03.04.2020 r. (piątek)
Temat: Przysmaki zwierząt
Cele: – Poszerzenie wiedzy przyrodniczej na temat rodzajów pokarmu zwierząt w gospodarstwie wiejskim.
– Rozbudzanie zainteresowania zwierzętami żyjącymi na wsi.
– Doskonalenie czynności utrzymywania równowagi.
Pomoce dydaktyczne: piosenka “Kaczor Donald farmę miał”, wiersz H. Bechlerowej “Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował” (fragment), obrazki zwierząt i ich przysmaków, linka/sznurek/tasiemka – jak najdłuższa
Realizacja:
I. “Stary Donald farmę miał” zabawa naśladowcza.
Dzieci naśladują odgłosy wydawane przez zwierzęta występujące w piosence.
“Stary Donald farmę miał”
https://www.youtube.com/watch?v=4gkpEFqcnMw
1. Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!
a na tej farmie krowę miał ija, ija, oł!
Krowa mu, mu, mu, mu,mu,mu, mu, mu, mu, mu, mu.
2. Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!
a na tej farmie świnkę miał ija, ija, oł!
Świnka chrum, chrum, chrum …; krowa mu, mu, mu…
3. Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!
a na tej farmie pieska miał ija, ija, oł!
Piesek hau, hau, hau… ; świnka chrum, chrum, chrum … ; krowa mu, mu, mu …
4. Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!
a na tej farmie kury miał ija, ija, oł!
kury ko, ko, ko…; piesek hau, hau, hau… ; świnka chrum, chrum, chrum …; krowa mu, mu, mu …
5. Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!
a na tej farmie gąskę miał ija, ija, oł!
gąska gę, gę , gę…; kury ko, ko, ko… ; piesek hau, hau, hau …; świnka chrum, chrum, chrum …
krowa mu, mu, mu …
6. Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!
a na tej farmie kaczkę miał ija, ija, oł!
kaczka kwa, kwa, kwa …; gąska gę, gę, gę …; kury ko, ko, ko …; piesek hau, hau, hau …; świnka chrum, chrum, chrum …; krowa mu, mu, mu …
7. Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!
a na tej farmie owcę miał ija, ija, oł!
owca be, be, be…; kaczka kwa, kwa, kwa … ; gąska gę, gę, gę …; kury ko, ko, ko …; piesek hau, hau, hau…;
świnka chrum, chrum, chrum …; krowa mu, mu, mu…
8. Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!
a na tej farmie kotka miał ija, ija, oł!
kotek miał, miał, miał…; owca be, be, be …; kaczka kwa, kwa, kwa …; gąska gę, gę, gę …; kury ko, ko, ko …;
piesek hau, hau, hau …; świnka chrum, chrum , chrum …; krowa mu, mu, mu …
II. Rodzic czyta dziecku fragment wierszyka “Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował”
To jest Filik – kotek bury. Ma wąsiki i pazury.
Dobry jest ten kotek Filik: chce, by wszyscy mleko pili.
Stanął Filik przy kurniku. – Czy chcesz mleka koguciku?
Lecz kogucik z kurką czarną na śniadanie jedli ziarno.
Koło żłobu stoi konik. Filik ładnie się ukłonił.
– Lubisz mleko?
– Nie, ja rano smaczny owies jem i siano. /(rodzic wyjaśnia dziecku co to jest siano)
Do królika kotek podszedł. – Pij, pij mleczko, bardzo proszę!
Ale królik siadł pod drzewkiem: chrupu, chrupu – gryzł marchewkę […]
Więc do krówki poszedł kotek. – Czy na mleko masz ochotę?
– Nie Filiku, bo ja przecież jem zieloną trawkę w lecie.
Koło furtki kózka biała także mleka pić nie chciała.
– Zabierz sobie, kotku dzbanek! Ja jem liście kapuściane.[…]
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści wierszyka.
– Jak miał na imię kotek?
– Czym kotek częstował zwierzęta?
– Co kogucik i kurka jedli na śniadanie?
– Co konik jadł rano?
– Co gryzł królik?
– Co lubi jeść krowa?
– Dlaczego kózka nie chciała pić mleka?
III. Zabawa ruchowa z elementem równowagi pt. “Koci spacer”.
Rodzic rozkłada na dywanie sznurek/linkę/tasiemkę. Dziecko jest kotkiem.
Rodzic mówi “Wyobraź sobie, że jesteś małym kotkiem, a tu jest płotek. Wiesz, że kotki świetnie umieją chodzić po płocie? Dlatego poproszę ciebie mój mały kotku, abyś przeszedł po tym płotku”.
Dziecko przechodzi po linie stopa za stopą, ręce w bok. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy, również rodzic może zamienić się w kotka. Mogą po płocie chodzić dwa kotki -rodzic i dziecko, jeden kotek za drugim, aby uatrakcyjnić zabawę.
III. “Czyj to przysmak?” – zabawa w dobieranie odpowiedniego rodzaju jedzenia do właściwego zwierzęcia.
Rodzic wskazuje kolejno zdjęcia zwierząt i prosi dziecko, aby podało jego nazwę i wskazało przysmak tego zwierzątka.
– Co lubi jeść kura? (ziarna)
– Co lubi jeść pies? (kości) – Co lubi jeść królik? (marchewka)
– Co lubi pić kotek? (mleko) – Co lubi jeść koza? (kapusta)
Dziecko wskazuje paluszkiem ulubiony przysmak zwierzątka.
IV . “Czytanie na dywanie” – rodzic czyta dziecku książeczkę o zwierzątkach żyjących w gospodarstwie wiejskim. W trakcie czytania może zadawać dziecku pytania: – Co to za zwierzątko? Co ono lubi jeść? itp.