27.03 piątek: ROBIMY SER!

 

„Czyj to głos?” – rozpoznawanie zwierząt po wydawanych przez nie odgłosach.

 https://www.youtube.com/watch?v=g0y37RE8xwE

Po usłyszeniu głosu zwierzęcia dzieci mówią, jakie to zwierzę. Następnie razem z rodzicem zastanawia się, jakie produkty uzyskujemy od danego zwierzęcia: od krowy – mleko, masło, jogurty, śmietanę, ser, twaróg; od owcy – mleko, sery; od kozy – mleko, sery, jogurty; od kury – jajka.

Dzieci zastanawiają się, po co są w gospodarstwie wiejskim takie zwierzęta jak konie, psy czy koty, jeśli nie uzyskujemy z nich żadnych produktów spożywczych.

Koń – czasami pomaga rolnikowi w uprawie ziemi, pies – broni gospodarstwa, nie wpuszcza intru­zów, kot – przegania myszy z domu gospodarza.

 

„Co daje nam krowa, a co kura?” – układanie opowiadania na podstawie ilustracji.

Patrząc na ilustracje przedstawiające: krowę, pastwisko, gospodarza, mleko. Dzieci opisują po kolei każdą ilustrację. Następnie wspólnie próbujemy ułożyć krótką historię, np.: Była sobie krowa. Cały dzień pasła się na pastwisku, żuła trawę, odpoczywała. Przyszedł gospo­darz, zabrał ją do obory. Tam wydoił krowę. Dzięki temu mamy pyszne mleko.

Próbujemy drugą historyjkę ułożyć na podstawie innych ilustracji np.: kurę, kupkę ziaren, kurę w gnieździe na grzędzie, jajko. Mówi do dzieci: Przyjrzyjcie się tym ilustracjom. Co przedstawia każda z nich? Układanie historyjek zaczynamy od opisania przez dzieci po kolei każdej ilustracji. Możemy pomóc rozpoczynając: Była sobie kura….. W ciągu dnia chodziła po wybiegu, wydziobywała ziarna z ziemi. Później poszła do kurnika, usiadła i zniosła jajko.

  Ptak Nijaki – Poznana już zabawa ruchowa do piosenki.  https://www.youtube.com/watch?v=99ueGwywJQg

Ptak Nijaki sł. i muz. Jacek Skubikowski

Były sobie trzy ptaki: Rudy, Chudy i Nijaki.

I pragnęły nade wszystko wygrać konkurs tańca disco.

A ten pierwszy Rudy Ptak, w dyskotece tańczył tak.

Tańczył tak, Rudy ptak:

Umpa, umpa, lewa noga.

Szyja, skrzydło, dziób, podłoga.

Dwa podskoki, chwyt pod boki.

Szur, szur, zgubił siedem piór.

Szur, szur, trafił prosto w mur.

Szur, szur, zgubił siedem piór.

Szur, szur, trafił prosto w mur.

Dzieci pokazują jego taniec: podskakują dwukrotnie na lewej nodze, ruszają szyją, rękami, podskakują dwukrotnie obunóż, trzymając się za biodra.

Były sobie trzy ptaki: Rudy, Chudy i Nijaki.

I pragnęły nade wszystko wygrać konkurs tańca disco.

A ten drugi, Chudy Ptak, w dyskotece tańczył tak.

Tańczył tak, Chudy ptak:

Hopla, hopla, nogą prawą.

Tupu, tupu, żwawo, żwawo.

Dwa ćwierknięcia, trzy kląsknięcia.

Łup, cup, aż mu skakał czub.

Łup, cup, aż połamał dziób.

Łup, cup, aż mu skakał czub.

Łup, cup, aż połamał dziób.

Dzieci pokazują jego taniec: dwukrotnie kiwają prawą nogą, naprzemiennie tupią stopami o podłogę, skaczą obunóż.

 

Muzyczne wyciszenie. – Kładziemy się na plecach i słuchamy utworu Marzenie Roberta Szumana