Czwartek 02.04.2020r.

Temat: „ Kącik książki”

 

Cele ogólne:

– Zapoznanie z zasadami działania biblioteki: wypożyczanie i oddawanie książek;   

– Rozwijanie umiejętności porządkowania przedmiotów (książek) wg cech (np. wygląd, treść);

– Wdrażanie do odpowiedniego zachowania w miejscach publicznych;

– kształtowanie umiejętność podskoku, czworakowania, rozwijanie swoich umiejętności.

  1. „Bibliotekarz”- zabawa przy piosence „Poczytaj mi tato, poczytaj mi mamo”
    Rodzic rozkłada książki w kilku miejscach. W trakcie trwania piosenki dziecko swobodnie porusza się wokół nich. Z chwilą zatrzymania nagrania dziecko staje najbliżej znajdującej się w danym momencie książki. Na podstawie obrazków mówi o czym mogą opowiadać dane książki i odnosi je na półki w kąciku książki.
  1. Wycieczka do biblioteki – słuchanie opowiadania Olgi Masiuk.

Dzieci miały iść z Panią do biblioteki.

– Chyba wolałbym iść do kina – powiedział Szczypior. – W bibliotece musi być strasznie nudno.

– I pewnie trzeba być cicho – jęknęła Elizka.

– Ja umiem cicho tuptać, więc sobie poradzę – rzekł Tup i na dowód po­tuptał kilka kroków w absolutnej ciszy.

Zośka spojrzała na niego z uznaniem, a potem skrzywiła się.

– A my dostaniemy takie głupie kapcie, które trzeba będzie nałożyć na buty i będzie tam pani w wielkich okularach i będzie krzyczała, żeby myć ręce.

– Skąd wiesz? – przeraził się Kuba.

– Widziałam na filmie.

Nastroje panowały więc okropne, ale nie było wyjścia, trzeba było iść grzecznie do biblioteki.

Biblioteka nie mieściła się daleko od przedszkola, więc spacer nie zajął wiele czasu. Dzieci weszły do przytulnego pomieszczenia. Trzeba przyznać, że pierwsze wrażenie nie było takie złe – wszędzie wznosiły się półki z książ­kami i ich kolorowe grzbiety wyglądały sympatycznie. Tup szybko potuptał między regały i zadarł wysoko pyszczek. Zdaje się, że kurz musiał mu się zakręcić w nosie bo kichnął donośnie.

Na to kichnięcie weszła jakaś pani. Co prawda miała okulary, ale w we­sołych pomarańczowych oprawkach i zamiast, jak się dzieci spodziewały, nakrzyczeć na Tupa, roześmiała się i krzyknęła:

– Na zdrowie! Czy interesują cię książki o zającach czy o ludziach? – za­pytała.

– To są książki o zającach?! – Tup był bardzo zdziwiony.

– Oczywiście, że są. O wszystkim są książki – odpowiedziała miła pani.

– Ale nie chcę takich, w których będzie o tym, gdzie zające żyją i co jedzą, bo to wiem – powiedział Tup. – Chciałbym taką książkę, w której zające mają przygody.

– Ma się rozumieć, że takie książki są najciekawsze – powiedziała pani. – Czy króliki także cię interesują?– zapytała poważnie.

Tup skinął pyszczkiem i za chwilę pani położyła przed nim stosik książek. Był tam tom opowiadań o dzielnym zającu i o zającu podróżniku i wiele, wiele innych. Tup zaczął przeglądać książki. Miały piękne obrazki.

– Ale co jest tam napisane? – dopytywał niespokojnie.

– Możecie wziąć te książki ze sobą i Pani w przedszkolu wam przeczyta. Muszę wam tylko założyć kartę czytelników.

– I tam będzie pani zapisywać, czy myjemy ręce?– domyślił się Szczypior.

Pani bibliotekarka znów roześmiała się serdecznie.

– Skądże. Zapiszę wasze imiona i tytuły książek, które wypożyczycie.

I dzieci z powagą podawały swoje imiona. A pani zanotowała wszystko na karcie – Zosia, Elizka, Kuba, Szczypior i Tup. I każde z dzieci wybrało sobie książkę. A kiedy Pani im wszystkie te książki przeczyta, przyjdą do bi­blioteki po kolejne, a na karcie pojawią się kolejne tytuły. To w sumie niezła zabawa.

 

Rozmowa na podstawie opowiadania, plansz demonstracyjnych (linki poniżej), oraz doświadczeń dziecka:

 

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/01/CZYTELNIA-DLA-DZIECI.pdf

 

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/01/BIB.1.png

 

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/01/KARTA-BIBLIOTECZNA.pdf

 

  • Rodzi zadaje pytania:
  • Dokąd dzieci poszły na wycieczkę?;
  • Kogo spotkał Tup w bibliotece?;
  • W czym pomogła Tupowi pani bibliotekarka?;
  • Po co idziemy do bi­blioteki?;
  • Co trzeba zrobić, by móc wziąć książki do domu?.
  1. „Domowa biblioteka” – zabawa tematyczna w kąciku książki.                                                 Rodzic proponuje dziecku zabawę w bibliotekę i wypożyczanie książek, bibliotekarkę lub bibliotekarza. Następnie wspólnie ustalają zasady zabawy, np. kto będzie kim w zabawie, stosowanie zwro­tów grzecznościowych, oglądanie książek tylko przy stoliku, oddanie od razu po obejrzeniu itp. Można również razem z dzieckiem zaprojektować swoją kartę biblioteczną.

 

  1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 17.

Część wstępna

  • „Motylki” – zabawa ożywiająca. Rodzic daje dziecku miseczkę. Dziecko biega swobodnie, naśladując łapanie motyli.

Cześć główna

  • „Kle kle, boćku” – zabawa bieżna z elementem równowagi. Dziecko biega , wymachując ramionami – naśladuje bociana. Na hasło: Bocian! zatrzy­muje się i staje na jednej nodze.
  • „Biedroneczki są w kropeczki” – zabawa z elementem czworakowania. Dzie­cko chodzi na czworakach. Na hasło: Wesołe biedronki!, kładzie się na ple­cach – ręce i nogi wyprostowane.
  • „Linoskoczki” – zabawa skoczna. Rodzic rozkłada długą skakankę, włóczkę itp. . Dziecko staje na jej końcu. Na sygnał Rodzica porusza się wzdłuż skakan­ki, przeskakując z jednej na drugą stronę.
  • „Bukiet dla mamy” – zabawa z elementami gimnastyki korekcyjnej. Rodzic rozkła­da w całym pokoju zwinięte skarpetki (kwiaty). Dziecko spaceruje po pokoju boso. Na hasło: Zbieramy kwiaty! stara się je podnieść gołą stopą.

Część końcowa

  • „Na zielonej łące” – zabawa uspokajająca. Rodzic włącza spokojną muzykę (najle­piej z odgłosami ptaków, szumem drzew)                                                                                                                   https://www.youtube.com/watch?v=jtTeFZMHPOk

Dziecko kładzie się na plecach i odpo­czywa.

  1. Na zakończenie zachęcam do wyboru jednej z kolorowanek.

http://e-kolorowanka.pl/biblioteka-kolorowanki/6525-biblioteka-kolorowanka-1.html

http://e-kolorowanka.pl/biblioteka-kolorowanki/6532-biblioteka-kolorowanka-14.html

http://e-kolorowanka.pl/biblioteka-kolorowanki/6533-biblioteka-kolorowanka-15.html