TEMAT TYGODNIA

          „Zwierzęta na wiejskim podwórku”

 

Poniedziałek 30.03. 2020r.

Temat dnia: Jak wygląda wieś?

CELE OGÓLNE: budowanie wiedzy dzieci na temat pracy rolnika; rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez dostrzeganie podobieństw i różnic między krajobrazami wsi i miast; kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej

„Jak wygląda wieś? – rozmowa na podstawie ilustracji (Karta Pracy cz.2.19)

     Rozmowa na podstawie ilustracji:

-charakterystyka krajobrazu wiejskiego i miejskiego –różnice (pole ze zbożem, ruchliwa ulica miejska) . Na karcie dziecko szuka elementów niepasujących do krajobrazu wiejskiego.

„Zwierzęta na podwórku” – zabawa ruchowa z elementem naśladowczym. Próby naśladowania poruszania się zwierząt spotykanych na wsi: kaczka, kura, pies, kot, królik, indyk , dodatkowo naśladowanie głosu zwierząt (ćwiczenia aparatu mowy).

Ćwiczenia oddechowe „Wrona bez ogona”. Dzieci stoją. Biorą głęboki wdech i na wydechu liczą wrony: Pierwsza wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia wrona bez ogona. Ćwiczenie powtarzamy trzy razy. N. zwraca uwagę dzieciom, żeby nie zużywały całego powietrza. – Rozśpiewanie (N. zwraca uwagę na dykcję dzieci). Dzieci śpiewają coraz wyżej : szur, szur, szur… łup, cup, cup… Mówią z zatkanym nosem: umpa, umpa, umpa…hopla, hopla, hopla… Mówią szeptem, wyraźnie: ćwir, ćwir, ćwir…tupu, tupu, tupu… żwawo, żwawo, żwawo. –

 Zabawa umuzykalniająca . Nauka piosenki pt. „Ptak Nijaki”.

Były sobie trzy ptaki: Rudy, Chudy i Nijaki.

I pragnęły nade wszystko wygrać konkurs tańca disco.

A ten pierwszy Rudy Ptak, w dyskotece tańczył tak.

Tańczył tak, Rudy ptak:

Umpa, umpa, lewa noga.

Szyja, skrzydło, dziób, podłoga.

Dwa podskoki, chwyt pod boki.

Szur, szur, zgubił siedem piór.

Szur, szur, trafił prosto w mur.

Szur, szur, zgubił siedem piór.

Szur, szur, trafił prosto w mur.

Pytania do dziecka: O jakich ptakach słyszeliśmy w piosence? Co to znaczy „Nijaki”? O czym marzyły ptaki? Co się stało z Rudym ptakiem, gdy szalał w tańcu? Jak tańczył Rudy Ptak? Dziecko pokazuje jego taniec: podskakuje dwukrotnie na lewej nodze, rusza szyją, rękami, podskakuje dwukrotnie obunóż, trzymając się za biodra.

Były sobie trzy ptaki: Rudy, Chudy i Nijaki.

 I pragnęły nade wszystko wygrać konkurs tańca disco.

A ten drugi, Chudy Ptak, w dyskotece tańczył tak.

Tańczył tak, Chudy ptak:

Hopla, hopla, nogą prawą.

Tupu, tupu, żwawo, żwawo.

Dwa ćwierknięcia, trzy kląsknięcia.

 Łup, cup, aż mu skakał czub.

Łup, cup, aż połamał dziób.

 Łup, cup, aż mu skakał czub.

Łup, cup, aż połamał dziób.

 Pytania: Co się stało z Chudym Ptakiem, gdy szalał w tańcu?

Jak tańczył Rudy Ptak? Dzieci pokazują jego taniec: dwukrotnie kiwają prawą nogą, naprzemiennie tupią stopami o podłogę, skaczą obunóż.

Zabawy z echem. N. stoi po jednej stronie sali, dzieci – po drugiej. N. wypowiada zdanie – dzieci jak echo powtarzają jego końcówkę .

 N.: Pokaz wypadł nadzwyczajnie.

Dzieci.: Nadzwyczajnie.

N.: Próby poszły bardzo fajnie.

Dzieci.: Bardzo fajnie.

 N.: I Nijaki już od wtorku.

 Dzieci.: Już od wtorku

N.: Tańczy w samym Nowym Jorku.

Dzieci.: Nowym Jorku. –

 

Muzyczne wyciszenie. Dzieci leżą na plecach i słuchają utworu Marzenie Roberta Szumana.

 

Co robi rolnik?” – próba odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci, zabawy z piosenką. – Stary Donald farmę miał – zabawa przy piosence.

Dziecko w kręgu maszeruje raz w prawą, raz w lewą stronę.

Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!

Na tej farmie pieska miał, ija, ija, oł!

Słychać hau, hau tu,

hau, hau tam, Hau tu, hau tam,

Wszędzie hau, hau,

Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!

 

Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!

Na tej farmie krowy miał,ija, ija, oł!

Słychać mu, mu tu,

Mu, mu tam,

Mu tu, mu tam,

Wszędzie mu, mu,

Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!

Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!

Na tej farmie kaczki miał, ija, ija, oł!

Słychać kwa, kwa tu,

 Kwa, kwa tam,

 Kwa tu, kwa tam,

Wszędzie kwa, kwa,

Stary Donald farmę miał, ija, ija oł!

„Co robi rolnik?” –w Polsce są gospodarstwa wiejskie, a osoba pracująca na roli to rolnik. Farma , o której mowa w piosence, to również gospodarstwo wiejskie, ale w Stanach Zjednoczonych, a rolnik w tamtej kulturze to farmer. Czym jeszcze zajmuje się rolnik? – odpowiedzi według własnych doświadczeń dzieci.

Proponuje chętnym dzieciom wydzierankę z papieru kolorowego (lub inną ulubioną techniką plastyczną) wykonanie zwierzęcia mieszkającego na wsi.

 Pozdrawiamy Was Serdecznie!!!