Środa 25 marca 2020r.

 

Temat kompleksowy: „ WITAJ WIOSNO”

TEMAT DNIA: „GDZIE ZNAJDĘ KWIATY?”

 

“Kwiaty” – opowieść ruchowa

Dziecko słuchając opowiadania rodzica powoli wstaje (od leżenia do stania na palcach). Wyobraź sobie, że jesteś bardzo malutkim nasionkiem (dziecko skulone leży na podłodze). Czujesz, że robi się coraz cieplej (porusza się). Czujesz jak pada na ciebie wiosenny deszczyk (dziecko nadal zwinięte w kłębek-kuca). Czujesz jak wyrasta z ciebie kiełek (dziecko powoli prostuje palec wskazujący i unosi go nad głowę). Bardzo lubisz, jak grzeją cię ciepłe promienie słońca.                                                                                                                                                                                              Do wzrostu jest ci też potrzebna woda, dlatego cieszysz się na każdą kroplę deszczu. Jesteś już taki wysoki, że swoimi płatkami próbujesz dosięgnąć słońca (dziecko stoi na palcach z wyciągniętymi do góry rękoma i porusza palcami). Ach, jaka piękna wiosna!

“Gdzie znajdują się kwiaty?” – rozmowa na temat kwiatów w sztuce

Rodzic: kwiaty są inspiracją dla wielu artystów. Czy wiesz, jacy artyści przedstawiają w różny sposób kwiaty?. Może pokazać jako podpowiedź różne rekwizyty (np. pędzel, długopis, mikrofon).                                                  Dziecko: Malarze malują kwiaty, poeci piszą o nich wiersze, piosenkarze śpiewają o kwiatach piosenki.

Obraz “Krokusy na polanie Chochołowskiej” – Google

Dziecko wypowiada się na temat sposobu przedstawiania kwiatów, ich barwy.                                                          Rodzic wyjaśnia, że krokusy to jedne z pierwszych wiosennych kwiatów. W polskich górach Tatrach pięknie wyglądają na polanach. Teraz rosną też w naszych ogródkach. Mają różne kolory np. fioletowe, białe, żółte.

https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk03BZhz8Cn0gjKkMPu-7wExB0c9XJw:1585129493469&q=krokusy+na+polanie+chocho%C5%82owskiej&tbm=isch&source=univ&sa=X&

Zabawa paluszkowa “Kwiaty”

Dziecko słucha na Youtube “Walc kwiatów” P. Czajkowskiego i ogląda film – kwiaty rozwijają się, pszczoły piją z nich nektar. Dziecko rozprostowuje powoli, zwinięte w piąstkę palce – kwiat się rozwija. Zamyka palce (robi piąstkę) – kwiat zamyka się do snu.

“Kolorowe pląsy” – improwizacja taneczna do utworu P. Czajkowskiego “Walc kwiatów”. Dziecko może trzymać w ręce kolorowe wstążki, paski krepiny.

https://www.youtube.com/watch?v=V8S4hvHavOc

Praca plastyczna “Krokusy”

Wykonanie kwiatostanu z trzech pestek dyni pomalowanych na żółto, fioletowo lub biało (np. farbą plakatową). Łodyga i liście z cienkich pasków zielonego papieru – naklejone na kartkę. Wzór “Krokusy z pestek dyni” – Google.

https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk00CRjE-eZ8e2wCo88clAwqji5QLdA:1585130518592&q=krokusy+z+pestek+dyni&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEw

Piosenka “Znów przyszła wiosna” – muzyka i słowa na Youtube

https://www.youtube.com/watch?v=iN6YfhyeZhs

https://www.tekstowo.pl/piosenka,teczowa_muzyka,znow_przyszla_wiosna.html

“Barwne obrazy” – eksperyment

Dziecko wycina kwiaty z serwetki. Rysuje środek i odchodzące od niego linie flamastrem. Wrzuca kwiaty do miski z wodą. Obserwuje co się dzieje – rozkładają się kolory. Wniosek: woda powoduje rozdzielanie się kolorów. Barwnik flamastra składa się z wielu pigmentów. Można zaobserwować pasma o różnych barwach. To zjawisko nazywa się chromatografią.