Poniedziałek 06.04.2020
Cele:
- wzmacnianie więzi rodzinnych; zapoznanie z charakterystycznymi elementami związanymi z Wielkanocą;
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania czytanego przez rodzica;
Zajęcia:
„Przed Wielkanocą” – wysłuchanie i analiza treści wiersza. Rodzic czyta wiersz z jednoczesnym ilustrowaniem go obrazkami.
Przed Wielkanocą
Dominika Niemiec
Pomogę mamie upiec makowca i babkę.
Na babkę, wiem to na pewno, zawsze babcia ma chrapkę.
Ale najpierw trzeba święconkę przygotować.
Może tym razem czekoladowe jajka tam schować?
Babcia jak co roku tłumaczy: „Do koszyka pisanki wędrują,
zobaczysz, wnusiu, na śniadanie na pewno ci posmakują”.
Dziadek z tatą też dzielnie mamie pomagają, od samego rana dom cały sprzątają.
Fajnie jest być razem, szykować wszystko na święta,
pomagać sobie, kochać bliskich,
o wielkanocnych zwyczajach pamiętać.
Rozmowa z dzieckiem na podstawie tekstu utworu. Rodzic pyta: O jakich świętach była mowa w wierszu?; Kto brał udział w przygotowaniach do świąt?; Co takiego działo się podczas przygotowań?; Jak myślicie, jak czuła się dziewczynka?; Czy osoby z tej rodziny się kochają?; Dlaczego tak uważacie?; Czy wy pomagacie swoim bliskim w przygotowaniach do świąt?; W jaki sposób pomagacie?; Jak czujecie się w święta, gdy przebywacie ze swoimi bliskimi?
„Pomagam mamie” – zabawa pantomimiczna. Dziecko swobodnie biega po dywanie. Gdy usłyszy gwizdek, zatrzymuje się i pokazuje czynność, którą wymieni rodzic (Pomagam mamie: zetrzeć kurze z półek, mieszać ciasto, odkurzać, nakrywać do stołu, kroić warzywa, wkładać jajka do koszyka itp.).
„Wielkanoc – radosne święta” – zabawa dydaktyczna. Oglądanie ilustracji związanych ze świętami. Podawanie nazw przedstawionych na nich elementów; zwrócenie uwagi na to, co kojarzy się z Wielkanocą: baranek, palemka, kurczaczek, pisanki, jajko – jako symbol życia. Zapoznanie dzieci z nazwą Wielkanoc i swobodna rozmowa o tym, dlaczego obchodzimy to święto.
„Domowe puzzle”– można wydrukować, ale proponuje wersję bardziej ekologiczną czyli użycie czasopism, gazetek ze sklepu, itp. Dziecko otrzymuje pocięty na trzy części obrazek przedstawiający pisanki albo inne elementy wielkanocne. Zadaniem dziecka jest ułożenie obrazka i naklejenie na kartkę.
„Znaki Wielkanocy” zapoznanie ze słowami i melodią piosenki, swobodna zabawa przy muzyce.
Przykładowe źródło piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U
Żródła ilustracji:
https://pixabay.com/pl/photos/wielkanoc-koszyczek-tradycja-1328641/
https://pixabay.com/pl/photos/wielkanoc-pisanki-jajko-kolorowy-4090164/
https://pixabay.com/pl/photos/piskl%C4%99ta-wiosna-kurczak-upierzenie-349035/
https://pixabay.com/pl/photos/kolor-rzemios%C5%82o-tradycyjny-3240869/
https://pixabay.com/pl/photos/rze%C5%BCucha-ro%C5%9Blina-nowalijki-listki-3281989/
https://pixabay.com/pl/photos/rze%C5%BCucha-ogr%C3%B3d-4957473/
no images were found