Temat dnia: Zwierzęta w gospodarstwie 01.04.2020
Cel zajęć:
– Doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 8
– Poszerzanie wiedzy na temat nazw miejsc, w których zamieszkują zwierzęta gospodarskie
1. ,,Praca mrówek”- zabawa na czworakach.
Ćwiczenia w sprawnym turlaniu przedmiotów.
Dziecko ma przed sobą pudełko lub mały klocek sześcienny. W jednej części pokoju Rodzic wyznacza linię (np. za pomocą skakanki). Dziecko stoi w odległości kilku metrów od niej.
Dziecko- mrówka ustawia się ze swoim bagażem, kładzie go przed sobą, następnie idzie na czworakach, popychając klocek/ pudełko raz jedną, raz drugą ręką, dochodząc w ten sposób do mety. Można zabawę powtórzyć kilka razy.
2. ,,Domy zwierząt”- rozmowa dotycząca nazw budynków gospodarczych, w których mieszkają poszczególne zwierzęta.
Rodzic może przygotować obrazek wiejskiego podwórka. Wspólnie z dzieckiem starają się określić, gdzie mieszkają zwierzęta. Rodzic zadaje dziecku pytanie:
– Gdzie mieszkają krowy? /obora
– Gdzie mieszkają świnie? /chlewik
– Gdzie mieszkają kury? / kurnik
– Gdzie mieszkają konie? / stajnia
Dzieci mogą powtórzyć nazwy pomieszczeń i kto tam mieszka.
3. ,,Kotki”- zabawa ruchowa naśladowcza
Rodzic opowiada historyjkę, dziecko naśladuje kota, ilustrując ruchem treść opowiadania Rodzica.
Po podwórku chodzą koty, dumnie i spokojnie. Nagle na podwórko wbiegł pies, kot zrobił koci grzbiet, przeciągną się i wskoczył na płotek. Bardzo ostrożnie maszerował po szczebelkach, podnosząc wysoko łapki. Nagle zobaczył harcujące myszy. Po cichutku zeskoczył z płotka i skradając się, podszedł do mysiej norki. Tam przyczaił się i zapolował na mysz. Ta jednak mu uciekła. Kot zniechęcony poszedł do swojego legowiska w starym koszu, zwinął się w kłębuszek i zasnął.
4. ,,Liczymy kocięta”- zabawa dydaktyczna
Rodzic ma przygotowane sylwety kotów (małych i dużych)- każdych jest po osiem.
Ma również przygotowane kartoniki i mazaki. Rodzic układa na stole siedem małych kociąt i jednego dużego kota. Rodzic prosi dziecko, aby przeliczyło małe koty i na kartoniku narysowało tyle kółek, ile jest kociąt. Następnie prosi, aby przeliczyło duże koty i również narysowało tyle kółek, ile jest dużych kotów. Na koniec zadaje pytanie: Ile kotów jest na stole? Dziecko przelicza. Następnie Rodzic ustawia koty w szeregu i razem z dzieckiem wskazują na nie, używając przy tym liczebników porządkowych. Rodzic razem z dzieckiem manipuluje sylwetami kotów, ustawiając je w różny sposób, ale zawsze tak, aby suma tych kotów była równa 8.
5. ,,Zwierzęta dookoła”- zabawa dydaktyczna
Rodzic przygotowuje sylwety potrzebne do zabawy. Dziecko/ dzieci manipulują nimi, dokładają, odkładają i rozwiązują zadania:
– W zagrodzie są 2 świnki, 2 krowy i 3 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie?
– W chlewiku są 4 świnki i 4 prosiaki. Ile zwierząt mieszka w chlewiku?
– Po podwórku chodzi 7 kaczek i 1 kura. Ile ptaków jest na podwórku?
6. ,,Stary Donald farmę miał” utrwalanie piosenki