Temat kompleksowy: WIELKANOC

 

  1. Wielkanoc za pasem 

 

CELE:

  • gra w gry planszowe;
  • poszukiwanie ukrytych w sali przedmiotów kojarzących się z Wielkanocą;
  • opowiadanie o sposobach spędzania Świąt Wielkanocnych w swojej rodzinie;
  • omawianie wygląd plam wielkanocnych;
  • słuchanie i wypowiadanie się na temat wiersza.

 

  • Zabawy ruchowe:
  • Zachęcanie do sięgania po gry planszowe, rozwijanie zdolności planowania i przewidywania.
  • “Pisanki”– zabawa w parach. Dziecko udaje jajko – „zamyka się”, tworząc kulę, a opiekun próbuje ostrożnie je otworzyć (może np. łaskotać). Po otwarciu następuje zmiana ról.

 

  • Słuchanie wiersza Bożeny Formy Wielkanoc. Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów wymienionych w wierszu.

 

Wielkanoc

Bożena Forma

 

Święta za pasem,

do pracy się bierzemy,

mazurki i baby

smaczne upieczemy.

Pisanki, kraszanki

razem dziś robimy,

wszystkie kolorowe,

bardzo się cieszymy.

Upiekliśmy z ciasta,

baranka, zajączka,

z posianej rzeżuchy

będzie piękna łączka.

W glinianym wazonie

bazie i żonkile,

a na nich z papieru

kurczątka przemiłe.

 

 

  • „Moje święta” – rozmowa na temat Wielkanocy inspirowana doświadczeniami dziecka. Opiekun zadaje pytania: Z kim spędzasz święta? Jak się przygotowujesz do Wielkanocy? Jakie znasz potrawy związane z tymi świętami? Co lubisz w Wielkanocy? Czego nie lubisz?

 

  • „Zajączki, pisanki, kurczęta, baranki” – poszukiwanie w domu ukrytych przedmiotów kojarzących się z Wielkanocą. Opiekun chowa w domu przedmioty lub zdjęcia kojarzące się z Wielkanocą (jajka, kurczę, baranek, palma wielkanocna, bukszpan itp.). Dziecko szuka ukrytych przedmiotów. Przynosi je na środek dywanu.

 

  • „Palmy wielkanocne” – omawianie wyglądu palm oraz tradycji ludowych związanych z ich święceniem. Opiekun przekazuje dziecku ciekawostki:
  • Niedziela Palmowa została ustanowiona na pamiątkę wjazdu Pana Jezusa na osiołku do Jerozolimy. Na powitanie ludzie machali gałązkami z drzewa palmowego.
  • Niedziela Palmowa była nazywana „Kwietną” lub „Wierzbową”, bo w Polsce gałązki palmowe zastępowano gałązkami wierzby, przystrajano je kwiatami, bukszpanem, wstążkami.
  • Największe palmy w Polsce wykonuje się na Kurpiach we wsi Łyse (mają kilka metrów wysokości).
  • Palmy mają chronić ludzi i domy przed chorobami i złem (tradycyjnie trzyma się je w domu do następnego roku).
  • Poświęconą palmą dotykano kiedyś domowników, a w szczególności dzieci, aby były posłuszne i zdrowe.

 

 

Tekst piosenki:

Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x4

1. Wskoczył zając do kurnika,
Zebrał jajka do koszyka.
Z nich pisanki zrobił sam
I w ogródku schował nam.

Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x2

2.Już pisanki znaleźliśmy,
Były w trawie i wśród liści.
Ozdobimy nimi dom,
Bo pisanki po to są.

Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x4

 

Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 3. Wydawnictwo WSiP

 

Od nauczyciela wspomagającego:

  • Po wysłuchaniu przez dziecko wiersza warto z nim omówić jego treść.
  • Szukanie przedmiotów w domu – kojarzących się z Wielkanocą – można wykorzystać jako element zabawy „Ciepło – zimno”, jeśli dziecko będzie miało trudności w odnalezieniu tych przedmiotów. Jest to również dobra okazja do wzbogacania słownika dziecka lub utrwalania nazw.
  • Przy omawianiu wyglądu palm wielkanocnych można wykorzystać poniższe zdjęcia, zwracając uwagę na podobieństwa i różnice między palmami: