30.03.2020 (poniedziałek)

Temat: Zwierzęta w gospodarstwie.

Cele:- Rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka.

– Wiązanie nazwy zwierzęcia z obrazkiem oraz z głosem jaki wydaje.

– Czerpanie radości i satysfakcji z uczestniczenia w zabawach ruchowo – naśladowczych.

– Rozwijanie motoryki dużej.

Pomoce dydaktyczne: piosenka “Trzy kurki”, wiersz T.M Massalskiej “W gospodarstwie”, zdjęcia przedstawiające zwierzęta z wiejskiego podwórka, mały talerzyk, kolorowanki, kredki ołówkowe lub pastele olejne

Realizacja:

I. Zabawa ruchowo – naśladowcza do piosenki “Trzy kurki” (pierwsze dwie zwrotki) – ilustrowanie ruchem ciała treści utworu.

https://www.youtube.com/watch?v=i2-YUurj8jY

 

Wyszły w pole kurki trzy i gęsiego sobie szły (dziecko idzie za rodzicem po dywanie)

Pierwsza przodem (rodzic macha ręką),  w środku druga (dziecko macha rączką), 

trzecia z tyłu oczkiem mruga (rodzic z dzieckiem mrugają oczami)

I tak sobie kurki trzy  raz-dwa, raz-dwa w pole szły (rodzic i dziecko chodzą po dywanie)

A pod stogiem ziarnka są, zjadły kurki ziarnek sto (rodzic i dziecko zatrzymują się i “dziobią” ziarenka na dywanie)

myśli sobie każda kurka  (rodzic i dziecko dotykają dłońmi głowy  i “myślą” przechylając ją to w prawo, to w lewo)

po co wracać na podwórko, smaczne ziarna tutaj są, nie na próżno więc się szło.

 

II. Słuchanie wierszyka T.M.Massalskiej “W gospodarstwie”. Rodzic czyta powoli dziecku wierszyk.

Pieje kogut już od świtu:

– Kukuryku! Kukuryku!

Kura do kurczaków żwawo

gdacze: – W lewo! Gdacze: – W prawo!

Kaczka kwacze: Kwa!Kwa!Kwa!

Trzy kaczątka dziobem pcha.

Krowa muczy: Mu! Mu! Mu!

Aż po prostu brak jej tchu.

Koń opędza się od much

i rży głośno: – Jestem zuch!

Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!

Co za hałas! Co za szum!

Kot cichutko miauczy: Miau!

A pies szczeka: -Hau! Hau! Hau!

 

Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące treści utworu wykorzystując zdjęcia zwierząt występujących w wierszu:

– Jakie zwierzęta występują w tym wierszu? (dziecko podaje nazwę, jeśli nie pamięta można podpowiedzieć)

 Rodzic pokazuje dziecku kolejno zdjęcia zwierząt i pyta o ich nazwę. Dziecko odpowiada. (Gdy nie zna nazwy rodzic może podpowiedzieć).

– Co to za zwierzę? Wspólnie omawiamy jego wygląd.

Zwierząt, Ptasia, Ptak, Pierze, Makro

kogut

Gospodarstwo, Kura, Ptak, Gospodarstwo

kura z kurczętami

Kaczki, Kaczka, Obrączkowanie

kaczki

Zwierzę Kaczka, Francuska Kaczka

kaczątko

Krowa, Krajobraz, Trawa, Dziedzina, Łąka

krowa

Koń, Jazda, Jeździectwo, Sprzęgło

koń

Świnia, Maciory, Zwierzęta Gospodarskie

świnka

Kot, Kotów Domowych, Samica, Pet

kot

Pies, Zwierząt, Portret Psa

pies

– Jaki głos wydaje kogut? (dziecko naśladuje głos koguta). Rodzic pyta się dziecka o głos kolejnych zwierząt: kura, kaczka, krowa, świnia, kot, pies.

 

III. Zabawa ruchowa z czworakowaniem pt. Kotki piją mleko”.

Dziecko jest kotkiem. Kotek śpi – dziecko skulone leży na boku na dywanie. Naprzeciwko dziecka, na dywanie talerzyk – miseczka z mlekiem.

Rodzic mówi – Kotek się obudził i przeciąga się, wyciąga grzbiet w górę. Jest bardzo głodny i miauczy.

Dziecko wydaje głos kotka – Miau! Miau! Miau!

Rodzic – Kotku zobacz, tu masz miseczkę, możesz wypić mleczko. Dziecko idzie na czworaka do miseczki i pije mleko. W tym czasie rodzic mówi wierszyk:

Miauczy kotek: miau! 

– Coś ty kotku miał?

– Miałem ja miseczkę mleczka,

teraz pusta jest miseczka,

a jeszcze bym chciał.

Rodzic mówi: – Widzę kotku, że już wypiłeś mleczko, teraz możesz odpocząć. Kotki odchodzą na czworaka od miseczki, kładą się na dywan i odpoczywają. Zabawę można powtórzyć.

 

IV. Wyciszenie organizmu – zaproszenie do pokolorowania postaci świnki i krowy.

 

Zwierzęta na wsi – 5 kolorowanek do druku - Mjakmama.pl

Pokoloruj świnkę

Pokoloruj krówkę.

IV. Zabawa ruchowo – naśladowcza “Co to za zwierzę?”.

Rodzic naśladuje odgłos danego zwierzęcia – dziecko odgaduje nazwę i pokazuje jak dane zwierzę porusza się. Zamiana – teraz dziecko naśladuje zwierzę – zgaduje rodzic i pokazuje sposób poruszania się danego zwierzęcia. Ponownie zmiana itd.