06.04.2020 r.
Temat: Przygotowania do świąt.
Cele: – Zapoznanie z charakterystycznymi elementami związanymi z Wielkanocą.
– Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania czytanego.
– Wzmacnianie więzi rodzinnych, czerpanie radości z przebywania z bliskimi.
– Doskonalenie umiejętności prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego.
Pomoce: sylwety papierowych kraszanek, piosenki dla dzieci o tematyce wielkanocnej, wierszyk D. Niemiec pt. “Przed Wielkanocą”, ilustracje i zdjęcia dotyczące świąt wielkanocnych, kredki, flamastry, kontury pisanek,
Realizacja:
I. Zabawa ruchowa “Zajączki” z elementem skoku.
Dzieci to zajączki. Na dywanie rozłożone są w różnych miejscach sylwety papierowych kraszanek między którymi dziecko ma się poruszać podczas muzyki (można wcześniej razem z dzieckiem powycinać z papieru kolorowego sylwety kraszanek)
Rodzic puszcza muzykę – zajączek porusza się między pisankami. Gdy muzyka cichnie – zajączek staje przed wybraną kraszanką i obunóż przeskakuje przez nią.
https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c
https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8
II. “Przed Wielkanocą” – swobodna rozmowa na temat przeczytanego utworu.
Rodzic czyta dziecku wierszyk z jednoczesnym ilustrowaniem go zdjęciami i obrazkami. Dziecko uważnie słucha.
“Przed Wielkanocą” (Dominika Niemiec)
Pomogę mamie upiec makowca i babkę.
Na babkę, wiem to na pewno, zawsze babcia ma chrapkę.
Ale najpierw trzeba święconkę przygotować.
Może tym razem czekoladowe jajka tam schować?
Babcia jak co roku tłumaczy: “Do koszyka pisanki wędrują,
zobaczysz, wnusiu, na śniadanie na pewno ci posmakują”.
Dziadek z tatą też dzielnie mamie pomagają,
od samego rana dom cały sprzątają.
Fajnie jest być razem, szykować wszystko na święta,
pomagać sobie, kochać bliskich, o wielkanocnych zwyczajach pamiętać.
Rozmowa z dzieckiem na podstawie tekstu utworu:
– O jakich świętach była mowa w wierszu?
– Kto brał udział w przygotowaniach do świąt?
– Co takiego działo się podczas przygotowań?
– Jak myślisz, jak czuła się dziewczynka?
– Czy osoby z tej rodziny się kochają? Dlaczego tak uważasz?
– Czy ty pomożesz swoim bliskim w przygotowaniach do świąt wielkanocnych?
– W jaki sposób możesz pomóc, co możesz zrobić?
Dziecko odpowiada na zadawane pytania.
III. Zabawa pantomimiczna “Pomagam mojej mamie”.
Dziecko swobodnie biega po dywanie, na klaśnięcie rodzica zatrzymuje się i pokazuje czynność, którą wymieni rodzic – “Pomagam mamie: zetrzeć kurze z półek/mieszać ciasto/odkurzać/nakrywać do stołu/kroić warzywa/wkładać jajka do koszyka itp.
Dziecko pokazuje kolejną czynność po uprzednim swobodnym bieganiu.
IV. “Kolorowe pisanki”.
Zaproszenie dziecka do stolika gdzie leżą kredki/flamastry. Dziecko koloruje pisanki.
Rodzic zwraca uwagę na prawidłowy chwyt kredki/flamastra.
Na koniec pracy – pochwalenie dziecka, docenienie jego trudu.