1. Ale jaja 

 

CELE:

  • wymienianie podobieństw i różnic pomiędzy kraszankami, wydmuszkami, pisankami itd.;
  • opowiadanie o symbolice jajka;
  • uczestniczenie w gotowaniu jajek.

 

  • „Wielkanocne jajka” – porównywanie różnego rodzaju jajek dekoracyjnych: kraszanek, pisanek, wydmuszek, zapoznanie z symboliką jaja. Opiekun pyta dziecko, z jakim produktem spożywczym najsilniej kojarzy mu się Wielkanoc, i przypomina, czego symbolem jest jajko. Pokazuje dziecku różnego rodzaju jajka: kraszanki (w całości zabarwione na jeden kolor), pisanki, wydmuszki itp.(mogą być zdjęcia). Dziecko porównuje jajka, wskazuje podobieństwa i różnice między nimi.

 

  • „Przysłowia i powiedzenia” – opiekun wyjaśnia dziecku powiedzenia i przysłowia związane z jajkami:
  • Jajko mądrzejsze od kury.
  • Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci.
  • Od jajka do jabłka.
  • Jajko Kolumba.
  • Kura znosząca złote jajka.

 

  • „Jak barwimy jajka?” – dobieranie produktów do uzyskania danego koloru jajka:
  • żółty – suche łupinki cebuli
  • czerwony – kora dębu, owoce czarnego bzu, suszone jagody, suche łupiny cebuli
  • różowy – sok z buraka
  • pomarańczowy – marchew, dynia
  • brązowy – łupiny orzecha
  • niebieski – owoce tarniny
  • fioletowy – płatki ciemnej malwy
  • zielony – trawa, pokrzywa
  • czarny – wygotowane olchowe szyszki
  •  

 

 

  • Utrwalanie piosenki „Hopla, hopla!”

 

Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 3. Wydawnictwo WSiP

 

Od nauczyciela wspomagającego:

  • Poniżej linki do zdjęć różnego rodzaju jajek wielkanocnych, które można wykorzystać przy omawianiu z dzieckiem: