31.03.2020
Temat dnia: ,,Od jajka do kury”
Cel zajęć:
– Wzbogacanie słownika czynnego dzieci
– Doskonalenie umiejętności odzwierciedlania kształtów
– Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez tworzenie przestrzennych kompozycji z plasteliny/ modeliny
1. ,,Układanka”- zabawa dydaktyczna
Rodzic ma w woreczku trójkąt, prostokąt i kwadrat. Dziecko losuje z woreczka figurę, kładzie ją na stół/podłogę i stara się ułożyć tę figurę z patyczków. Po kilku próbach można zorganizować zawody, kto ułoży szybciej.
2. ,,Jajko”- wysłuchanie wiersza J. Brzechwy
Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury.
Kura wyłazi ze skóry,
Prosi, błaga, namawia: ,,Bądź głupsze!”,
Lecz co można poradzić, kiedy się ktoś uprze?
Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze.
A ono powiada, że jest kacze.
Kura prosi serdecznie i szczerze:
,,Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże”.
A ono właśnie się trzęsie
I mówi, że jest gęsie.
Kura do niego zwraca się z nauką.
Że jajka łatwo się tłuką.
A ono powiada, że to bajka.
Bo w wapnie trzyma się jajka.
Kura czule namawia: ,,Chodź, to cię wysiedzę”.
A ono ucieka za miedzę,
Kładzie się na grządkę pustą
I oświadcza, że będzie kapustą.
Kura powiada: ,,Nie chodź na ulicę,
Bo zrobią z ciebie jajecznicę”.
A jajko na to najbezczelniej:
,,Na ulicy nie ma patelni”.
Kura mówi: Ostrożnie! To gorąca woda!”.
A jajko na to: ,,Zimna woda! Szkoda!”.
Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą
I ugotowało się na twardo.
Rozmowa dotycząca treści wiersza:
Rodzic zadaje pytania:
– Kto występował w wierszu?
– Dlaczego kura pouczała jajko?
– Czy jajko było mądrzejsze od kury?
– Co stało się z jajkiem?
– Dlaczego należy słuchać dorosłych?
– Czy znacie innych mieszkańców wiejskiego podwórka, którzy wykluwają się z jajek?
3. ,,Jajko”- zabawa słuchowa
Rodzic może zaprezentować dziecku różne rodzaje jajek: kurze, kacze, strusie, przepiórcze (może posługiwać się ilustracjami z Internetu). Dzieci/dziecko porównują je, zwracają szczególną uwagę na wielkość. Następnie Rodzic zadaje pytanie:
Co słychać na początku wyrazu: jajko?
Rodzic pilnuje prawidłowej wymowy głoski ,,j”- krótko, gdyż jest to spółgłoska.
4. ,,Tropimy głoskę j”- zabawy słuchowe
Dziecko wyszukuje w pomieszczeniu lub wymyśla przedmioty/ zwierzęta/ warzywa, których nazwy zaczynają się głoską j.
Zadanie dodatkowe. Słuchanie i nauka rymowanki:
Jedno jajko w koszu,
drugie zaraz będzie
Mama kura głośno gdacze
wysoko na grzędzie.
5. ,,Złap głoskę j”- zabawa słuchowa
Zwrócenie uwagi na prawidłową wymowę głoski. Rodzic mówi wybrane słowa. Gdy w słowie znajduje się głoska j, dziecko wykonuje ręką ruch łapania (wyrzut ręki przed siebie i zaciśnięcie pięści). Gdy w słowie nie ma wskazanej głoski, dziecko nie wykonuje żadnego ruchu. Przykładowy zestaw słów z głoską j: Jacek, jadalnia, jałowiec, jarzębina, jeleń, jeż, kajak, kajuta, major, pająk, słoje, czarodziej, kij, klej, hokej, maj, pokój, tramwaj.
6. ,,Małe- duże jajo kurze”- zabawa ruchowa, naśladowcza
Małe- duże Na słowo: ,,małe”- ręce blisko siebie; ,,duże”- ręce rozłożone.
jajo kurze, Rysowanie w powietrzu obiema rękami jajka.
jajo kurze,
jajo kurze.
Duże- małe, Na słowo: ,,duże”- ręce rozłożone; ,,małe”- ręce blisko siebie.
doskonałe, Klepanie się ręką po brzuszku.
doskonałe,
mniam. Klaśnięcie w dłonie.
7. ,,Kurczaczki”- lepienie z plasteliny modeliny według własnego pomysłu.
Dzieci lepią dwie kulki, łączą je patyczkami, robią też dziobek z patyczków lub plasteliny, oczy z czarnej plasteliny, nóżki z tektury.
8. ,,Coś na j”
Dzieci rysują trzy lub więcej przedmioty/ zwierzęta/owoce/ warzywa, których nazwy zaczynają się głoską j.