Dzień 2.04.2020 Pierwsze motyle
Cele ogólne:
zachęcanie do obserwowania przyrody; porównywanie pojemności różnych naczyń; rozwijanie sprawności fizycznej.
- Ćwiczenia poranne
- Bieg – Motylki.
Dzieci – motylki – biegają przy dowolnej muzyce, poruszając rękami jak skrzydełkami; podczas przerwy zastygają w bezruchu.
- Zabawa uspokajająca – Zmieniamy kierunek.
Dzieci maszerują po obwodzie koła w rytmie wyklaskiwanym przez rodzica. Podczas przerwy zatrzymują się i odwracają w drugą stronę, zmieniając kierunek ruchu.
- Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności płynów.
Rodzic przygotowuje kilka butelek, np. o pojemności 1 litra, z różną zawartością wody zabarwionej farbą. Butelki są z plastiku, dokładnie zakręcone.
- Określanie, ile wody jest w butelce. Rodzic ustawia przed dzieckiem zakręconą butelkę z wodą. Pyta, ile jest wody w butelce (dużo, mało). Potem przewraca butelkę i pyta, czy jest w niej tyle samo wody.
- Ustawianie butelek według wzrastającej w nich ilości wody.
Rodzic ustawia przygotowane butelki na stoliku przed dziećmi.
- Dzieci określają, w której butelce jest najwięcej barwionej wody, a w której – najmniej.
- Ustawiają butelki według ilości zawartej w nich wody – od tej z najmniejszą ilością, do tej z największą.
- Dmuchanie w kolejne odkręcone butelki. Porównanie dźwięków wydawanych przez butelki.
Rodzic wyjaśnia, że płyny mierzymy w litrach. Pokazuje butelki – 1-litrową i 2-litrową. Określa, ile wody się w nich mieści.
- Sprawdzanie ilości napojów w dwóch różnych butelkach (jedna jest niska i szeroka, a druga – wąska i wysoka) za pomocą wspólnej miary.
Dzieci przelewają do szklanki wodę z jednej butelki, a potem – z drugiej butelki i liczą, ile szklanek wody było w jednej, a ile w drugiej butelce.
Określają, gdzie było jej więcej (powinno być tyle samo).
- Pierwsze motyle – zapoznanie z etapami rozwojowymi motyla.
Oglądanie książek, albumów poświęconych motylom. Można się też posłużyć informacjami i zdjęciami umieszczonymi w internecie. Słuchanie nazw wybranych motyli, podziwianie wyglądu, zapoznanie z ogólną budową.
Dzielenie słów: motyl, motyle na sylaby i na głoski.
- Utrwalenie słów piosenki Wiosna w błękitnej sukience.
Rytmizowanie tekstu z równoczesnym uderzaniem prawą, a następnie lewą ręką o uda; nauka tekstu fragmentami, metodą ze słuchu.
- Zabawa twórcza Motyle z figur.
Dzieci układają z klocków w kształcie figur geometrycznych lub figur wyciętych z kolorowych kartek wymyślone przez siebie motyle. Zwrócenie uwagi, że skrzydła motyla – prawe i lewe – są takie same (symetryczne).
- Czytanie literatury dziecięcej. Mogą to być ciekawostki dotyczące motyli.