Data: 06.04.2020r
Temat kompleksowy: Czekamy na Święta Wielkanocne.
Temat dnia: ,,Wielkanocne zwyczaje’’
Cel ogólny:
– Zachęcanie i wdrażanie dzieci do poznawania tradycji Świąt Wielkanocnych
– Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat wysłuchanego wiersza
1.Zestaw porannych zabaw ruchowych
„Ogrodnik” – dziecko rozbiegają się po pokoju. Rodzic opowiada i pokazuje, jakie czynności wykonuje ogrodnik, natomiast dziecko je naśladują.
„Jajeczka wielkanocne” – dziecko na sygnał rodzica ( klaśnięcie w dłoń) biega po pokoju. Na kolejny sygnał rodzica dziecko robi siad skulony.
„Lany poniedziałek” – Rodzic daje dziecku pasek bibuły koloru niebieskiego. Na sygnał rodzica dzieci udaje, że polewa się wodą, machając szarfą (może być inny kolor bibuły lub po prostu wstążka)
„Wielkanocne zwierzęta” – rodzic ma przygotowane obrazki (zające, kurczaki,owieczki). Dziecko biega ostrożnie po pokoju. Rodzic pokazuje dziecku obrazki. Kiedy dziecko zobaczy obrazek danego zwierzęcia ,naśladuje go.
2.,, Wielkanocne zwyczaje’’- rozmowa z dzieckiem na podstawie wiersza ,,Wielkanocne zajączki’’ Małgorzata Lewicka
Wielkanocne zajączki
Małgorzata Lewicka
Pytał raz zająca zając,
kręcąc noskiem i wzdychając:
„Powiedz, drogi przyjacielu,
wszak na rzeczach znasz się wielu,
co dać dzieciom na Wielkanoc:
czy marchewkę, świeże siano,
pęk sałaty lub kapustę?
Martwię się już tak od szóstej!”.
A przyjaciel tak mu powie:
„Po co tracić czas i zdrowie!
Schrup marchewkę lepiej sam,
bo ja inny pomysł mam.
Zajączkowa niespodzianka
wielkanocna to pisanka!
Sposób prosty, mówię z góry:
trzeba jajko wziąć od kury
i na twardo ugotować.
Gdy ostygnie, pomalować,
w kwiatki, kropki, kreski, szlaczki.
Ej, ucieszą się dzieciaczki!
Napisz jeszcze swe życzenia –
wielkanocne pozdrowienia.
Wszystko już kolego wiesz,
więc do pracy teraz spiesz”.
Pomknął ucieszony zając
ważne słowa powtarzając.
A w świąteczny ciepły ranek
wszystkie dzieci roześmiane
otrzymały niespodzianki:
dyngus, bazie i pisanki.
Wraz z żółtymi żonkilami
mała kartka z życzeniami:
Niechaj dziś dla wszystkich dzieci
wielkanocne słonko świeci.
Dla starszaka i dla brzdąca
pozdrowienia od ZAJĄCA.
Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące wiersza: Jaki kłopot miał zajączek? Jaką radę dał mu zajączek?, Jak robi się pisanki?, Jakie niespodzianki dostały dzieci w wielkanocny poranek?
,,Już nie długo święta’’- rodzic opowiada o zwyczajach związanych ze świętami wielkanocnymi na podstawie treści obrazków o tematyce świątecznej.
Święcenie palemek
Pieczenie bab i mazurków.
Ozdabianie jajek – pisanki.
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/04/WIELKANOCNE-JAJKA.pdf
Szykowanie koszyczka wielkanocnego.
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/04/WIELKANOC-PLANSZA-1.pdf
Śniadanie wielkanocne
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/04/WIELKANOC-PLANSZA-2.pdf
Śmigus-dyngus.
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/04/WIELKANOC-PLANSZA-3.pdf
Wielkanocne symbole
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/WIELKANOC-SYMBOLE-1.pdf
3.Co pasuje do Świąt Wielkanocnych?
Rodzic przygotowuje różnorodne rekwizyty związane ze Świętami Wielkanocnymi i Bożego Narodzenia : koszyk wiklinowy, pisanki, palmę, baranka, bombki, łańcuch świąteczny, sylwetę choinki. Dziecko wybiera te, które ich zdaniem pasują do zbliżających się Świąt Wielkanocnych i próbują uzasadnić swoją odpowiedź.
4„Pisanki” – zabawa ruchowa przy piosence „Piosenka wielkanocna” ( tekst i melodia link poniżej).
Dziecko otrzymuje wycięte dwie sylwety pisanek. Trzymając je w ręku porusza się w dowolny sposób po pokoju w rytmie granym przez rodzica ( może być: uderzenie w bębenek, klaśnięcie ,uderzanie pustej butelki plastikowej o drugą) . Gdy dziecko usłyszy piosenkę siada skrzyżnie i palcem obrysowuje sylwety pisanek leżących na podłodze.
https://miastodzieci.pl/piosenki/piosenka-wielkanocna/
5.„Wielkanocne symbole”. Dzielenie słów: koszyczek, zajączek, kurczaczek, baranek, palma, pisanka, owca, wielkanoc na sylaby.
6.,,Ozdabiamy pisankę’’-zabawa ruchowa z elementem równowagi. Rodzic układa ze skakanki lub grubego sznurka wzór fali/zygzaka. Dziecko ma za zadanie przejść po ułożonym wzorze od miejsca wskazanego przez rodzica tak by nie wypaść z wyznaczonej trasy.
7.,,Pisanka’’- wykonanie karty pracy .Pokoloruj pisanki zgodnie z podpisami na końcu każdego sznurka.
8.Rysuj zajączka po śladzie
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/03/Szablon-12.pdf