Temat dnia:  Przygotowania do świąt  06.04.2020r.

Cele:                                                                                                                                                   

-Wzmacnianie więzi rodzinnych;

-zapoznanie z charakterystycznymi elementami związanymi z  Wielkanocą;

-kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania czytanego.

Słuchanie piosenki „Pisanki, pisanki”.

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

AUTOR TEKSTU: Krystyna Parnowska-Różęcka.

https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

Zabawy rozwijające sprawność fizyczną

 – „Idziemy do lasu” – ćwiczenie orientacyjno-porządkowe. Opiekun gra na tamburynie, dziecko maszeruje.

 – „Zbieranie jagód” – ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dziecko maszeruje, unosząc wysoko kolana. Na polecenie opiekuna, dziecko robią przysiad, udając zbieranie jagód, następnie wstaje, prostuje się i dalej spaceruje, unosząc wysoko kolana.

– „Marsz na czworakach między gęstymi zaroślami” – zabawa z elementem czworakowania.  Opiekun gra na tamburynie, a dziecko swobodnie biega po pokoju. Gdy  przestanie grać, dziecko  porusza się na czworakach, udając przechodzenie między zaroślami.

Słuchanie wiersza „Przed Wielkanocą” Dominika Niemiec.

Pomogę mamie upiec makowca i babkę.

 Na babkę, wiem to na pewno, zawsze babcia ma chrapkę.

 Ale najpierw trzeba święconkę przygotować.

 Może tym razem czekoladowe jajka tam schować?

 Babcia jak co roku tłumaczy: „Do koszyka pisanki wędrują,

 zobaczysz, wnusiu, na śniadanie na pewno ci posmakują”.

Dziadek z tatą też dzielnie mamie pomagają,

 od samego rana dom cały sprzątają.

 Fajnie jest być razem, szykować wszystko na święta,

 pomagać sobie, kochać bliskich, o wielkanocnych zwyczajach pamiętać.

Rozmowa z dzieckiem na podstawie wiersza.

-O jakich świętach była mowa w wierszu?;

– Kto brał udział w przygotowaniach do świąt?;

– Co takiego działo się podczas przygotowań?;

– Jak myślisz, jak czuła się dziewczynka?;

– Czy osoby z tej rodziny się kochają?;

– Dlaczego tak uważasz?;

– W jaki sposób ty pomagasz w przygotowaniach do świąt?;

– Jak czujesz się w święta, gdy przebywasz ze swoimi bliskimi?.

Zabawa z wykorzystaniem Księgi emocji. W domu macie książeczki „Księgi emocji” -zadanie dla dzieci -układanie wizerunku wesołej dziewczynki/chłopczyka.

-„Pomagam mamie” – zabawa pantomimiczna. Dziecko swobodnie biega po dywanie. Gdy usłyszy gwizdek, zatrzymują się i pokazują czynność, którą wymieni opiekun (Pomagam mamie: zetrzeć kurze z półek, mieszać ciasto, odkurzać, nakrywać do stołu, kroić warzywa, wkładać jajka do koszyka itp.).

-„Wielkanocna gra” – zabawa w kole z domownikami. Wszyscy stoją w kole. Podają sobie z rąk do rąk wielkanocną pisankę – szybko, ale z zachowaniem ostrożności. Dziecko wypowiada w tym czasie rymowankę: -„Dziadek, babcia, mama, tata, siostra, brat i ja. Wszyscy bardzo lubimy Wielkanoc, niech się toczy gra.” Dziecko, które trzymało pisankę w momencie, gdy padło ostatnie słowo rymowanki, wchodzi do środka koła i udaje wielkanocnego kurczaczka, który wykluł się z jajka. Zabawa kończy się, gdy w zmniejszającym się kole nie mieszczą się już siedzące w nim kurczątka.

 – „W wielkanocnym koszyku” – ćwiczenia w budowaniu zdań. Opiekun układa z jednej strony obrazki- zdjęcia przedstawiające członków rodziny (odwrócone tyłem), pośrodku układa obrazek koszyka, z drugiej strony obrazki produktów wchodzących w skład święconki (odwrócone tyłem). Następnie dziecko odkrywają po jednym obrazku z każdej strony koszyka i na podstawie tego, co przedstawia, układają zdanie, np. Mama wkłada jajka do koszyka.

 „Wielkanoc – radosne święta” – zabawa dydaktyczna. Oglądanie ilustracji w książkach i obrazków związanych ze świętami. Podawanie nazw przedstawionych na nich elementów; zwrócenie uwagi na to, co kojarzy się z Wielkanocą: baranek, palemka, kurczaczek, pisanki, jajko – jako symbol życia. Zapoznanie dzieci z nazwą Wielkanoc i swobodna rozmowa o tym, dlaczego obchodzimy to święto.  

Wielkanoc, Jajko, Kolorowy, Pisanki, Kolorowe, Wesoły

https://cdn.pixabay.com/photo/2019/03/26/17/14/easter-4083181_1280.jpg -proszę wydrukować i przeciąć na 5 części ( dla zdolniejszych dzieci można pociąć na więcej części).

Zabawa ruchowa skoczna „Zajączki”- Opiekun rozkłada na dywanie sylwety pisanek, między którymi dziecko mają się poruszać podczas dowolnej muzyki. Gdy muzyka milknie, dziecko staje przed wybraną pisanką i obunóż przeskakują przez nią.

Zabawa badawcza „Jak wyhodować rzeżuchę?”- zachęcam do samodzielnego wysiewu nasion rzeżuchy przez dzieci i codziennej obserwacji, nie zapominając o podlewaniu jej. ???? Na święta przyozdobi nam wielkanocny stół.

https://www.youtube.com/watch?v=MfCoSQRMgfk

Miłej zabawy.