Dzień 06.04.2020 r.     PRZYGOTOWANIA  DO  ŚWIĄT

Cele ogólne:

-rozwijanie mowy i myślenia;

-zapoznanie z tradycjami świąt Wielkanocnymi;

-zainteresowanie literą j : małą i wielką .

  1. Ćwiczenie poranne:
  • Zabawa orientacyjno – porządkowa Jak pisanki.

Dziecko biega po pokoju w różnych kierunkach; na mocne klaśnięcie rodzica kładzie się na dywanie
i swoim ciałem próbuje przybrać kształt pisanki. Dwa klaśnięcia są sygnałem do ponownego ruchu.

 

2.

  • Rozwiązywanie zagadek słownych związanych z Wielkanocą.

 

Dzielimy się nimi                                                                             Wiklinowy, plastikowy

w wielkanocny ranek –                                                                    odświętnie ozdobiony.

z majonezem, chrzanem-                                                                Nie jedna pisanka

bywają też pełne niespodzianek.                                                   leży w nim obok baranka.

(jajka)                                                                      (koszyczek wielkanocny)                                                

 

Jajka malowane

różnie ozdabiane.

(pisanki)

 

Wypowiedzi dzieci na temat Wielkanocy i przedświątecznych przygotowań. Zachęcanie dzieci
do pomocy w drobnych pracach domowych związanymi ze świętami.

 

  • Słuchanie ciekawostek na temat różnych zwyczajów, obrzędów związanych
    z Wielkanocą.

 

WIELKANOC nazywana jest Świętami Zmartwychwstania Pańskiego. Chrześcijanie obchodzą

ją na pamiątkę zmartwychwstania Chrystusa.

 

BARANEK przez wiele tysięcy lat był zwierzęciem ofiarnym. Pozmartwychwstaniu Chrystusa

to miłe zwierzę zostało symbolem Jego ofiary .

 

KURY niosły jajka. Z czasem zaczęto jaja święcić, traktować jako symbol rodzącego się życia.

 

JAJKA od początku Wielkiego Postu gospodynie malowały i wyklejały pisanki oraz kraszanki.

Miały one wielkie znaczenie – dawniej jajko z wielkanocnego stołu pastuch wynosił na pole,

kiedy po raz pierwszy wypędzał bydło po zimie. Skorupki ze świątecznych jajek gospodyni

wynosiła na pole i tam zakopywała. W Polsce wschodniej był zwyczaj przerzucania jaja nad

dachem domu – na szczęście (pierwszej niedzieli po Wielkanocy, po zachodzie słońca).

 

NIEDZIELA  PALMOWA. Tego dnia w kościołach święcone są palmy, na pamiątkę liści

palmowych, którymi witano Chrystusa wjeżdżającego do Jerozolimy. Stary zwyczaj każe

zachować palmę w domu. W czasie burzy palmy miały strzec domu przed piorunami.

 

PISANKI święci się w Wielką Sobotę. Malowanie jajek to tradycja sięgająca starożytności.

W Polsce jaja zaczęto wkładać do koszyczka ze święconką dopiero w XII wieku. Do farbowania

jaj używano niegdyś łupin cebuli, liści szpinaku lub kory drzew. Na Opolszczyźnie

wydrapywano wzory na uprzednio ufarbowanej skorupce, na Kurpiach oklejano skorupkę sitowiem.

 

WIELKA NIEDZIELA rozpoczyna się mszą rezurekcyjna, która kończy okres Wielkiego Postu.

Dawniej w Polsce, kiedy postu ściśle przestrzegano, w domach bogatych ludzi śniadanie

wielkanocne zmieniało się w ucztę, która ciągnęła się cały dzień.

 

LANY PONIEDZIAŁEK Nie wiadomo dokładnie, skąd wziął się zwyczaj zwany dyngusem.

Wierzono jednak, że oblana osoba będzie miała szczęście, a oblana dziewczyna wyjdzie za mąż.

W niektórych rejonach Polski jest zwyczaj smagania się tego dnia witkami wierzby.

 

  • Zabawa ruchowo-naśladowcza Przedświąteczne porządki.

Dziecko porusza się po pokoju w rytm wyklaskiwany przez rodzica.Podczas przerwy w grze naśladują czynności, o których mówi rodzic: odkurzamy dywan, wycieramy kurze, podlewamy kwiaty, myjemy okna.

 

  • Zabawa dydaktyczna Co powinno się znaleźć w wielkanocnym koszyku?

Rodzic układa przed dzieckiem wybrane pokarmy oraz symbole ze święconki / np. koszyczek, baranka, zajączka, jajko, bazie, borowinkę, serwetkę/.  Następnie dzieci z zasłoniętymi oczami odgadują, co otrzymują do ręki.

-Wyjaśnienie, dlaczego właśnie takie potrawy i przedmioty powinny się w nim znaleźć.

 

  • Zabawy z głoską i literą J,j.

 

     Dla chętnych dzieci:

  – Kreślenie liter  J, j w powietrzu,  na podłodze,  na plecach.

  – Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską j (jeleń, jagody, jogurt…), mających
ją w środku (kajak, fajka, bajka…) oraz na końcu (kraj, maj, klej…).

  -Wyszukiwanie imion rozpoczynających się głoską J(Jola, Janek, Justyna, Jowita…).

 

3.

  • Oglądanie nasion rzeżuchy i owsa; porównywanie ich wielkości i koloru; zaproponowanie wysiania nasion do pojemników z ziemią albo na wilgotną watę. Postawienie pojemników
    w ciepłym miejscu na parapecie okiennym; codzienna pielęgnacja i obserwacja ich wzrostu. Zwrócenie uwagi na to, czego rośliny potrzebują do życia. Wykorzystanie hodowli do wykonania wielkanocnej dekoracji w domu.

 

  • Baranek wielkanocny / dla chętnych dzieci/ 

 

Zaproponowanie wykonania baranka według pomysłów dzieci. Rysowanie wymyślonego baranka
na kartonie; oklejanie kuleczkami z białej bibułki i elementami wyciętymi z kolorowego papieru; przyklejanie z drugiej strony przygotowanej przez rodzica trójkątnej tekturowej podstawki, ułatwiającej postawienie pracy. Zaprezentowanie baranka rodzicom.

 

  • Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez rodzica.