Sposób oddychania wpływa na funkcjonowanie organizmu, w tym na prawidłowe ukształtowanie i motorykę aparatu artykulacyjnego.

Prawidłowy oddech podczas wypowiedzi składa się z rytmicznego, szybkiego wdechu (z opuszczonymi ramionami) i długiego wydechu, podczas którego odbywa się wypowiedź.

Dziecko, które oddycha w nieprawidłowy sposób narażone jest na:

  • niedostateczne dotlenienie organizmu
  • częstsze infekcje górnych dróg oddechowych
  • obniżenie napięcia mięśni warg i policzków (nawykowo uchylone wargi)
  • wady wymowy (brak pionizacji języka)
  • wady zgryzu
  • zaburzenia płynności mowy 

Po co wykonywać z dzieckiem ćwiczenia oddechowe?

Po to aby pomóc dziecku:

  • poszerzyć pojemność płuc
  • odróżnić fazy wdechu i wydechu 
  • wyrobić prawidłowy tor oddechowy – szybki, pełny wdech i długi wydech
  • dostosować długość wydechu do czasu trwania wypowiedzi
  • zsynchronizować fazy oddechowe z wypowiadaną treścią 

W co i jak się bawić w domu?

Warto bawić się wspólnie naprzemiennie i spontanicznie; w połączeniu z zabawami ruchowymi, w codziennych sytuacjach, np. podczas kąpieli, przy stole przed posiłkiem, podczas zabaw tematycznych.

Należy przestrzegać zasady „wdech nosem, wydech ustami”. Modulować siłę oraz długość wdechu i wydechu. Jasno komunikować czego oczekujemy od dziecka np. „Zrób wdech nosem i mocno zdmuchnij piłkę ustami”, „Wciągnij powietrze przez nos i długo, spokojnie dmuchaj na kulkę aby wędrowała po stole”. 

Przykładowe zabawy oddechowe:

  • dmuchanie na pływające zabawki podczas kąpieli – papierowe statki, łódki z nakrętek, kubeczki po jogurtach, zdmuchiwanie piany
  • dmuchanie na małe elementy zawieszone na nitkach – koraliki, pióra, papierowe chmurki wycięte przez dziecko
  • puszczanie baniek mydlanych – długo – krótko, słabo – mocno
  • zdmuchiwanie lekkich elementów z dłoni i przez słomkę – kulek papieru, skrawków papieru, piórek
  • zdmuchiwanie lekkich elementów najpierw z gładkich, a potem szorstkiej powierzchni (z garaży samochodowych, domków dla lalek, kanap, drewnianych desek do krojenia) – piłeczek, kulek z waty, skrawków gazet
  • dmuchanie do celu – piłek do bramek, kulek z  papieru, folii aluminiowej z brzegu stołu do kubków
  •  wyścigi – przesuwanie siłą wydechu drobnych elementów, którym dziecko nadaje znaczenie ( w zależności od aktualnych upodobań), np. wyścigówek, kucyków
  • przenoszenie lekkich papierowych elementów za pomocą słomki – liści, kropek biedronki, śniegowych kulek, płatków kwiatów, samolotów na obrazki tematyczne, talerzyki, do pustych przegródek bombonierki
  • różnicowanie zapachów – produktów spożywczych, przypraw, kosmetyków dziecięcych (pasta do zębów, szampon, krem), kwiatów