Data : 31.03.2020r

Temat kompleksowy: Lubimy książki

Temat dnia: ,,W książce znajdziesz wszystko’’.

Cel ogólny:     

  • rozwijanie zainteresowania książką ,jako źródła wiedzy
  • Umiejętność słuchania tekstów literackich
  • kształtowanie umiejętności liczenie
  • kształtowanie intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła przeżyć 

1.Zestaw ćwiczeń porannych ( powtórzenie)

  • ,,TO,CO LATA PO ŁĄCE”-dziecko biega swobodnie po pokoju.Na sygnał rodzica (klaśnięcie w dłoń) dziecko przyjmuje pozycję bociana -staje na jednej nodze,druga noga zgięta w kolanie, ramiona ramiona rozłożone na boki.Dziecko stoi w tej pozycji 5 sekund, po tym czasie ponownie zaczyna biegać.
  • ,,TO ,CO SKACZE PO ŁĄCE”– dziecko naśladuje skaczącą żabkę.Na sygnał rodzica (klaśnięcie w dłoń)siada w siadzie skrzyżnym i naśladuje rechot żab.Na kolejny sygnał ponownie skacze. 
  • ,,BIEDRONKI”– dziecko maszeruje na czworaka po pokoju,udając biedronkę.Na sygnał rodzica ( uderzenie rękoma w kolana) kładzie się na plecach i macha rękoma i nogami.                                                                               

2.Sprawdź swoją biblioteczkę domową – prace porządkowe.

Samodzielnie oceń stan swoich książek na półce i napraw te które wymagają tego ( podklej kartki, grzbiet).

3.,,Nad książką’’ słuchanie wiersza Cz.Janczarskiego. Wdrażanie do uważnego słuchania. Powiedz, ile sylab jest 

Wieczorem biorę książkę z półki,

Za oknem cicho wiatr szeleści.

Stronice książki-przyjaciółki

Przeróżne prawią opowieści.

 

Książki o ludziach mówią dawnych,

O morzach, wyspach, miastach, lasach

O bohaterach, wodzach sławnych,

O naszych i o dawnych czasach.

 

Rodzic zadaje pytanie: O czym mówią nam książki? Co wieczorem bierzesz do ręki? Powiedz,ile sylab jest w wyrazie KSIĄŻKA ( dziecko dzieli je i klaszcze).

4.,,Książka i książka’’ – Poznanie różnorodnych rodzajów książek: encyklopedii ,atlasów, książek kucharskich, słowników. Porozmawiaj z dzieckiem o wszystkich elementach książki ( obwoluta, okładka, karta tytułowa, części główna, spis treści).Zadaj pytanie dziecku : czym różnią się od siebie te książeczki? czy są tej samej wielkości? czy są tej samej grubości? czy mają takie same kolory? Co można znaleźć w tych książkach?

5.,, Moje książki’’ – zabawy matematyczne związane z określaniem miejsc na kartkach książek: góra, dół, prawa i lewa strona kartki/ książki przy różnych położeniach książki. Jest to ćwiczenie umiejętności dekodowania informacji.

6.Zabawa naśladowcza ,,Oglądamy książki’’.

Dziecko porusza się swobodnie po pokoju.

Reakcja na dany sygnał:

-rodzic pokazuje książkę o kotku-dziecko chodzi na czworaka.

– rodzic pokazuje książkę o piłce- dziecko podskakuje

-rodzic pokazuje książkę o samochodach –dziecko biega, naśladując rękami ruchy kierownicą

-rodzic pokazuje książkę o krasnalach –dziecko chodzi w przysiadzie.

 

Zachęcam do obejrzenia filmu pt: Książka –Jak to jest zrobione?

 https://www.youtube.com/watch?v=CpXYhuRQtY4