02.04.2020
Temat dnia: Nabiał- produkt zdrowy

Cel zajęć:
– Poszerzanie wiedzy na temat właściwości zdrowotnych produktów mlecznych
– Doskonalenie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy

1. ,,Tylko nic nie mówcie krowie” wiersz Halina Szayerowa

Nabiał- produkt
smaczny, zdrowy.
Dostajemy go od krowy.
Tylko nic nie mówcie krowie!
Jak się krowa o tym dowie,
to się jej przewróci w głowie
i gotowa narozrabiać…
I przestanie nabiał dawać,
czyli masło,
mleko, sery
i śmietanę- na desery!
No i jajka.
Co ja baję!
Przecież jajka kura daje.
Tylko nic nie mówcie kurze!
Niech je znosi jak najdłużej!
Bo jak  o tym się rozgłosi…
To przestanie jajka znosić!

Rozmowa na temat wiersza:
– Co to jest nabiał?
– Jakie produkty były wymienione w wierszu?
– Od jakich zwierząt pochodzi mleko?
– Czy wszyscy ludzie mogą pić mleko? (nie)
– Czy jajka też są wytwarzane z mleka?
– Dlaczego jajka też są nabiałem?

Dziecko wymienia produkty, które zaliczamy do nabiału, i określa cechę wspólną tych produktów- duża zawartość białka i wapnia. Rodzic przedstawia dziecku/ dzieciom właściwości zdrowotne produktów mlecznych. Omawia sposób ich przechowywania.

2. ,,Spróbuj i rozpoznaj, co jesz!”- zabawa dydaktyczna

Rodzic przygotowuje malutkie porcje różnych dostępnych produktów mlecznych, np. twarogu, jogurtu, żółtego sera, kefiru, śmietany. Za spróbowanie wszystkich produktów dziecko dostaje medal mlecznego łasucha.

3. ,,Rób tak- nie rób tak”- zabawa ruchowa

Dziecko lub Rodzic pokazuje różne ruchy, np. podskoki, pajace, robi dziwne miny, wymachy rąk, nóg, mówiąc jednocześnie: Rób tak!. Wtedy dziecko naśladuje ruchy pokazującego. Na hasło: Nie rób tak!- dziecko zastyga w bezruchu, mimo że prowadzący wykonuje ruchy.

4. ,,Rób inaczej”- zabawa ruchowa

Dziecko maszeruje przy uderzaniu łyżką w stół. Podczas przerwy w muzyce Rodzic podaje określenie, np.: szybko. Dziecko ma zadanie wykonać czynność w sposób przeciwny, czyli idzie bardzo wolno. Gdy powie: wolno- dziecko biega; wysoko- przykuca; nisko- podskakuje.

5. ,,Sklep spożywczy”- zabawa dydaktyczna

Rodzic przygotowuje dziecku kartkę z narysowanymi półkami sklepowymi oraz obrazki wycięte z gazet z produktami spożywczymi. Na każdej półce jest jeden narysowany produkt. Na pierwszej- mleko, na drugiej- mięso, na trzeciej- jabłko, na czwartej- chleb,
na piątej- cukierki. Zadaniem dziecka jest nakleić na półkach te produkty, które pasują do przykładowego, podanego przez Rodzica.
Dziecko można poprosić o uzasadnienie swojego wyboru.

6. ,,Mleko pijemy, w górę rośniemy”- praca plastyczna

I wariant: Dziecko rysuje Siebie ze szklanką mleka.
Wykonanie rysunku dowolną techniką.

II wariant: Dziecko ma zadanie odszukać i powycinać z gazet produkty mleczne oraz przykleić je na kartce.