Data: 03.04.2020r

Temat kompleksowy: Lubimy książki

Temat dnia: ,,Kącik książki’’

Cel ogólny:

-Zapoznanie dzieci z zasadami obowiązującymi w bibliotece.

-Rozwijanie zainteresowania książką.

-Rozwijanie umiejętności porządkowania przedmiotów (książek) wg wybranej cechy.

-Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.

-Rozwijanie logicznego myślenia.

1.Zestaw zabaw porannych.

„To, co lata po łące” – dziecko biega swobodnie po pokoju. Na sygnał rodzica ( klaśnięcie w dłoń) dziecko przyjmuje pozycję bociana – staje na jednej nodze, druga noga zgięta w kolanie, ramiona rozłożone na boki. Dziecko stoi w tej pozycji 5 sekund, po tym czasie ponownie zaczyna biegać.                   

,,To co skacze po łące’‘-dziecko naśladuje skaczącą żabkę.Na sygnał rodzica ( klaśnięcie w dłoń ) dziecko siada w siadzie skrzyżnym i naśladuje rechot żab.Na kolejny sygnał ponownie skacze.                                                       

,,Biedronki’‘-dziecko maszeruje na czworaka po pokoju,udając biedronkę.Na sygnał rodzica ( uderzenie rękoma w kolana) dziecko kładzie się na plecach i macha rękoma i nogami.                                                                   

2.Rozwiąż zagadkę;)

Jest to taka instytucja kultury,

która gromadzi zbiory biblioteczne – różne książki, dziecięce lektury.

Lecz nie tylko są tam książki ze szkolnej półeczki

są czasopisma, gazety, dziecięce bajeczki

Odpowiedz :Biblioteka

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/01/BIBLIOTEKA.pdf

3.,,W bibliotece’’ –praca z obrazkiem .Opowiadanie treści obrazka. Określenie ,jakie miejsce jest na nim przedstawione, jak nazywa się pracownik biblioteki. Zwrócenie uwagi na układ przestrzeni w bibliotece: wypożyczalnia,czytelnia.

4.,,Moje książki’’- wykonanie kart pracy.

Policz,ile książek jest na każdej półce.Dorysuj trzy książki na wybranych przez siebie półkach.

W kratce obok narysuj tyle kresek ,ile książek jest na półce.

Pokoloruj na czerwono tę półkę, na której jest najwięcej książek , a na zielono tę, na której jest ich najmniej.

5.,,Półki z książkami”- wykonanie karty pracy.

Dorysuj jedną książkę na górnej półce, wszystkie pokoloruj na kolor zielony

Dorysuj trzy książki na środkowej półce, wszystkie pokoloruj na kolor fioletowy.

Na dolnej półce dorysuj sześć książek, wszystkie pokoloruj na kolor niebieski.

Ile jest wszystkich książek?

Gdzie jest książek więcej a gdzie najmniej?

Wysłuchaj wierszyka i rysuj po śladzie ( kierunek wskazuje czarna strzałka):

Jedna,druga,trzecia kreska

Chociaż tak naprawdę deska!

Bo to regał jest na książki.

Wszystkie gładkie,pstre i w wstążki.

5.Zabawa matematyczna ,,Mała czy duża?’’

Do tej zabawy będziecie potrzebować kilku książek o różnych rozmiarach. Zadanie dziecka jest ich układanie od największej do najmniejszej i odwrotnie lub od najcieńszej do najgrubszej.

6.,,Z książki do książki’’ – zabawa ruchowa z elementem skoku. Rodzic rozkłada figurę geometryczna (koło) w dwóch kolorach ,kładąc ją naprzemiennie.

Wyjaśnijmy dziecku ,że kółka czerwone to książki z bajkami, a kółka niebieskie –encyklopedie. Zadaniem dzieci jest naprzemienne przeskakiwanie z jednego kółka na drugie kółko obunóż.

Do zabawy możemy zawsze wykorzystać inne figury geometryczne ( linki poniżej)

Przypomnienie nazw figur geometrycznych ( wykorzystanie modeli: koło ,kwadrat ,prostokąt, trójkąt).

http://www.sp.raczki.nidzica.pl/PROJEKT-Jestem-zdolny-tylko/sceriusze-zajec/zajecia-asia/kolo.jpg

http://www.sp.raczki.nidzica.pl/PROJEKT-Jestem-zdolny-tylko/sceriusze-zajec/zajecia-asia/kwadrat.jpg

http://www.sp.raczki.nidzica.pl/PROJEKT-Jestem-zdolny-tylko/sceriusze-zajec/zajecia-asia/prostokat.jpg

http://www.sp.raczki.nidzica.pl/PROJEKT-Jestem-zdolny-tylko/sceriusze-zajec/zajecia-asia/trojkat.jpg

7.Zabawa matematyczna ,,Książka do książki’’.

Do zabawy będziecie potrzebować emblematów z książkami w różnych kolorach ( link poniżej).Jeden egzemplarz emblematów kładziemy na podłodze . Pozostałe np.dwa egzemplarze emblematów rozkładamy,chowamy w różnych zakamarkach pokoju;).Podczas trwania muzyki ( link poniżej) dziecko swobodnie szuka emblematów. Na przerwę w muzyce dobiera emblematy znalezione w pary lub trójki itd. Zachowując zasadę, że dziecko musi mieć emblemat przedstawiający książkę w tym samym kolorze.

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/04/EMBLEMATY-KSI%C4%84%C5%BBKI.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=2mSHF8PTq4A

8.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

,,Idź z książką na głowie’’-zabawa z elementem równowagi. Dziecko siedzi skrzyżnie na podłodze i ogląda obrazki w swoich książeczkach. Na hasło: Idź z książką na głowie! układa książkę na głowie ,chodzi tak, aby nie spadła na podłogę. Zwracamy uwagę na prawidłową postawę podczas chodzenia.

,,Biedroneczki są w kropeczki’’-zabawa z elementem czworakowania. Dziecko chodzi po pokoju na czworaka. Na hasło :,,Wesołe biedronki’’, kładzie się na plecach-ręce i nogi wyprostowane.

,,Kle, kle boćku’’-zabawa bieżna z elementem równowagi. Dziecko biega po pokoju, wymachując ramionami –naśladuje bociany. Na hasło: Bocian! zatrzymuje się i staje na jednej nodze.