Piątek 03.04.2020r.

Temat: ”Bajkopisarz”

Cele ogólne:

– Utrwalenie informacji na temat powstawania książki;

– Doskonalenie sprawności motorycznych (szybkość, skoczność).

  1. „Bajkopisarz” – zabawa paluszkowa.

Rodzic recytuje rymowankę i wykonuje ruchy, które dziecko naśladuje.

„BajkopisarzZbigniew Dmitroca

Pisarz bardzo lubi ciszę, Palcami obu rąk masujemy lekko płatki swo­ich uszu.

Wtedy dobrze mu się pisze. Na dywanie kreślimy ręką wiodącą literopo­dobne wzorki.

Teraz już nie skrobie piórem, Palcami obu rąk „drapie” w podłogę.

Tylko stuka w klawiaturę. Stuka kolejno palcami obu rąk w podłogę.

  1. Jesteśmy bajkopisarzem -zabawy matematyczne( liczenie), zabawy polonistyczne                      ( przygotowanie do nauki pisania).

Przygotowujemy: kartki, zszywacz, figury geometryczne wycięte z papieru, małe karteczki z cyframi od 1 do 10 w kopertach ( 2 komplety –  Po jednym dla dziecka i Rodzica) klej,                     Rodzic zaprasza dziecko do stolika pokazuje i objaśnia w jaki sposób będą tworzyć książeczki.
Ćwiczenie 1. Dziecko dostaje kilka kartek, składa je na pół , zszywa zszywaczem ( z pomocą Rodzica) i tworzy książeczkę. Wyciętymi różnymi figurami tworzy w książeczce ilustracje: kwiaty, zwierzątka domki itp.
Ćwiczenie 2. Na stronie tytułowej z pomocą Rodzica piszemy swoje imię ( po wykropkowanych literach lub po śladzie).
Ćwiczenie 3. Rodzic i dziecko mają przed sobą koperty z cyframi od 1 do 10. Rodzic pokazuje 1, dziecko wyszukuje w swojej kopercie tą cyfrę i głośno powtarzając przykleja na pierwszą stronę swojej książeczki, Rodzic pokazuje 2, dziecko wyszukuje 2 i głośno powtarzając przykleja na drugą stronę książki, …itd.

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

– „To, co lata po łące” – dziecko biega swobodnie, na sy­gnał Rodzica przyjmuję pozycję bociana – staje na jednej nodze, druga noga zgięta w kolanie, ramiona rozłożone na boki. Stoi w tej pozycji 5 sekund, po tym czasie ponownie zaczyna  biegać.

– „To, co skacze po łące” – dziecko naśladuje skoki żab. Na sygnał siada w siadzie skrzyżnym i naśladuje rechot żab. Na ko­lejny sygnał ponownie skacze po pokoju.

– „Biedronki” – dziecko maszeruje na czworaka, udając biedronkę. Na sygnał Rodzica kładzie się na plecach i macha rękoma i nogami.

  1. „Gazetowe puzzle”

Obrazek z gazety rozcinamy na kilka części (3-4), zadaniem dziecka jest złożenie go i naklejenie na kartkę. ( Można również wykorzystać do tego zadania kolorowankę, wtedy  po złożeniu i naklejeniu na kartkę, prosimy o pomalowanie ilustracji).

  1. Mali badacze” – Książka na „kółkach” – Eksperymentowanie z maluchem.
    Rodzicu połóż jedną książkę bezpośrednio na stole a drugą umieść na kilku położonych płasko słomkach do picia. Zapytaj dziecko którą książkę jest łatwiej poruszyć przy pomocy jednego palca? Sprawdźmy….

Rozwiązanie: Tę na słomkach, gdyż słomki posłużyły nam za kółka. Tarcie jest mniejsze w przypadku kółek. Tarcie podczas toczenia jest mniejsze od tarcia przy przesuwaniu. Tarcie zależy od powierzchni, ale przede wszystkim od chropowatości (gładkości) powierzchni trących (zależność wprost) i od rodzaju materiału stykających się powierzchni.