Dzień 30.03.2020.    POWROTY PTAKÓW

 

Cele ogólne:

rozwijanie mowy; zainteresowanie literą ł: małą i wielką, wzbogacanie wiedzy
w informacje dotyczące budowy i sposobu życia ptaków.

 

  1. Ćwiczenie poranne.

 

  • Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Wietrzyk i wichura.

Na hasło: Wietrzyk dzieci – drzewa – delikatnie poruszają palcami rąk wyciągniętych w górę
i cichutko szumią. Hasło: Wichura jest sygnałem do poruszania rękami i całym tułowiem, czyli naśladowania drzewa poruszającego się przy silnym wietrze.

  • Skoki – Głodne żabki.

Dzieci – żabki – poruszają się, skacząc. Na hasło: Mucha wyskakują w górę, aby złapać jedze­nie; następnie skaczą dalej.

  1. Słuchanie wiersza M. Konopnickiej Jaskółka.

 

Podczas recytacji wiersza  dzieci, na sygnał, naśladują odgłosy piskląt: pi, pi, pi. Po wysłuchaniu wiersza oglądają obrazek przedstawiający jaskółkę. Omawiają jej wygląd; wypowiadają się,
ile dzieci miała jaskółka z wiersza i w jaki sposób o nie dbała.

Czarna jaskółeczka Czarna jaskółeczka

do gniazdeczka leci. karmi dziatki swoje.

– Pi, pi, pi, pi! – – Pi, pi, pi, pi! –

krzyczą głodne dzieci. krzyczą wszystkie troje!

Czarna jaskółeczka Czarna jaskółeczka

robaczki przynosi. po muszki już leci.

– Pi, pi, pi, pi! – – Pi, pi, pi, pi! –

każde o nie prosi krzyczą głodne dzieci.

 

  • Oglądanie obrazków (zdjęć) ptasich piór, zapoznanie z ich budową. Zwrócenie uwagi,              

że   składają się one z elastycznej osi oraz promyków, które od niej odchodzą z jednej i drugiej strony i nie łączą się ze sobą. Wyjaśnienie, że na skrzydłach ptaki posiadają pióra zwane lotkami, dzięki którym latają. Z ogona wyrastają pióra zwane sterówkami – one pozwalają ptakom utrzymywać równowagę.

  • Zabawy z głoską i literą ł ł.(Dla chętnych dzieci).

Kreślenie litery ł, Ł np. w powietrzu, na dywanie, na plecach.

Układanie litery ł,Ł z wybranych przez dziecko zabawek.                                                                    
Wymyślanie wyrazów rozpoczynających się głoską ł.

  • Zabawa bieżna – Powroty ptaków.

Dzieci – ptaki – wracają z Afryki, biegają w różnych kierunkach z rozłożonymi na bok ręka­mi
jak skrzydłami, przy dowolnej muzyce.. Podczas przerwy  przykucają i odpoczywają przed dalszą podróżą. Muzyka jest  sygnałem do dalszego biegu.

 

  1. . Zabawa dramowa – Wiosenne powroty.

Dzieci wcielają się w role wybranych ptaków i prowadzą z rodzicem lub rodzeństwem  krótkie dialogi, w których próbują wyjaśnić, dlaczego wróciły z Afryki.

  • Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez rodzica.

Źródło: http://www.fotoplatforma.pl/fotografia/pl/4769/

Źródło: https://edu.glogster.com/glog/budowa-ptakow/2chhux7qx64