Cele ogólne:
rozwijanie umiejętności wokalnych; rozwijanie sprawności fizycznej.
1.Ćwiczenia poranne
- Ćwiczenie równowagi – Z kamienia na kamień.
Dzieci naśladują chodzenie po małych kamieniach, oddalonych od siebie; na przemian wysoko unoszą jedną, a potem drugą nogę – z utrzymaniem równowagi.
- Ćwiczenie rąk i tułowia – Natrętna pszczoła.
Dzieci oganiają się przed krążącą wokół nich pszczołą.
2.Słuchanie piosenki Wiosna w błękitnej sukience (sł. E. Zawistowska, muz. S. Marciniak)
Przykładowe źródło:https://www.youtube.com/watch?v=bO5qbyBVHtA
- Wiosna w błękitnej sukience naśladują panią Wiosnę trzymającą w dłoniach
bierze krokusy na ręce, naręcze kwiatów,
wykąpie je w rosie świeżejstojąc w lekkim rozkroku, kołyszą się na boki
i nowe płatki ubierze. w rytm melodii,
Ref.: Wiosna buja w obłokach,starają się improwizować ruchem roztańczoną
wiosna płynie wysoko. tańczą leciutko na palcach, wirując
Wiosna chodzi po drzewach, swobodnie w rytm walca, uniesionymi ku
wiosna piosenki śpiewa.górze rękami falują miękko w rytm melodii,
- Potem z rozwianym warkoczem kroczą powoli w różne strony,
niebem powoli gdzieś kroczy,
wysyła promienie słońca unoszą ręce do góry i naśladują promyki słońca
(wykonują energiczne ruchy rękami z dołu ku górze, dłoniemają rozwarte),
i wiersze pisze bez końca. naśladują pisanie kredą po tablicy,
Ref.: Wiosna… tak samo jak po pierwszej zwrotce,
III. Nocą się skrada z kotami, chodzą cichutko na czworakach jak koty,
chodzi własnymi drogami. przykucają,
A teraz śpi już na sośnie składają złożone ręce pod policzek i powoli
i nie wie, że sosna rośnie. podnoszą się ku górze (rosną jak drzewo),
Ref.: Wiosna… jw.
- Rozmowa na temat piosenki.
Ile zwrotek ma piosenka? Czy ma refren?
Jak można ją zatańczyć?
- Krótkie opowiadanie jej treści z wyjaśnieniem znaczenia trudniejszych słów.
- Ćwiczenia oddechowe.
Dzieci samodzielnie na kartce rysują duży kwiat wg. własnego pomysłu. Kolorują go a następnie wycinają. Podczas trwania melodii piosenki tańczą z przygotowanym kwiatem . Podczas przerwy w muzyce zatrzymują się i wąchają go, to znaczy wciągają powietrze nosem, a wydychają ustami.
- Nauka piosenki metodą ze słuchu.
- Wykonanie kart pracy cz.3 str. 54-55.
- Opowieść ruchowa połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi – Wiosno, gdzie jesteś?
Dzieci naśladują czynności i odgłosy, o których mowa w opowiadaniu.
Krzyś nie mógł się doczekać nadejścia wiosny. Postanowił wyjść do ogrodu i jej poszukać. (Dzieci maszerują w różnych kierunkach). Zobaczył drzewa z zielonymi listeczkami, delikatnie poruszające się na wietrze. (Naśladują poruszające się drzewa i ich szum). W oddali usłyszał śpiew ptaków. (Naśladują śpiew ptaków). Nad domem krążyły dwa bociany. (Biegają z szeroko rozłożonymi rękami. Potem brodziły po trawie, wysoko podnosząc nogi, i rozglądały się w poszukiwaniu żabek. (Maszerują z wysokim unoszeniem kolan, rozglądają się na boki). Klekotały cichutko, aby ich nie spłoszyć. (Cicho naśladują klekot bocianów). Żabki zauważyły niebezpieczeństwo i skakały w różnych kierunkach, aby się ukryć. (Naśladują żabie skoki). Nawoływały się cichutko, aby nie zwrócić na siebie uwagi. (Cicho kumkają). Było ciepło i przyjemnie. Krzyś przeciągnął się, aby rozprostować kości. (Przeciągają się). Nagle nad uchem usłyszał ciche bzyczenie. To pszczoła krążyła nad jego głową. (Naśladują brzęczenie pszczoły). Chłopiec przestraszył się i zaczął uciekać, wymachując rękami, aby ją odgonić. (Biegają i wymachują rękami). Nagle jego uwagę zwróciły kolorowe kwiaty. Krzyś pochylił się i je powąchał. (Naśladują wąchanie kwiatów). Potem głośno kichnął. (Kichają aaa… psik!). „Nie muszę już dalej szukać wiosny” – pomyślał zadowolony, a potem, uśmiechnięty, wrócił do domu. (Maszerują, uśmiechając się do siebie).
- Czytanie literatury dziecięcej. Rodzic może poczytać książki przyrodnicze ze szczególnym zwróceniem uwagi na kwiaty pojawiające się wczesną wiosną.
- Wyjaśnienie znaczenia określenia „Kwiaty chronione”.