Data: 27.03.2020r

Temat kompleksowy : ,,Witaj, wiosno!

Temat dnia: ,, Zapraszamy do nas, ptaszki !’’

Cele ogólne:

-Doskonalenie umiejętności rozpoznawania popularnych gatunków ptaków wracających wiosną do Polski : bocian,kukułka,jerzyk,żuraw,jaskółka,skowronek                                                                                                                          

-Kształtowanie umiejętności liczenia ,dodawania, porównywania. 

-Wzmacnianie więzi ze środowiskiem przyrodniczym

Drogie dzieci 😉 witamy ptaki powracające już z ciepłych krajów. Przylatują do nas, aby założyć gniazda, złożyć jaja i je wysiedzieć oraz uczyć swoje pisklęta latać i samodzielnie żyć.

1.Wysłuchanie wiersza pt;,, Ptaszki’’ E.Szelburg-Zarembiny.

Mama ptaszka, tata ptak wiją gniazdko tak i siak.
Znoszą piórka, włosie, mchy.
– Ja zdobyłem to, a ty? – Ja to niosę, a ty co?
Trawka! Nitka! Puch! Ho! Ho!
Zwijali się, pracowali, skarb do skarbu przydawali
i śpiewając niby z nut,
zbudowali domek – cud:
gniazdko ptasie takie oto.
Wtuliłabym się z ochotą między tych piskląt rój,
gdyby to był domek mój.

Rodzic zadaje pytania dziecku dotyczące tekstu

O jakim domku była mowa w wierszu? Kto budował ten domek? Z czego był on zbudowany?

2.,,Zapraszamy do nas, ptaszki!” – rozmowa na temat powracających wiosną ptaków .Rodzic czyta zagadki,, Dudkowe zgadywanie’’ Anny Sójki.

 Czarno-szary duży ptak wszystkożerny jest jak człowiek,                                                                                                             a nazywa się on tak, jak dźwig wielki na budowie…( żuraw)

 Gdy mówi „coś bym dziś zjadł”, to zwykle szuka żab,                                                                                                             rozpoznasz go po klekocie. Już wiesz, kto to? Tak! To… (bocian)                                                                                               

W piękny fraczek ubrana nad stawem zatacza kółka.                                                                                                                       Lata nisko- deszcz wróży czarno-biała….(jaskółka)

 To nie bocian ,nie jaskółka                                                                                                                                                                  Krzyczy: kuku  – to… (kukułka)                                                                                                                                                          

 Śpiewa radośnie ,w polu o wiośnie….( skowonek)                                                                                                                          Mistrz powietrznych akrobacji …. ( jerzyk)

Dziecko powinno :

– odszukać ptaka na ilustracji,                                                                                                                                                             – policzyć wszystkie ptaki znajdujące się na ilustracji, które przyleciały na wiosnę.
 – wskazać, który ptak jest duży, który mały?

3.Karta pracy ,,Ptaki’’-do wydrukowania. Połącz ze sobą te same ptaki.Policz ile jest ptaków po lewej stronie obrazka.

 

Dziecko ma za zadanie policzyć ile jest ptaków różnego koloru? Ile jest gniazd i liści? W puste  koła pod ilustracją dziecko wstawia odpowiednią ilość kropek  (np. 2 niebieskie ptaki -wstawiamy dwie kropki)

 4.,,Dodajemy na paluszkach‘’-zabawa matematyczna.Rodzic opowiada dziecku historyjkę;)

Na poszukiwanie wiosny wybrały się różne ptaszki:

– Ze swojego gniazda wyleciała mama skowronek ( dziecko pokazuje 1 palec), po chwili dogoniło ją sześć małych skowronków( do jednego palca dokładamy 6 palców).Ile razem skowronków szuka wiosny?( liczymy wszystkie palce).

Możemy do poszukiwań wiosny zaprosić inne ptaszki i zwierzątka 😉 korzystając z różnych sylwet.

 

 

5.Dla chętnych i ciekawych polecam  ,,Ptasie radio’’ Julian Tuwim 😉

https://www.youtube.com/watch?v=sEN2qcFi1Zc