Temat kompleksowy: Praca rolnika
- Na polu
CELE:
- podawanie nazw zielonych przedmiotów, skojarzenia do koloru zielonego;
- podawanie skojarzeń ze słowem „wieś”;
- uczestniczenie w zabawach muzycznych (w tym ruchowo- naśladowczych);
- śpiewanie piosenki ludowej.
- „Wieś i miasto” – szukanie różnic i podobieństw na bazie zdjęć, Skojarzenia ze słowem „wieś”.
- Od ziarenka do bochenka” – opowieść ruchowo-naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi:
– Pociąg: Jedziemy dziś do gospodarstwa rolnego pociągiem (ciuch, ciuch, ciuch – naśladowanie odgłosów, dzieci tworzą pociąg). Przekonamy się, jak wygląda życie na wsi…
– Koniki: Jedziemy na konikach do pana rolnika (odgłos kląskania).
– Praca rolnika: Najpierw rolnik sieje zboże (siejeje, siejeje, siejeje), deszcz pada na pole (kap, kap, kap), potem zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszsz). Słońce grzeje całe lato (uf, uf, uf), nastała pora zbiorów, już na pole wjeżdża kombajn (wrrrr, wrrrrrrr, wrrrrrr). Kombajn przesypuje ziarno na wozy (szszszszsz), rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (wrrrr, wrrrrr, wrrrr).
– Młyn: Młynarz w młynie zmiele ziarnka (szerokie otwieranie ust i kręcenie szczęką), z ziaren powstanie mąka. Aaaa– psik! Wpadła do nosków! Mąka jest gotowa, do piekarni jedziemy samochodem (brum, brum, brum). Nocą, kiedy dzieci śpią (sen – chrapanie), piekarz piecze z mąki chleb i bułki (naśladowanie ruchu wyrabiania ciasta).
– Piekarnia: Z samego rana samochody (brum, brum) z piekarni ruszają do sklepów, by dostarczyć pieczywo. Uwaga, jeszcze gorące (parzy – dmuchanie), ale jak pięknie pachnie (wąchanie – głęboki wdech i wydech).
– Pociąg: Wracamy pociągiem (ciuch, ciuch ciuch) do przedszkola.
- Zabawa muzyczna do piosenki ludowej Zasiali górale – osłuchanie z piosenką ludową, interpretacja ruchowa. https://www.youtube.com/watch?v=3NA450jJgS0
(Trojak) Zasiali górale
sł. i muz. tradycyjne
Zasiali górale owies, owies,
(wolny ruch ręki – rozrzucanie ziaren raz w prawo, raz w lewo)
Od końca do końca, tak jest, tak jest!
Zasiali górale żyto, żyto,
(wolny ruch ręki – rozrzucanie ziaren raz w prawo, raz w lewo)
Od końca do końca wszystko, wszystko!
A mom ci ja mendelicek, (rytmiczne uderzanie w kolana)
W domu dwa, w domu dwa! (rytmiczne klaskanie)
U sąsiada śwarnych dziewuch (rytmiczne uderzanie w kolana)
Gromada, gromada. (rytmiczne klaskanie) itd.
A mom ci ja trzy mendele,
W domu dwa, w domu dwa!
Żadna mi się nie podoba,
Tylko ta, tylko ta!
Zasiali górale owies, owies,
Od końca do końca, tak jest, tak jest!
Pożęli górale żytko, żytko,
Od końca do końca wszystko, wszystko.
A na polu góraleczek
Gromada, gromada,
Czemużeś się wydawała,
Kiejś młoda, kiejś młoda?
Czemużeś się wydawała,
Kiejś mała, kiejś mała?
Będzie z ciebie gospodyni
Niedbała, niedbała!
- Propozycja zabawy:
- „Gramy w zielone” – podawanie nazw zielonych przedmiotów, skojarzenia do koloru zielonego, Opiekun pyta dziecko, z jakim kolorem kojarzy mu się wiosna. Dziecko próbuje dokończyć zdania:
Grasz w zielone?
Gram!
Masz zielone?
Mam! Zielony jak…
Opiekun zadaje dziecku pytania: Lubisz kolor zielony? Dlaczego? Dlaczego kolor zielony kojarzy ci się z naturą, wiosną? Co zieleni się wiosną?
- „Zielone zagadki…” :
Przykładowe zagadki:
Zielone łódeczki, w nich małe kuleczki.
Gdy się ugotują, każdemu smakują. (groch)
Każdy odgadnie tę zagadkę,
ma biały korzeń i zieloną natkę. (pietruszka)
Z soczystych liści złożona,
okrągła głowa zielona. (kapusta)
Latem w ogrodzie wyrósł zielony,
a zimą w beczce leży kiszony. (ogórek)
Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 3. Wydawnictwo WSiP
Od nauczyciela wspomagającego:
- Do omówienia różnic w zdjęciach można wykorzystać ilustracje:
- MIASTO: https://pixabay.com/images/id-2457612/
- WIEŚ: https://pixabay.com/images/id-1070004/
- Podczas zabawy muzycznej warto zwrócić uwagę na klaskanie do rytmu. Można również puszczać muzykę na zmianę głośno – cicho.
- Przy zabawie z zagadkami i kolorami proponuję wyszukiwanie przedmiotów dostępnych w domu.