Czwartek 26 marca 2020r.

TEMAT: JA NIE CHORUJĘ!

CELE OGÓLNE:

Uświadomienie dzieciom potrzeby ruchu dla utrzymania zdrowia;                                                                              – Kształtowanie odpowiedzialności za własne zdrowie.                                                                                                        – Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.

  1. „Ja nie choruję!” – rozmowa na temat sposobów zapobiegania chorobom na podstawie do­świadczeń dziecka i opowiadania Hanny Łochockiej „Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele?”

Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele?

Hanna Łochocka

Miał wróbelek Elemelek lekki katar i kaszelek. Dziób wycierał chustką babci. No i kichał: apci, apci! Bo ta zima, choć już czas jej iść za morze, psoci nam, jak tylko może. Wciąż się bierze na sposoby, by podrzucić nam choroby.

Babcia: Owiń gardło ciepłym szalem i nie wychodź z domu wcale.

Wiewiórka: Wbij jajeczka do kubeczka, zmieszaj dobrze, cukru dosyp, dodaj 10 kropli rosy i popijaj to, nie rzadziej niż dwadzieścia razy na dzień.

Zajączek: Weź rondelek, Elemelku, zaparz ziółka w tym rondelku. Pij sok z malin i jeżyny, weź pięć proszków aspiryny.

Sowa: Ot, masz tu skarpetek parę, bardzo ciepłe, chociaż stare. Dzień i noc je miej na nóż­kach i czym prędzej wchodź do łóżka.

Wzdycha biedny Elemelek: Czy to aby nie za wiele? Aż pewnego dnia wyraźnie poczuł się wróbelek raźniej. Dosyć już się wyleżałem. Dwa tygodnie leżę całe. Skrzydła w bok i mach ogo­nem! Dwa podskoki w lewą stronę. Dwa podskoki w stronę prawą. I do lasu – frr! A żwawo! Szybko fruwa Elemelek, gubi katar i kaszelek. Schowam chustkę, tę od babci. Nie chcę kichać: apci, apci! I skarpetki oddam sowie. Chcę być zdrów! Niech żyje zdrowie!

 

Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące tekstu (sprawdzamy słuchanie ze zrozumieniem)

Co dolegało Elemelkowi? Co poradziły mu poszczególne postacie? Jak poczuł się, gdy zastosował te wszystkie rady? Co zrobił, by poczuć się zupełnie zdrowo?

 

Następnie zachęcamy dziecko do ćwiczeń razem z Elemelkiem: Skrzydła w bok i mach ogonem! (wyciągamy ręce w bok, ruszając miednicą na boki) Dwa podskoki w lewą stronę. Dwa podskoki w stronę prawą. I do lasu – frr! A żwawo! (ruszamy rękami i przemieszczamy się po pokoju).

 

  1. Rozmawiamy z dzieckiem na temat: „Co należy robić, aby być zdrowym?

– Ruszać się – szczególnie na czystym, świeżym powietrzu,                                                                                               – Spożywać owoce i warzywa- (niezbędne do prawidłowego rozwoju – dzięki prawidłowej diecie jesteśmy odporniejsi na choroby).                                                                                                                                                             -Ubierać się odpowiednio do pogody.                                                                                                                                       – W przypadku kataru i kaszlu natychmiast zastosować domo­we środki lecznicze: sok z malin i jeżyn, wodę z cytryną i miodem).                                                                                                                                                                       – Dbać o higienę ( w załączeniu film o prawidłowym myciu rąk)

  1. Karty pracy „Warzywa i owoce ” –( do wydrukowania)

           

 

  1. „Ruch to zdrowie”– wykonywanie ćwiczeń ogólnorozwojowych z wykorzystaniem plastikowej butelki.

Maszerujemy po obwodzie koła do rytmu granego przez Rodzica ( może to być uderzanie łyżką w pokrywkę, drewnianą łyżką o łyżkę, wyklaskiwanie. Można też wsypać ryżu do pojemnika plastikowego z zamknięciem itd.).

Dajemy dziecku plastikową butelkę, prosimy aby maszerując, rytmicznie uderzało w butelkę jedną dłonią. Po chwili zatrzymujemy się i wykonujemy ćwiczenia:

– stojąc w rozkroku, przekładamy butelkę między nogami;

– unosimy butelkę do góry, ręce wyprostowane, kołyszemy się na boki;

– leżymy przodem (na brzuchu), nogi wyprostowane, butelkę trzymamy oburącz, podnosimy głowę i ręce (nadal trzymając butelkę);

– leżymy tyłem (na plecach), nogi zgięte w kolanach, między nimi butelka, robimy skłon głową i podcią­gamy kolana, dotykając butelką do głowy;

– podskakujemy obunóż z butelką między kolanami;

– przeskakujemy przez butelkę w przód i w tył.