31.03.2020r. Wtorek

Temat dnia: Domy zwierząt

Cele:
– aktywne uczestniczenie w zabawach;
– kształtowanie umiejętności rozróżniania zwierząt hodowlanych i podawania ich nazw;
– kształtowanie umiejętności łączenia nazw zwierząt z nazwami ich „domów”(buda, stajnia,kurnik);

  1. „Zagadki dla maluchów” – rozwiązywanie zagadek Anny Mikity. Zabawę można wzbogacić
    o naśladowanie odgłosów odgadniętego zwierzątka.

 

Choć ma skrzydła,
 nie potrafi fruwać wcale.
Za to co dzień znosi jajko
i gdacze wspaniale. (kura)

 

Chodzi po podwórku
różowy grubasek.
Lubi w brudnym błocie
pochlapać się czasem. (świnia)

Choć jest duża i rogata,
nie musisz uciekać.
 Kiedy dasz jej smacznej trawy,
ona da ci mleka. (krowa)

 

Chętnie po łące skacze i biega,
a jego synek to mały źrebak. (koń)

Czasem włazi gdzieś wysoko,
żeby mieć na wszystko oko.
Gdy chce zapłać mysz malutką,
to zakrada się cichutko. (kot)

 

  1. „Co słychać na wsi?” – zabawy z wierszem W. Chotomskiej

 

Co słychać na wsi

Wanda Chotomska

 

Co słychać? Zależy gdzie.
Na łące słychać: Klee! Klee!
Na stawie: Kwa! Kwa!
Na polu: Kraa!
Przed kurnikiem: Kukuryku!
Ko, ko, ko, ko, ko! – w kurniku.
Koło budy słychać: Hau!
A na progu: Miau!
A co słychać w domu, nie powiem nikomu.

 

  • Uważne słuchanie wiersza.
  • Rozpoznawania i nazywanie zwierząt występujących w utworze na podstawie ich odgłosów.
  • „Na wiejskim podwórku” – zabawa dydaktyczna w oparciu o wiersz. Potrzebne będą również ilustracje budy, kurnika i stajni (przykładowe ilustracje zamieszczamy pod zadaniem). Oglądanie zdjęć budy, kurnika i stajni. Wspólne nazywanie domów zwierząt.

stajnia 

stajnia

buda

kurnik

Źródła ilustracji:

  1. Buda – https://pixabay.com/pl/vectors/zwierz%C4%85t-pies-psia-buda-kennel-pet-2025662/
  2. Stajnia – https://pixabay.com/pl/photos/stajnia-pude%C5%82ko-jazda-konna-wn%C4%99trze-3771810/ oraz https://pixabay.com/pl/vectors/budynku-wody-mapa-gry-w-rola-48709/
  3. Kurnik https://pixabay.com/pl/photos/kurnik-gospodarstwa-kurcz%C4%85t-343942/

 

  • „Jakie zwierzę może tu mieszkać?” – próba dopasowania odpowiedniego zwierzęcia
    do miejsca ich zamieszkania. Wskazówka – można użyć zdjęć zwierząt z dnia poprzedniego.

 

  1. „Zwierzątka z wiejskiego podwórka” – zabawa ruchowo-naśladowcza.

Dziecko porusza się swobodnie po pokoju. (Dla przypomnienia i utrwalenia możemy włączyć piosenkę z dnia poprzedniego.) Opiekun zatrzymuje muzykę i rzuca hasło (nazwę zwierzęcia). Dziecko naśladuje dane zwierzę. W momencie kiedy ponownie usłyszy dźwięki piosenki wraca
do swobodnego marszu.    

  1. Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez rodzica/opiekuna.