Poniedziałek 30.03
Karolina Szewczyk gr VII
Temat zajęć: Z WIZYTĄ U BABCI I DZIADKA NA WSI
CELE OGÓLNE: omówienie przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas pobytu na wsi; kształtowanie odpowiedzialności za zwierzęta; rozwijanie pamięci słuchowej.
„Z wizytą u babci i dziadka na wsi” – rozmowa na temat bezpieczeństwa na wsi oraz obowiązków związanych z posiadaniem zwierząt na podstawie doświadczeń dzieci.
Próbujemy razem z dzieckiem odpowiedzieć na pytania: Jakie zwierzęta można spotkać na wsi? Na co trzeba zwracać uwagę, gdy podchodzi się do zwierząt? Czy można podchodzić do zwierząt, których się nie zna? Czy można podchodzić do zwierząt od tyłu? Czy mieliście kiedyś jakąś przygodę związaną ze zwierzętami na wsi?
”Jarzynowy wóz” – nauka piosenki. Rozwijanie pamięci słuchowej u dzieci.
Jarzynowy wóz – sł. Maria Szypowska, muz. Edward Pałłasz
Ref.: Jechał, jechał wóz,
smaczne rzeczy wiózł,
tur, tur, tur, turkotał,
smaczne rzeczy wiózł.
Tu marchew czerwona,
kapusta zielona,
rzodkiewek różowe kuleczki,
w słonecznym kolorze słonecznik.
Ref.: Jechał, jechał wóz…
Tu strączki fasoli
i bobu do woli,
szpinaku zielona tam fura,
i burak pąsowy jak burak.
Ref.: Jechał, jechał wóz…
Próbujemy odpowiedzieć na pytania: Co wiózł wóz? Jak możemy to nazwać jednym słowem?
„Czym nakarmię kota, a czym konia?” – rozmawiamy na temat pożywienia dla zwierząt. O czym trzeba pamiętać, gdy ma się zwierzę? (dzieci podają swoje pomysły, rodzic nakierowuje wypowiedzi dziecka tak, aby padła odpowiedź, że najważniejsze jest odpowiednie pożywienie) Czy wszystkie zwierzęta możemy karmić w ten sam sposób? .
Pomocny może okazać się poniższy wiersz Heleny Bechlerowej
”Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował”
To jest Filik – kotek bury.
Ma wąsiki i pazury.
Dobry jest ten kotek Filik:
chce, by wszyscy mleko pili.
Stanął Filik przy kurniku.
– Czy chcesz mleka, koguciku?
Lecz kogucik z kurką czarną
na śniadanie jedli ziarno.
Pytamy: Jakie zwierzęta jedzą ziarno? (kury, indyki, kaczki, gęsi)
Koło żłobu stoi konik.
Filik ładnie się ukłonił.
– Lubisz mleko? – Nie, ja rano
smaczny owies jem i siano.
Pytamy: Jakie zwierzęta jedzą siano? (krowy, kozy, owce, konie)
Do królika kotek podszedł.
– Pij, pij mleczko, bardzo proszę!
Ale królik siadł pod drzewkiem:
chrupu, chrupu – gryzł marchewkę.
Pytamy: Jakie zwierzęta jedzą marchewkę? (króliki, krowy, konie, kozy)
Przed gołąbkiem Filik staje,
słodkie mleko mu podaje.
– Wypij mleczko sam, Filiku,
ja mam groszek w gołębniku.
Pytamy: Co jedzą gołębie i inne ptaki?
Więc do krówki poszedł kotek.
– Czy na mleko masz ochotę?
– Nie, Filiku, bo ja przecież
jem zieloną trawkę w lecie.
Pytamy: Jakie zwierzęta jedzą latem trawę? (krowy, kozy, owce, konie)
Koło furtki kózka biała
także mleka pić nie chciała.
– Zabierz sobie kotku dzbanek!
Ja jem liście kapuściane.
Pytamy: Co jedzą kozy? (siano, marchew, kukurydzę, groch)
Poszedł kotek do motyla
i dzbanuszek mu nachyla.
Ale motyl tam na łące
pije z kwiatka sok pachnący.
Pytamy: Co jedzą motyle? (nektar, pyłek kwiatowy, soczyste owoce , które spijają za pomocą trąbki)
Teraz kotek mleko niesie
do wiewiórki w ciemnym lesie.
Na sosence wiewióreczka
gryzie orzech, nie chce mleczka.
Pytamy: Co je wiewiórka? (orzechy, ukryte w szyszkach nasiona drzew iglastych, nasiona drzew liściastych – żołędzie, nasiona klonu, jagody, młode pąki, grzyby)
Wraca kotek. Koło płotka
na ścieżynce jeża spotkał.
Jeżyk woła go z daleka:
– Bury kotku, daj mi mleka!
O, bo jeże, tak, jak kotki,
bardzo lubią mleczko słodkie.
Pytamy: Co je jeż? (owady, dżdżownice, żaby, małe gady, młode ptaki i myszy, ptasie jaja. Piją mleko matki– są ssakami. Nie można jednak karmić ich krowim mlekiem – choć bardzo go lubią, dostają po nim biegunki).
Dopasowujemy zwierzę do pokarmu: krowa -siano, pies – karma, kury – ziarno, koń – śruta.
Jajko – masaż relaksacyjny. Siadamy za dziecka plecami czytając krótki wierszyk wykonujemy ruchy opisane w instrukcji. Następnie zamieniamy się miejscami tym razem dziecko wykonuje nam masażyk zgodnie z czytanymi instrukcjami.
„Jajko” – masaż relaksacyjny.
A to co? A to co?
Jajko drogą szło. Stukamy palcami od dołu pleców ku górze.
Napotkało „patelnię”. Na czubku głowy robią okrężny ruch dłonią zakończony lekkim stuknięciem.
I udaje jajecznicę. Wykonują ruch gładzący od czubka głowy ku dołowi.