Piątek 03.04.2020r.
Temat: ”Bajkopisarz”
Cele ogólne:
– Utrwalenie informacji na temat powstawania książki;
– Doskonalenie sprawności motorycznych (szybkość, skoczność).
- „Bajkopisarz” – zabawa paluszkowa.
Rodzic recytuje rymowankę i wykonuje ruchy, które dziecko naśladuje.
„Bajkopisarz” Zbigniew Dmitroca
Pisarz bardzo lubi ciszę, Palcami obu rąk masujemy lekko płatki swoich uszu.
Wtedy dobrze mu się pisze. Na dywanie kreślimy ręką wiodącą literopodobne wzorki.
Teraz już nie skrobie piórem, Palcami obu rąk „drapie” w podłogę.
Tylko stuka w klawiaturę. Stuka kolejno palcami obu rąk w podłogę.
- Jesteśmy bajkopisarzem -zabawy matematyczne( liczenie), zabawy polonistyczne ( przygotowanie do nauki pisania).
Przygotowujemy: kartki, zszywacz, figury geometryczne wycięte z papieru, małe karteczki z cyframi od 1 do 10 w kopertach ( 2 komplety – Po jednym dla dziecka i Rodzica) klej, Rodzic zaprasza dziecko do stolika pokazuje i objaśnia w jaki sposób będą tworzyć książeczki.
Ćwiczenie 1. Dziecko dostaje kilka kartek, składa je na pół , zszywa zszywaczem ( z pomocą Rodzica) i tworzy książeczkę. Wyciętymi różnymi figurami tworzy w książeczce ilustracje: kwiaty, zwierzątka domki itp.
Ćwiczenie 2. Na stronie tytułowej z pomocą Rodzica piszemy swoje imię ( po wykropkowanych literach lub po śladzie).
Ćwiczenie 3. Rodzic i dziecko mają przed sobą koperty z cyframi od 1 do 10. Rodzic pokazuje 1, dziecko wyszukuje w swojej kopercie tą cyfrę i głośno powtarzając przykleja na pierwszą stronę swojej książeczki, Rodzic pokazuje 2, dziecko wyszukuje 2 i głośno powtarzając przykleja na drugą stronę książki, …itd.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
– „To, co lata po łące” – dziecko biega swobodnie, na sygnał Rodzica przyjmuję pozycję bociana – staje na jednej nodze, druga noga zgięta w kolanie, ramiona rozłożone na boki. Stoi w tej pozycji 5 sekund, po tym czasie ponownie zaczyna biegać.
– „To, co skacze po łące” – dziecko naśladuje skoki żab. Na sygnał siada w siadzie skrzyżnym i naśladuje rechot żab. Na kolejny sygnał ponownie skacze po pokoju.
– „Biedronki” – dziecko maszeruje na czworaka, udając biedronkę. Na sygnał Rodzica kładzie się na plecach i macha rękoma i nogami.
- „Gazetowe puzzle”
Obrazek z gazety rozcinamy na kilka części (3-4), zadaniem dziecka jest złożenie go i naklejenie na kartkę. ( Można również wykorzystać do tego zadania kolorowankę, wtedy po złożeniu i naklejeniu na kartkę, prosimy o pomalowanie ilustracji).
- „Mali badacze” – Książka na „kółkach” – Eksperymentowanie z maluchem.
Rodzicu połóż jedną książkę bezpośrednio na stole a drugą umieść na kilku położonych płasko słomkach do picia. Zapytaj dziecko którą książkę jest łatwiej poruszyć przy pomocy jednego palca? Sprawdźmy….
Rozwiązanie: Tę na słomkach, gdyż słomki posłużyły nam za kółka. Tarcie jest mniejsze w przypadku kółek. Tarcie podczas toczenia jest mniejsze od tarcia przy przesuwaniu. Tarcie zależy od powierzchni, ale przede wszystkim od chropowatości (gładkości) powierzchni trących (zależność wprost) i od rodzaju materiału stykających się powierzchni.