Dzień 30.03.2020. POWROTY PTAKÓW
Cele ogólne:
rozwijanie mowy; zainteresowanie literą ł: małą i wielką, wzbogacanie wiedzy
w informacje dotyczące budowy i sposobu życia ptaków.
- Ćwiczenie poranne.
- Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Wietrzyk i wichura.
Na hasło: Wietrzyk dzieci – drzewa – delikatnie poruszają palcami rąk wyciągniętych w górę
i cichutko szumią. Hasło: Wichura jest sygnałem do poruszania rękami i całym tułowiem, czyli naśladowania drzewa poruszającego się przy silnym wietrze.
- Skoki – Głodne żabki.
Dzieci – żabki – poruszają się, skacząc. Na hasło: Mucha wyskakują w górę, aby złapać jedzenie; następnie skaczą dalej.
- Słuchanie wiersza M. Konopnickiej Jaskółka.
Podczas recytacji wiersza dzieci, na sygnał, naśladują odgłosy piskląt: pi, pi, pi. Po wysłuchaniu wiersza oglądają obrazek przedstawiający jaskółkę. Omawiają jej wygląd; wypowiadają się,
ile dzieci miała jaskółka z wiersza i w jaki sposób o nie dbała.
Czarna jaskółeczka Czarna jaskółeczka
do gniazdeczka leci. karmi dziatki swoje.
– Pi, pi, pi, pi! – – Pi, pi, pi, pi! –
krzyczą głodne dzieci. krzyczą wszystkie troje!
Czarna jaskółeczka Czarna jaskółeczka
robaczki przynosi. po muszki już leci.
– Pi, pi, pi, pi! – – Pi, pi, pi, pi! –
każde o nie prosi krzyczą głodne dzieci.
- Oglądanie obrazków (zdjęć) ptasich piór, zapoznanie z ich budową. Zwrócenie uwagi,
że składają się one z elastycznej osi oraz promyków, które od niej odchodzą z jednej i drugiej strony i nie łączą się ze sobą. Wyjaśnienie, że na skrzydłach ptaki posiadają pióra zwane lotkami, dzięki którym latają. Z ogona wyrastają pióra zwane sterówkami – one pozwalają ptakom utrzymywać równowagę.
- Zabawy z głoską i literą ł ł.(Dla chętnych dzieci).
Kreślenie litery ł, Ł np. w powietrzu, na dywanie, na plecach.
Układanie litery ł,Ł z wybranych przez dziecko zabawek.
Wymyślanie wyrazów rozpoczynających się głoską ł.
- Zabawa bieżna – Powroty ptaków.
Dzieci – ptaki – wracają z Afryki, biegają w różnych kierunkach z rozłożonymi na bok rękami
jak skrzydłami, przy dowolnej muzyce.. Podczas przerwy przykucają i odpoczywają przed dalszą podróżą. Muzyka jest sygnałem do dalszego biegu.
- . Zabawa dramowa – Wiosenne powroty.
Dzieci wcielają się w role wybranych ptaków i prowadzą z rodzicem lub rodzeństwem krótkie dialogi, w których próbują wyjaśnić, dlaczego wróciły z Afryki.
- Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez rodzica.
Źródło: http://www.fotoplatforma.pl/fotografia/pl/4769/
Źródło: https://edu.glogster.com/glog/budowa-ptakow/2chhux7qx64