Dzieci tworzą swoje deszczowe obrazy, cały czas słuchając Preludium deszczowego

 

Zajęcia rozwijające.

Proponujemy dzieciom improwizacje muzyczne na domowych instrumentach do wy­branych utworów, których dziś słuchały.