30.03.2020 (poniedziałek)
Temat: Zwierzęta w gospodarstwie.
Cele:- Rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka.
– Wiązanie nazwy zwierzęcia z obrazkiem oraz z głosem jaki wydaje.
– Czerpanie radości i satysfakcji z uczestniczenia w zabawach ruchowo – naśladowczych.
– Rozwijanie motoryki dużej.
Pomoce dydaktyczne: piosenka “Trzy kurki”, wiersz T.M Massalskiej “W gospodarstwie”, zdjęcia przedstawiające zwierzęta z wiejskiego podwórka, mały talerzyk, kolorowanki, kredki ołówkowe lub pastele olejne
Realizacja:
I. Zabawa ruchowo – naśladowcza do piosenki “Trzy kurki” (pierwsze dwie zwrotki) – ilustrowanie ruchem ciała treści utworu.
https://www.youtube.com/watch?v=i2-YUurj8jY
Wyszły w pole kurki trzy i gęsiego sobie szły (dziecko idzie za rodzicem po dywanie)
Pierwsza przodem (rodzic macha ręką), w środku druga (dziecko macha rączką),
trzecia z tyłu oczkiem mruga (rodzic z dzieckiem mrugają oczami)
I tak sobie kurki trzy raz-dwa, raz-dwa w pole szły (rodzic i dziecko chodzą po dywanie)
A pod stogiem ziarnka są, zjadły kurki ziarnek sto (rodzic i dziecko zatrzymują się i “dziobią” ziarenka na dywanie)
myśli sobie każda kurka (rodzic i dziecko dotykają dłońmi głowy i “myślą” przechylając ją to w prawo, to w lewo)
po co wracać na podwórko, smaczne ziarna tutaj są, nie na próżno więc się szło.
II. Słuchanie wierszyka T.M.Massalskiej “W gospodarstwie”. Rodzic czyta powoli dziecku wierszyk.
Pieje kogut już od świtu:
– Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo
gdacze: – W lewo! Gdacze: – W prawo!
Kaczka kwacze: Kwa!Kwa!Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much
i rży głośno: – Jestem zuch!
Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: Miau!
A pies szczeka: -Hau! Hau! Hau!
Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące treści utworu wykorzystując zdjęcia zwierząt występujących w wierszu:
– Jakie zwierzęta występują w tym wierszu? (dziecko podaje nazwę, jeśli nie pamięta można podpowiedzieć)
Rodzic pokazuje dziecku kolejno zdjęcia zwierząt i pyta o ich nazwę. Dziecko odpowiada. (Gdy nie zna nazwy rodzic może podpowiedzieć).
– Co to za zwierzę? Wspólnie omawiamy jego wygląd.
kogut
kura z kurczętami
kaczki
kaczątko
krowa
koń
świnka
kot
pies
– Jaki głos wydaje kogut? (dziecko naśladuje głos koguta). Rodzic pyta się dziecka o głos kolejnych zwierząt: kura, kaczka, krowa, świnia, kot, pies.
III. Zabawa ruchowa z czworakowaniem pt. Kotki piją mleko”.
Dziecko jest kotkiem. Kotek śpi – dziecko skulone leży na boku na dywanie. Naprzeciwko dziecka, na dywanie talerzyk – miseczka z mlekiem.
Rodzic mówi – Kotek się obudził i przeciąga się, wyciąga grzbiet w górę. Jest bardzo głodny i miauczy.
Dziecko wydaje głos kotka – Miau! Miau! Miau!
Rodzic – Kotku zobacz, tu masz miseczkę, możesz wypić mleczko. Dziecko idzie na czworaka do miseczki i pije mleko. W tym czasie rodzic mówi wierszyk:
Miauczy kotek: miau!
– Coś ty kotku miał?
– Miałem ja miseczkę mleczka,
teraz pusta jest miseczka,
a jeszcze bym chciał.
Rodzic mówi: – Widzę kotku, że już wypiłeś mleczko, teraz możesz odpocząć. Kotki odchodzą na czworaka od miseczki, kładą się na dywan i odpoczywają. Zabawę można powtórzyć.
IV. Wyciszenie organizmu – zaproszenie do pokolorowania postaci świnki i krowy.
Pokoloruj świnkę
Pokoloruj krówkę.
IV. Zabawa ruchowo – naśladowcza “Co to za zwierzę?”.
Rodzic naśladuje odgłos danego zwierzęcia – dziecko odgaduje nazwę i pokazuje jak dane zwierzę porusza się. Zamiana – teraz dziecko naśladuje zwierzę – zgaduje rodzic i pokazuje sposób poruszania się danego zwierzęcia. Ponownie zmiana itd.