Temat tygodnia: Zwierzęta na wiejskim podwórku
30.03.2020r. Poniedziałek
Temat dnia: W gospodarstwie
Cele:
– zachęcanie do udziału w zabawach ruchowo – naśladowczych;
– podejmowanie próby rozpoznawania i podawania nazw zwierząt z wiejskiego podwórka;
– rozwijanie umiejętności słuchania piosenek oraz zachęcanie do podejmowania próby śpiewu;
- Słuchanie wiersza „W gospodarstwie” M. Massalska
Pieje kogut już od świtu:
– Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo gdacze:
– W lewo! Gdacze: – W prawo!
Kaczka kwacze:
– Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: – Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much.
I rży głośno: – Jestem zuch!
Świnka chrumka:
– Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: – Miau!
A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!
- Rozmowa na temat wiersza: Jakie zwierzęta występowały w wierszu? Wskazywanie odpowiednich zwierząt na zdjęciach/obrazkach i nazywanie ich. (przykładowe sylwety zwierząt zamieszczamy pod zadaniem).
- Można wzbogacić ćwiczenie i poprosić o naśladowanie odgłosów każdego z wymienionych zwierząt.
Źródła zdjęć/obrazków zwierząt:
1. Kogut https://pixabay.com/pl/photos/kogut-kurczak-faul-gospodarstwa-1284283/
2. Kura https://pixabay.com/pl/photos/kurczak-kura-drobiu-zad-4829522/
3.Kaczka https://pixabay.com/pl/photos/kaczka-r%C3%B3w-odbicie-ptak-wody-3893202/
4. Krowa https://pixabay.com/pl/photos/krowa-krajobraz-trawa-dziedzina-2132526/
5. Koń https://pixabay.com/pl/photos/ko%C5%84-jazda-je%C5%BAdziectwo-sprz%C4%99g%C5%82o-3611921/
6. Świnia https://pixabay.com/pl/photos/%C5%9Bwinie-sia%C4%87-prosi%C4%99ta-niemowl%C4%99ta-520896/
7. Kot https://pixabay.com/pl/photos/kot-zwierz%C4%85t-makrela-koci-pet-3846780/
8. Pies https://pixabay.com/pl/photos/pies-sch%C3%A4fer-owczarek-niemiecki-pies-4074699/
- Zabawa ruchowo – naśladowcza przy piosence „Dziwne rozmowy” sł. Anna Alexandrowicz, muz. Włodzimierz Zaliński
Przykładowe, znalezione źródło do odtworzenia piosenki https://www.youtube.com/watch?v=jI9trIb3NJQ
W chlewiku mieszka świnka
i trąca ryjkiem drzwi.
Gdy niosę jej jedzenie, to ona:
„Kwi, kwi, kwi!”
Opodal chodzi kaczka,
co krzywe nóżki ma.
Ja mówię jej: „Dzień dobry”,
a ona: „Kwa, kwa, kwa.”
Na drzewie siedzi wrona,
jest czarna, trochę zła.
Gdy pytam: „Jak się miewasz?”,
to ona: „Kra, kra, kra!”
Przed budą trzy szczeniaczki,
podnoszą straszny gwałt.
Ja mówię: „Cicho, pieski”,
a one: „Hau, hau, hau!”
- Słuchanie piosenki.
- Następnie należy ponownie włączyć utwór. Zachęcamy dziecko do interpretacji ruchem usłyszanych słów poprzez naśladowanie zwierząt występujących w piosence.
- Dla chętnych – nauka słów piosenki metodą ze słuchu i podejmowanie próby śpiewu.
- Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez rodzica.