Data: 30.03.2020r
Temat kompleksowy: Lubimy książki
Temat dnia: ,,Moja ulubiona książka”
Cele ogólne:
-budzenie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród dzieci
– kształtowanie wyobraźni, wzbogacanie wrażeń , spostrzeżeń , myślenia i mowy
-kształtowanie intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła przeżyć
1.Zestaw zabaw porannych.
„TO,CO LATA PO ŁĄCE” – dziecko biega swobodnie po pokoju. Na sygnał rodzica(klaśnięcie w dłoń) dziecko przyjmuje pozycję bociana-staje na jednej nodze,druga noga zgięta w kolanie,ramiona rozłożone na boki.Dziecko stoi w tej pozycji 5 sekund,po tym czasie ponownie zaczyna biegać.
,,TO CO SKACZE PO ŁĄCE” – dziecko naśladuje skaczącą żabkę.Na sygnał rodzica ( klaśnięcie w dłoń) siada w siadzie skrzyżnym i naśladuje rechot żab.Na kolejny sygnał ponownie skacze.
,,BIEDRONKI” – dziecko maszeruje na czworaka po pokoju,udając biedronkę. Na sygnał rodzica ( uderzenie rękoma w kolana) kładzie się na plecach i macha rękoma i nogami.
2.Poproszę ,aby rodzic spakował do plecaka różne książki z bajkami ( plecak możemy również zastąpić walizką, workiem gimnastycznym).Wprowadzamy do tematu – zadajemy dziecku zagadkę.
„Choć nie ma zamka ani kluczyka
Często otwierasz ją i zamykasz.
W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści,
wierszyków , bajek i opowieści”.
(książka)
Proszę przeczytać tekst dziecku. Książka jest ponadczasowym dobrem, która niesie ze sobą wiele bardzo ważnych wartości. To dzięki czytaniu przez nas książek: wzbogacamy swoją wiedzę, przenosimy się w świat wartości i w świat fantazji, uczymy się aktywnego słuchania, trenujemy naszą pamięć, pobudzamy naszą wyobraźnię, poszerzamy swój zasób słownictwa, a także rozwijamy umiejętności pisarskie itp.
- Po rozwiązaniu zagadki dziecko otwiera plecak i wyjmuje z niego książki z bajkami. Wspólne oglądanie książek.
- Rozpoznawanie wybranych książeczek po okładkach (Czerwony Kapturek, Śpiąca królewna, Kopciuszek, Złota rybka, Jaś i Małgosia)
- Rozmowa z dzieckiem na temat ulubionej książki :dlaczego akurat ta książka? Jakie postacie występują w twojej ulubionej książce? o czym opowiada? Gdzie możemy kupić książkę? Gdzie wypożyczamy książkę? W jaki sposób dbasz o swoje książki żeby ich nie zniszczyć?
- Zabawa ruchowa do rozpoznanych baśni:
– odszukiwanie po śladach Jasia i Małgosi,
– rozpoznawanie po dotyku, co ma w koszyczku Czerwony Kapturek,
– budowanie wieży dla Śpiącej królewny z klocków
– poszukiwanie pantofelka Kopciuszka w pokoju,
– łapanie złotej rybki (papierowe rybki ze spinaczami) na wędkę z magnesem
3.Zapoznanie ze słowami i melodią piosenki pt:,, Pan Kleks- Witajcie w naszej bajce’’.
https://www.youtube.com/watch?v=Nb_n1JFzjZA
Witajcie w naszej bajce, słoń zagra na fujarce
Pinokio nam zaśpiewa, zatańczą wkoło drzewa
Tu wszystko jest możliwe, zwierzęta są szczęśliwe
A dzieci, wiem coś o tym, latają samolotem
Nikt tutaj nie zna głodu, nikt tu nie czuje chłodu
I nawet, ja nie kłamię, nikt się nie skarży mamie
Witajcie w naszej bajce, słoń zagra na fujarce
Pinokio nam zaśpiewa, zatańczą wkoło drzewa
Bo z nami jest weselej, ruszymy razem w knieje
A w kniejach i dąbrowach przygoda już się chowa
My ją znajdziemy sami, my chłopcy z dziewczętami
A wtedy daję słowo, że będzie kolorowo
4.,,Układamy książki’’- zabawa naśladowcza.
Dziecko porusza się po pokoju. Na hasło: Stop! zatrzymuje się , na hasło: Układamy książki wysoko na półkach ! wspina się na palce i wyciąga ręce wysoko do góry, na hasło: Układamy książki nisko na półkach! Dziecko zatrzymuje się w przysiadzie i wykonuje rękami ruchy naśladujące układanie, przekładanie.
5.,,Poczytam ci bajkę’’- słuchanie tekstu literackiego czytanego przez rodzica;)