Dzień 07.04.2020 r.
Temat dnia: Pisanki wielkanocne
Cele ogólne:
-zapoznanie ze zwyczajem wykonywania pisanek;
-rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej;
-wykonanie pisanki wybrną techniką.
- Ćwiczenie poranne:
- Wysoko-nisko -ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Dziecko chodzi po pokoju. Na hasło: Wysoko,wspina się na palce, wyciąga do góry ręce i porusza palcami -szuka wielkanocnego koszyka na szafie. Na hasło: Nisko przykuca
i naśladuje rękami czyszczenie obuwia przed świętami.
2.
- Słuchanie wiersza.
“Na wielkanocnym stole
Jest kolorowo i świątecznie.
Zielone wstążeczki owsa
Otaczają pisanki bajeczne.
Słodki, cukrowy baranek,
Obok palma nadęta,
Baby dobrze polukrowane –
Stół zaprasza na święta! “
Nawiązanie rozmowy o zwyczaju wielkanocnym, jakim jest malowanie jajek. Zachęcenie dziecka do wypowiedzi o tym, jakie potrawy spożywamy podczas śniadania wielkanocnego i jakie kolory pojawiają się na świątecznym stole.
- Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Posłuszne kurczątka.
Dziecko – kurczątko – swobodnie spaceruje po pokoju, przechylając się na boki, ręce ma splecione na pośladkach jak ogonek. Rodzic (mama) – kura – stoi
i w pewnym momencie woła: Kurczątko, do mamy! Kurczątko jak najszybciej przybiega do swojej mamy, wołając: pi, pi, pi.
- Oglądanie ilustracji z pisankami.
https://cdn.pixabay.com/photo/2016/03/17/10/43/easter-1262724_960_720.jpg
- Wymienianie przez dziecko wzorów, jakie znalazły się na pisankach przygotowanych przez nauczyciela (ułożonych w szeregu). Liczenie pisanek; opisywanie wzorów na pisankach, o które zapyta rodzic. Np. Co znajduje się na trzeciej… piątej… dziewiątej pisance? Na której pisance znajdują się paski… drobne kwiaty…i są niebieskie wzorki? Zwrócenie uwagi na ich kolorystykę, wzornictwo, elementy najczęściej się powtarzające.
- Nasze pisanki – zabawa plastyczna, samodzielne działanie dziecka
Wykonywanie pisanek lub pisanki różnymi technikami, według wyboru dziecka.
Nauczyciel proponuje cztery techniki wykonania pisanek.
Dziecko wybiera tę, która mu się najbardziej podoba; ozdabia jajko ugotowane na twardo.
- Przykleja na jajku drobne kawałeczki kolorowej bibułki według własnych pomysłów.
- Przykleja na jajku rozpłaszczone kuleczki i wałeczki kolorowej plasteliny.
- Przykleja na jajku małe obrazki wycięte z kolorowych czasopism, okleja puste miejsca kolorowym papierem.
- Przykleja na jajku sznureczki powstałe przez zwinięcie pasków kolorowej bibułki
- Prezentowanie pracy pozostałym domownikom.
- Rebus fonetyczny – Co znalazło się na świątecznym stole.
-Dziecko różnicuje pierwsze głoski w niżej wymienionych nazwach wypowiedzianych przez rodzica.
-Dokonuje ich syntezy i podaje rozwiązanie.
Np. pies, igła, sanki, arbuz, narty, kot, indyk – pisanki
-Dzieli nazwy: baba, pisanki, palma, mazurek na sylaby i na głoski.
- Zabawa Wędrująca pisanka.
Przenoszenie jajka – pisanki od startu do mety na łyżce trzymanej
w wyciągniętej ręce. Rodzic wyznacza miejsca startu i mety, następnie podaje dziecku na łyżce ugotowane jajko lub pisankę zrobioną dowolną techniką.