ZWIERZĘTA NA WIEJSKIM  PODWÓRKU

31.03.2020

TEMAT DNIA:     GDZIE MIESZKAJĄ KROWA, KOŃ, ŚWINIA, KURA?

CELE OGÓLNE: poszerzenie wiedzy dzieci na temat zwierząt hodowanych w gospodarstwie; doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów

„Kogo mogę spotkać na wsi?” – opowieść ruchowa.  Czytanie opowiadania, dziecko wykonuje ruchy odpowiednio do słuchanej treści:

Jest ranek. Słońce powoli oświetla podwórko. Pierwszy na podwórku pojawia się kogut. Chodzi dumnie, wysoko stawia nogi, rusza głową na boki, nagle głośno pieje: kukuryku! Kury z niezadowoleniem kręcą się na grzędach, później jedna za drugą wychodzą z kurnika, gdacząc: ko, ko, ko, ko… Na podwórku robi się coraz weselej. Nareszcie z domu wychodzi gospodarz, jest bardzo wcześnie, dlatego gospodarz przeciąga się i szeroko otwiera buzię, ziewając. Między jego nogami prześlizguje się szara kotka, na pewno pójdzie na pole szukać myszki… Pora zadbać o swoje zwierzęta – myśli gospodarz i, mocno stawiając kroki, idzie w stronę stajni, bo tam czekają na niego dwa głodne konie. Gospodarz nalewa im wody i podaje widłami siano – gdy będzie cieplej, wyprowadzi je na dwór. Zadowolone konie wierzgają kopytami i rżą radośnie: iha, haha, iha, haha. Teraz pora wyprowadzić krowy z obory. Gospodarz otwiera ciężkie drzwi. Wita się ze swoimi czterema krowami, przywiązuje im specjalny sznurek – postronek – i trzymając go, wyprowadza krowy z obory. Krowy idą powoli, zatrzymując się co chwilę, mocno machają swoimi ogonami, aby odgonić muchy. Są na miejscu – to ogrodzone pastwisko, tutaj krowy cały dzień będą żuły trawę. Gospodarz odwiązuje postronek, tutaj krowy są bezpieczne. Czas wrócić do domu – myśli gospodarz. Wraca, aby zjeść śniadanie. Tak zaczyna się kolejny dzień w gospodarstwie wiejskim.

  • „K jak kura, k jak kaczka” – praca z KP2.20. Przypominamy dziecku, co to jest głoska: Każde słowo, które wypowiadamy, składa się z głosek. Słowem jest moje imię (Rodzic mówi swoje imię), a głoski to: (Rodzic. wymienia głoski, które składają się na jego imię). Następnie Rodzic wymienia nazwy różnych przedmiotów w domu – najpierw sam mówi głoskę, na którą się dany przedmiot zaczyna, potem prosi o to dziecko.

Po zabawie dziecko siada przy biurku i wykonuje KP2.20 oraz Karta z obrazkami zwierząt.

 – klasyfikuje zwierzęta ze względu na głoskę, na jaką się rozpoczyna jego nazwa.

 – należy powycinać zwierzęta i przykleić w odpowiednie miejsce zgodnie z poleceniem.

  • „Gdzie mieszkają krowa, koń, świnia, kura?” – próba odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci. Zastanów się, czy wiesz, w jakim miejscu mieszka to zwierzę, jak nazywa się jego dom np. stajnia -kto mieszka w stajni? obora, kurnik, buda, dom człowieka (kot), zagroda dla drobiu (kaczka, gęś), zagroda dla pozostałych zwierząt (koza).
  •        Ptak Nijaki – utrwalenie słów i melodii piosenki

Ćwiczenie analizy głoskowej wyrazów.

Wspólnie  z  Rodzicem dziecko wyodrębnia pierwszą głoskę w nazwach różnych przedmiotów i zwierząt związanych ze wsią, np. K jak kura, O jak obora, S jak stajnia itp.

Propozycja – chętne dziecko może ulepić  z plasteliny zwierzątko spotykane na wsi.