Dzień 2.04.2020 Pierwsze motyle

Cele ogólne:

zachęcanie do obserwowania przyrody; porównywanie pojemności różnych naczyń; rozwijanie sprawności fizycznej.

  1. Ćwiczenia poranne
  • Bieg – Motylki.

Dzieci – motylki – biegają przy dowolnej muzyce, poruszając rękami jak skrzydeł­kami; podczas przerwy zastygają w bezruchu.

  • Zabawa uspokajająca – Zmieniamy kierunek.

Dzieci maszerują po obwodzie koła w rytmie wyklaskiwanym przez rodzica. Podczas przerwy  zatrzymują się i odwracają w drugą stronę, zmieniając kierunek ruchu.

  1. Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności płynów.

Rodzic przygotowuje kilka butelek, np. o pojemności 1 litra, z różną zawartością wody zabarwionej farbą. Butelki są z plastiku, dokładnie zakręcone.

  • Określanie, ile wody jest w butelce. Rodzic ustawia przed dzieckiem  zakręconą butelkę z wodą. Pyta, ile jest wody w bu­telce (dużo, mało). Potem przewraca butelkę i pyta, czy jest w niej tyle samo wody.
  • Ustawianie butelek według wzrastającej w nich ilości wody.

Rodzic ustawia przygotowane butelki na stoliku przed dziećmi.

  • Dzieci określają, w której butelce jest najwięcej barwionej wody, a w której – najmniej.
  • Ustawiają butelki według ilości zawartej w nich wody – od tej z najmniejszą ilością, do tej z największą.
  • Dmuchanie w kolejne odkręcone butelki. Porównanie dźwięków wydawanych przez butelki.

Rodzic wyjaśnia, że płyny mierzymy w litrach. Pokazuje butelki – 1-litrową    i 2-litrową. Określa, ile wody się w nich mieści.

  • Sprawdzanie ilości napojów w dwóch różnych butelkach (jedna jest niska      i szeroka, a druga – wąska i wysoka) za pomocą wspólnej miary.

Dzieci przelewają do szklanki wodę z jednej butelki, a potem – z drugiej butelki i liczą, ile szklanek wody było w jednej, a ile w drugiej butelce.

Określają, gdzie było jej więcej (powinno być tyle samo).

  • Pierwsze motyle – zapoznanie z etapami rozwojowymi motyla.

Oglądanie książek, albumów poświęconych  motylom. Można się też posłużyć informacjami i zdjęciami umieszczonymi w internecie. Słuchanie nazw wybranych motyli, podziwianie wy­glądu, zapoznanie z ogólną budową.

Dzielenie słów: motyl, motyle na sylaby i na głoski.

  1. Utrwalenie słów piosenki Wiosna w błękitnej sukience.

Rytmizowanie tekstu z równoczesnym uderzaniem prawą, a następnie lewą ręką o uda; nauka tekstu fragmentami, metodą ze słuchu.

  • Zabawa twórcza Motyle z figur.

Dzieci układają z klocków w kształcie figur geometrycznych  lub figur wyciętych  z kolorowych kartek wymyślone przez siebie motyle. Zwrócenie uwagi, że skrzydła motyla – prawe i lewe – są takie same (symetryczne).

  • Czytanie literatury dziecięcej. Mogą to być ciekawostki dotyczące motyli.