2. Czy świnia to brudne zwierzę? 

Cele:

  • doskonalenie umiejętności rozróżniania fikcji i rzeczywistości;
  • poszerzanie wiedzy na temat wyglądu i zwyczajów świni

 

  • „Świnki w bajkach” – przypomnienie znanych bajek o świnkach, wspólne słuchanie „Bajki o trzech świnkach”

(link do bajki: https://www.youtube.com/watch?v=2Xzqheurl3I ), omówienie  zachowań i miejsca zamieszkania świnek z bajki.

  • „Domki trzech świnek” – narysowanie wybranego domku świnki z bajki.
  • „Wdzięczne zwierzęta” – zabawa ruchowo-słuchowa. Opiekun zaprasza dziecko do zabawy, włącza nagranie z dźwiękami wydawanymi przez wiejskie zwierzęta (świnia, koń, gęś, kogut, owca). Przed włączeniem każdego nagrania wypowiada zdanie: Gospodarz dał zwierzętom… Z wdzięczności słychać wesołe… Zadaniem dziecka jest rozpoznanie słyszanego odgłosu i podanie jego nazwy oraz nazwy wydającego je zwierzęcia. Potem dziecko powinno poruszać się, jak to zwierzę i wydawać odpowiednie dźwięki. Przykładowo: opiekun mówi: Gospodarz dał zwierzętom ziemniaki. Z wdzięczności słychać wesołe… (słychać odgłosy wydawane przez świnie). Dziecko odpowiada: chrumkanie świń. Porusza się na czworakach, udając świnki.

 

Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 3. Wydawnictwo WSiP

 

Od nauczyciela wspomagającego:

  • Podczas słuchania bajki można robić przerwy i omawiać z dzieckiem wysłuchany fragment.
  • Jako ćwiczenie na wzbogacanie słownika można omówić z dzieckiem obrazki, które pojawiają się w trakcie bajki.
  • Przed rysowaniem przez dziecko domku świnki warto zaplanować etapy pracy: co dziecku będzie potrzebne do wykonania zadania, co narysuje na początku, co następnie, jakich kolorów użyje do rysowania, można utrwalać nazwy kolorów.
  • Jeśli występują trudności w samodzielnym rysowaniu pomocne mogą być rysowane wierszyki ( DOMEK: https://www.youtube.com/watch?v=JE4xQqRePZk ). W ten sposób można również utrwalić nazwy figur geometrycznych.