Piątek 03.04.2020r.
Temat dnia: Bzy, bzy, bzy – pszczółka mała
Cele ogólne:
– rozwijanie mowy;
– rozwijanie sprawności manualnej;
– rozwijanie zmysłu smaku.
- Ćwiczenia poranne
- „Natrętna pszczoła” – ćwiczenie rąk i tułowia. Dziecko ogania się przed krążącą wokół niego pszczołą.
- „Jak dojść do ula?” – Opiekun lub rodzeństwo wspólnie z dzieckiem wybierają jedno miejsce
w pomieszczeniu (szafa, drzwi, wybrana zabawka, łóżko itp.). Nazywamy je ulem. Zabawa polega
na doprowadzeniu „pszczoły”do „ula”. Utrudnieniem jest to, że pszczółka musi do niego dojść mając zasłonięte oczy, a do ula prowadzi je inny uczestnik zabawy (rodzic, rodzeństwo).
- Wyrazowa zabawa dydaktyczna
Podział słów związanych z pszczołami na sylaby. (Przykłady: miód, pszczółka, dzbanuszek, ul).
Akcentowanie każdej sylaby klaśnięciem. Określanie, które z tych słów jest najdłuższe, a które najkrótsze.
Określanie, czy podane słowa się rymują: dzbanuszek – kwiatuszek; pszczółki – półki; miód – mała. (Jeśli dziecko wykazuje zainteresowanie zabawą, wyszukujemy kolejnych par wyrazów.)
Dla chętnych: Jeśli dziecko wykazuje zainteresowanie zabawą wyrazową, możemy ją rozwinąć. Dziecko wskazuje pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie. Może też podzielić je na głoski.
- „Pszczółki zbierają nektar” – Dziecko naśladuje pszczółkę latającą nad łąką. Na klaśnięcie rodzica przykucają i zbierają nektar. (Wskazówka – mogą to być drobne kawałeczki papieru rozrzucone wcześniej na podłogę.) Dwa klaśnięcia to sygnał do ponownego ruchu.
- „Papierowe pszczółki” – Praca plastyczna
Dziecko maluje żółtą farbą rolkę po papierze toaletowym. Odstawia do wyschnięcia. W tym czasie tworzy dwa, czarne paski i czółka. (Może je wyciąć z gotowej czarnej wycinanki, pokolorować lub pomalować.) Kolejnym elementem, który trzeba wykonać jest głowa. Wycina kółko z żółtej wycinanki (jeśli nie ma to wystarczy pokolorować bądź pomalować). Dorysowujemy oczy, usta – zgodnie z wyobraźnią dziecka. Skrzydełka można wyciąć z koszulki na dokumenty, bądź niebieskiej kartki papieru (jeśli nie ma to wystarczy pokolorować lub pomalować). Kiedy wszystkie elementy będą suche to przy pomocy kleju łączymy wszystkie przygotowane elementy.
- Degustacja miodu (jeśli mamy w domu miód)– zachęcamy dziecko do próbowania. Dziecko określa jaki w smaku jest miód.
- „Zabawa Tak – nie”
Dziecko słucha zdań czytanych przez rodzica. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, mówi “tak”, a jeżeli nie jest prawdziwe, mówi “nie”.
Przykładowe zdania:
Pszczelarz to hodowca pszczół.
Miód jest słony.
W ulu rządzi królowa.
Miód nie jest zdrowy.
Pszczoły unikają kwiatów.
Robotnice to pracowite pszczoły.
Pasieka to miejsce, gdzie znajdują się ule z pszczołami.
- Czytanie literatury dziecięcej – zachęcamy do wzbogacania wiedzy na temat pszczół.