5. Produkty ekologiczne
CELE:
- wyjaśnianie, czym jest gospodarstwo ekologiczne;
- przeliczanie elementów;
- wskazywanie symboli żywności ekologicznej;
- porównywanie warzyw i owoców wywodzących się z gospodarstwa ekologicznego i tradycyjnego;
- poszukiwanie produktów ekologicznych w gazetach;
- czytanie prostych symboli.
- „Czym jest gospodarstwo ekologiczne” – pogadanka, omówienie symbolu żywności ekologicznej.
- „Żywność ekologiczna” – porównywanie zdjęć warzyw i owoców z gospodarstw ekologicznego i Oglądanie gazetek sklepowych. Szukanie produktów ekologicznych i standardowych. Porównywanie ich cen i wnioskowanie, że produkty ekologiczne są droższe. Opiekun pyta dziecko z czego to wynika.
Link do filmu o produktach ekologicznych dla dzieci w ramach programu edukacyjnego dla przedszkoli „Skąd się biorą produkty ekologiczne”: https://gis.gov.pl/aktualnosci/skad-sie-biora-produkty-ekologiczne-nowy-ogolnopolski-program-edukacyjny-dla-przedszkoli/
- „Zbieranie ziaren” – zabawa ruchowa, aktywność matematyczna z wykorzystaniem produktów spożywczych dostępnych w domu. Opiekun rozsypuje na dywanie ziarna i daje dziecku plastikowy kubeczek Dziecko biega z kubeczkiem po pokoju w rytm dowolnej muzyki. Opiekun podnosi karteczkę z daną liczbą (od 0 do 10). Zadaniem dziecka jest zebrać do kubeczka taką liczbę ziarenek, jaka jest widoczna na planszy. Po ich zebraniu dziecko siada na dywanie i przelicza liczbę wrzuconych ziaren. W razie pomyłki dokłada lub odejmuje ziarna. Zabawę można kontynuować.
Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 3. Wydawnictwo WSiP
Od nauczyciela wspomagającego:
- Omawianie żywności ekologicznej to dobra okazja na utrwalanie nazw, wzbogacanie słownika. Po obejrzeniu produktów w gazetkach można je wyciąć (ćwiczenie sprawności rąk) i przykleić na kartkę. Produkty można podzielić kategoriami (np. owoce, warzywa, nabiał itp.)
- Przy zabawie matematycznej warto zwrócić uwagę na możliwości dziecka (do ilu potrafi przeliczać, czy zna cyfry – jeśli nie, to kartki z cyframi można zamienić na kropki). Warto również zwracać uwagę czy dziecko poprawnie przelicza przedmioty, czy nie omija ich podczas liczenia, czy podaje ilość policzonych przedmiotów)