Temat tygodnia: Zwierzęta na wiejskim podwórku

Temat dnia: Przysmaki zwierząt

Cele:

  • Doskonalenie czynności podstawowych: chodu, biegu, skoku, utrzymywania równowagi
  • Poszerzenie wiedzy przyrodniczej na temat pokarmów zwierząt
  • Łączenie w pary zwierząt i ich przysmaków

 

  1. Stary Donald farmę miał – dzieci naśladują odgłosy zwierząt występujące w piosence

 

Stary Donald farmę miał

sł. i muz. Tradycyjne

 Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!

Na tej farmie pieska miał ija, ija, oł!

Słychać hau, hau tu,

 Hau, hau tam,

 Hau tu, hau tam,

Wszędzie hau, hau,

Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!

 Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!

 Na tej farmie krowy miał ija, ija, oł!

 Słychać mu, mu tu,

Mu, mu tam,

 Mu tu, mu tam,

Wszędzie mu, mu,

Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!

 Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!

Na tej farmie kaczki miał ija, ija, oł!

Słychać kwa, kwa tu,

 Kwa, kwa tam,

Kwa tu, kwa tam,

Wszędzie kwa, kwa,

 Stary Donald farmę miał ija, ija oł!

 

https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA

 

  1. Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował – słuchanie fragmentu wiersza H. Bechlerowej połączone z rozmową na temat wysłuchanego utworu.

 

Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował

Halina Bechlerowa

To jest Filik – kotek bury. Ma wąsiki i pazury.

 Dobry jest ten kotek Filik: chce, by wszyscy mleko pili.

 Stanął Filik przy kurniku.

 – Czy chcesz mleka, koguciku?

Lecz kogucik z kurką czarną na śniadanie jedli ziarno.

 Koło żłobu stoi konik. Filik ładnie się ukłonił.

– Lubisz mleko?

– Nie, ja rano smaczny owies jem i siano.                                             (rodzic wyjaśnia, co to jest siano)     Do królika kotek podszedł.

 – Pij, pij mleczko, bardzo proszę!

Ale królik siadł pod drzewkiem: chrupu, chrupu – gryzł marchewkę […]

Więc do krówki poszedł kotek.

 – Czy na mleko masz ochotę?

 – Nie, Filiku, bo ja przecież jem zieloną trawkę w lecie.

Koło furtki kózka biała także mleka pić nie chciała.

 – Zabierz sobie, kotku, dzbanek! Ja jem liście kapuściane […]

Rozmowa na temat wysłuchanego utworu.

 Rodzic  zadaje pytania: Jak miał na imię kotek?; Czym kotek częstował zwierzęta?; Co kogucik i kurka jedli na śniadanie?; Co koń jadł rano?; Co gryzł królik?; Co lubi jeść krowa?; Dlaczego kózka nie chciała pić mleka?.

 

  1. Zestaw ćwiczeń ruchowych
  • „Kotki czyścioszki” – dziecko naśladuje czynności, które po kolei wykonuje kotek: myje się, idzie na spacer, pije mleko, bawi się wełną, przeskakuje przez płot itp.

 

  • „W domach zwierząt” – dziecko ma do dyspozycji przedmioty z gąbki lub inne rzeczy i buduje z nich klatkę / legowisko, w których mieszkają / odpoczywają zwierzątka. Dziecko musi znaleźć sobie swoje miejsce i powiedzieć, kim jest. Rodzic wymienia głośno nazwy zwierząt, np. kotek, piesek, koń, kaczka, królik a dziecko wykonuje ćwiczenie gimnastyczne, które kojarzy się z tym zwierzątkiem.

 

  • „Tor przeszkód” ‒ wspólnie z dzieckiem zbuduj z mebli tor przeszkód: możecie wykorzystać krzesła, stołki, materace, koce, poduszki itp. Poproś, aby dziecko przeszło tor przeszkód  w określony sposób, np. pod krzesłem, wchodząc na stołek, układając się na brzuchu na kocu i odpychając rękami od podłogi, skacząc z poduszki na poduszkę.  Dołącz do zabawy i zorganizujcie wyścigi!

 

  • „W zagrodzie” –  na polecenie rodzica dziecko naśladuje ruchem i głosem różne zwierzątka: psa, kota, kurę, kaczkę, gęś, owcę, kozę, krowę, konia, królika.

 

  • „Karmimy kurki” – rodzic daje dziecku pustą tackę , i drugą tackę z kuleczkami papierowymi oraz słomkę. Dziecko swobodnie biega przy dźwiękach muzyki. Gdy muzyka ucichnie, na hasło rodzica: Ziarenka dla kurek dziecko podbiega do miejsca, gdzie są słomki. Zadaniem dziecka jest przeniesienie papierowych kuleczek za pomocą słomek do pustych tacek. Rodzic pokazuje dziecku, jak wykonać ćwiczenie z jednoczesnym zachowaniem prawidłowego toru oddychania.

 

  1. Przysmaki zwierząt

Dziecko z pomocą rodzica łączy w pary zwierzęta i ich przysmaki. Porównują, ile zwierząt je trawę. Rodzic rozkłada obrazki zwierząt: kura, koń, krowa, królik, koza, kot oraz obrazki przysmaków: ziarno, owies i trawa, marchewka, kapusta, mleko. Dziecko łączy zwierzęta z ich przysmakami. Następnie dziecko wybiera te zwierzęta, które jedzą trawę.