Temat kompleksowy: WIELKANOC
- Wielkanoc za pasem
CELE:
- gra w gry planszowe;
- poszukiwanie ukrytych w sali przedmiotów kojarzących się z Wielkanocą;
- opowiadanie o sposobach spędzania Świąt Wielkanocnych w swojej rodzinie;
- omawianie wygląd plam wielkanocnych;
- słuchanie i wypowiadanie się na temat wiersza.
- Zabawy ruchowe:
- Zachęcanie do sięgania po gry planszowe, rozwijanie zdolności planowania i przewidywania.
- “Pisanki”– zabawa w parach. Dziecko udaje jajko – „zamyka się”, tworząc kulę, a opiekun próbuje ostrożnie je otworzyć (może np. łaskotać). Po otwarciu następuje zmiana ról.
- Słuchanie wiersza Bożeny Formy Wielkanoc. Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów wymienionych w wierszu.
Wielkanoc
Bożena Forma
Święta za pasem,
do pracy się bierzemy,
mazurki i baby
smaczne upieczemy.
Pisanki, kraszanki
razem dziś robimy,
wszystkie kolorowe,
bardzo się cieszymy.
Upiekliśmy z ciasta,
baranka, zajączka,
z posianej rzeżuchy
będzie piękna łączka.
W glinianym wazonie
bazie i żonkile,
a na nich z papieru
kurczątka przemiłe.
- „Moje święta” – rozmowa na temat Wielkanocy inspirowana doświadczeniami dziecka. Opiekun zadaje pytania: Z kim spędzasz święta? Jak się przygotowujesz do Wielkanocy? Jakie znasz potrawy związane z tymi świętami? Co lubisz w Wielkanocy? Czego nie lubisz?
- „Zajączki, pisanki, kurczęta, baranki” – poszukiwanie w domu ukrytych przedmiotów kojarzących się z Wielkanocą. Opiekun chowa w domu przedmioty lub zdjęcia kojarzące się z Wielkanocą (jajka, kurczę, baranek, palma wielkanocna, bukszpan itp.). Dziecko szuka ukrytych przedmiotów. Przynosi je na środek dywanu.
- „Palmy wielkanocne” – omawianie wyglądu palm oraz tradycji ludowych związanych z ich święceniem. Opiekun przekazuje dziecku ciekawostki:
- Niedziela Palmowa została ustanowiona na pamiątkę wjazdu Pana Jezusa na osiołku do Jerozolimy. Na powitanie ludzie machali gałązkami z drzewa palmowego.
- Niedziela Palmowa była nazywana „Kwietną” lub „Wierzbową”, bo w Polsce gałązki palmowe zastępowano gałązkami wierzby, przystrajano je kwiatami, bukszpanem, wstążkami.
- Największe palmy w Polsce wykonuje się na Kurpiach we wsi Łyse (mają kilka metrów wysokości).
- Palmy mają chronić ludzi i domy przed chorobami i złem (tradycyjnie trzyma się je w domu do następnego roku).
- Poświęconą palmą dotykano kiedyś domowników, a w szczególności dzieci, aby były posłuszne i zdrowe.
- Nauka piosenki „Hopla, hopla!” ( https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c )
Tekst piosenki:
Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x4
1. Wskoczył zając do kurnika,
Zebrał jajka do koszyka.
Z nich pisanki zrobił sam
I w ogródku schował nam.
Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x2
2.Już pisanki znaleźliśmy,
Były w trawie i wśród liści.
Ozdobimy nimi dom,
Bo pisanki po to są.
Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x4
Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 3. Wydawnictwo WSiP
Od nauczyciela wspomagającego:
- Po wysłuchaniu przez dziecko wiersza warto z nim omówić jego treść.
- Szukanie przedmiotów w domu – kojarzących się z Wielkanocą – można wykorzystać jako element zabawy „Ciepło – zimno”, jeśli dziecko będzie miało trudności w odnalezieniu tych przedmiotów. Jest to również dobra okazja do wzbogacania słownika dziecka lub utrwalania nazw.
- Przy omawianiu wyglądu palm wielkanocnych można wykorzystać poniższe zdjęcia, zwracając uwagę na podobieństwa i różnice między palmami: