27.03.2020
Temat dnia: Wiosna lubi zielone

Cel  ogólny:
– Dostrzeganie w otoczeniu kolorów charakteryzujących wiosnę,
– Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania

1. ,,Zielona żabka” – słuchanie opowiadania B. Formy czytanego przez Rodzica.

Zielona żabka – Bożena Forma
Zielona żabka nad stawem mieszkała. Codziennie na olbrzymim liściu siadała i rozmyślała.
– Ach, jaka jestem brzydka, zielona jak trawa, jak glony w stawie. Nie wyglądam wcale ciekawie. Kto taka brzydką zechce mieć żonę. Dlaczego wszystko mam takie zielone!
Nagle w pobliżu ważka usiadła. A żabka rzece:
– Jaka powabna. Wszyscy uwagę na nią zwracają, wciąż jej barwami się zachwycają.
W trawie biedronka się pojawiła.
– Czemu się smucisz, sąsiadko miła?
– Biedronko, piękna twoja sukienka. Ciągle zazdrośnie na nią ktoś zerka.
Jam nieszczęśliwa w swojej zieleni, kolor mój nigdy już się nie zmieni.
Wtem dumnie bocian przez łąkę kroczy. Otwiera mocno swe bystre oczy.
– Tak tu zielono, moi kochani, że aż się w głowie kręci czasami.
Serduszko żabce mocno zabiło.
– Kiedy mnie ujrzy, nie będzie miło. Muszę czym prędzej schować się w trawie.
Tymczasem bocian zerka ciekawie. Ponieważ jednak zielona była, to przed bocianem dobrze się skryła.
Właśnie dla żabki jest przeznaczona świeża, soczysta barwa zielona.

Rozmowa dotycząca opowiadania:
– Kto jest głównym bohaterem opowiadania?
– Kogo żabka spotkała na łące?
– Jaki problem miała żabka?
– Dlaczego bocian nie upolował żaby?
– Jak zwierzęta dostosowują się do warunków zewnętrznych?

2. ,,Gra w zielone” – zabawa orientacyjno- porządkowa
Dziecko chodzi, podskakuje po pokoju w zależności od rytmu podawanego przez Rodzica (np. uderzanie łyżką w stół). Podczas przerwy Rodzic podaje nazwę ustalonego z dzieckiem koloru, np. Zielony!, wówczas dzieci muszą odszukać podany kolor w pomieszczeniu i dotknąć go. Zabawa jest powtarzana kilka razy. Jeżeli Rodzic poda nazwę innego koloru niż umówiony, wówczas dzieci/dziecko staje prosto w bezruchu.

3. ,,Zielony obrazek” – praca twórcza dziecka
Malowanie farbami lub kredkami.

4. ,,Mój zielony obrazek” – ćwiczenia w wypowiadaniu się na temat swojej pracy.

5. ,,Gdzie co jest?” – zabawa dydaktyczna
Orientacja w przestrzeni. Rodzic w różnych miejscach pokoju umieszcza zabawki, np. misia- na półce; lalkę- w wózku; samochód- obok garażu; bączek- na stole; grę- obok misia.
Następnie prosi dziecko, aby przyjrzało się uważnie umówionym zabawkom i powiedziało, gdzie się znajdują.
Dziecko/dzieci mogą układać wybrane zabawki w różnych miejscach i zadawać pytania.
 Za każdym razem należy akcentować określenie położenia: na, w, obok, za, przed.

6. ,,Żabki na łące” – ćwiczenia mięśni nóg
Dziecko robi przysiad podparty. Na sygnał gwizdka wykonują żabie skoki.
Na hasło: Bocian leci! Żabka musi wykonać ,,ukłon japoński”, żeby bocian ich nie zjadł.

7. ,,Chińska medytacja” – ćwiczenia oddechowe
Dziecko siada w siadzie skrzyżnym, plecy proste, ręce na kolanach, oczy zamknięte.
Głęboko wciągają powietrze nosem, wypuszczają ustami.